تالار

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که اصلی ترین آنها مرتبط با بازگشت تعادل قیمتی به بازار فولاد و البته راهیابی ٢محصول جدید به بورس کالا بود.

بازار فولاد در مسیر ثبات و آرامش
به گزارش کالاخبر، رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به کاهش قیمت فولاد در روزهای گذشته گفت: با تصمیمات صحیح اخیر، میزان تقاضای شمش فولادی ظرف کمتر از دو ماه به نصف رسیده است. همچنین علاوه بر مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه نیز در وزارت صمت در حال انجام است که براساس آن کل عرضه ورق و بخش عمده‌ای از عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا انجام خواهد شد که موجب شفافیت بیشتر و کوتاه شدن دست واسطه ها از بازار فولاد می‌شود.


رشد عرضه ها در بورس کالا با کاهش محدودیت ها
عباس آرگون نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بروز نشانه های مثبت از کاهش دخالت های دستوری در معاملات بورس کالا و رشد عرضه ها، گفت: با توجه به اینکه فولاد یکی از محصولات استراتژیک کشورمان به حساب می‌آید، دولت بر بازار این محصول کنترل و نظارت می کند، در این میان با توجه عرضه انواع محصولات فولادی در بورس کالا اگر در روند قیمت محصولات به شکل تعیین سقف قیمتی دخالت شود، عملا انگیزه فولادسازان برای عرضه حداکثری در بورس را کاهش می دهیم که در این حوزه اصلاحاتی در حال انجام است. 
آرگون افزود: زمانیکه شما یک بازاری به نام بورس راه‌اندازی می‌کنید یک فلسفه‌ای دارد به نام عرضه و تقاضا و اگر قرار باشد شما این مکانیزم را کنترل کنید، در عمل فلسفه وجودی بورس را زیر سوال برده‌اید، بنابراین تنها راهی که می‌تواند بازار فولاد را به آرامش واقعی رساند این است که قیمت‌ها بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا تعیین شود و هرگونه دستکاری در این فرآیند، باعث برهم خورد تعادل خواهد شد.

لزوم عرضه کل فولاد در بورس کالا 
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اعلام سرپرست وزارت صمت در خصوص عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا و اعلام حمایت از این تصمیم، یک راهکار بنیادین و اصولی برای تعادل بازار فولاد و حمایت از تولید ارایه کرد.
محمدرضا زهره‌وندی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در مورد بازار فولاد به آن اشاره کرد، این است که دو نرخی بودن هر محصولی از جمله فولاد، بسیار فسادزا است و باید این مسئله هر چه زودتر مورد چاره جویی قرار بگیرد؛ راهکار آن نیز مشخص است، عرضه تمام محصولات فولادی کشور در بورس کالا به شرط اینکه واقعا این عرضه‌ها براساس مکانیزم بازار باشد، بنابراین اجرایی شدن این مسئله از جمله نکاتی است که می‌تواند بازار فولاد را به آرامش برساند.

پذیرش دو محصول قیر و ورق گالوانیزه 
مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که محصول قیر و ورق گالوانیزه تولیدی ۲ شرکت در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت. براساس این اطلاعیه ، پذیرش قیر تولید شرکت سپهر بام شرق مشهد پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و شصت و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۱ مرداد ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.
همچنین، این کمیته در جلسه اخیر خود پذیرش ورق گالوانیزه تولیدی شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز را پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران تصویب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها