saderat3.jpg

بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در فصل بهار ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در این دوره ۲۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم و ارزش صادرات کالا در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با آمار دو ماه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش سه میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار و از حیث وزن نیز بیش از ۹ میلیون و ۶۶۰ هزار تن افزایش نشان می‌دهد.
گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران درباره کارنامه بهاری تجارت خارجی کشورمان حاکی است، در سه ماه نخست امسال افزون بر هفت میلیون و ۲۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و یک میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی وارد کشور شده که این رقم در مقایسه با دو ماهه نخست سال‌جاری که چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار وارد شده بود، رشد نشان می‌دهد.
بنابر این گزارش، در دو ماهه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشورمان ۱۴.۶۸ درصد و واردات ۱۳.۵۴ درصد کاهش داشت.
در این مدت گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده به‌صورت طومار با ۳۵۴ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ۳۴۳ میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۲۹۱ میلیون دلار، عمده‌ترین کالاهای صادراتی بودند. کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند نیز پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در مدت گفته شده بودند.
در سه ماه نخست امسال ، ذرت دامی با ۲۷۲ میلیون دلار، لوبیای سویا با ۲۲۱ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۲۱۵ میلیون دلار، برنج با ۱۹۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با ۱۶۰ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان بودند. کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و فدراسیون روسیه پنج کشور عمده صادرکننده کالا به کشورمان در مدت یاد شده بودند.
میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ۳۷۷ دلار و کالای وارداتی یک هزار و ۲۳۹ دلار بوده است.


رشد صادرات ایران به چین، کره جنوبی و هند
برپایه این گزارش، میزان صادرات ایران به چین در سه ماهه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶۲ درصد افزایش یافت.
چین در این مدت ۲۱.۴۹ درصد از سهم ارزشی کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داد.
بنابراین گزارش، امارات متحده عربی دومین خریدار کالاهای ایران در این مدت بوده که ۱۶.۹۲ درصد از سهم ارزش کل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۰۶۵ درصد کاهش داشته است.
سومین کشور واردکننده کالاهای ایرانی کشور عراق است که در سه ماهه نخست سال‌جاری سهم آن از کل ارزش صادرات ۱۴.۴۹ درصد است و ۵.۷۶ درصد در همسنجی با پارسال کاهش نشان می‌دهد.
کشور جمهوری کره با سهم ارزش ۸.۱۱ درصد چهارمین کشور مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است.
کشور هند پنجمین واردکننده کالاهای ایرانی است که ۷.۴ درصد از سهم ارزش کالاهای صادرات را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۴۷درصد افزایش نشان می‌دهد.
بنابراین گزارش، سایر کشورها با سهم ارزش ۳۱.۵۸ درصدی، واردکننده کالاهای ایرانی بوده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹.۳۳ درصد کاهش داشته است.
میعانات گازی با ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار، ۱۶.۱۴ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی کشورمان را در این مدت دارا بوده است.
صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش سه میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار ۳۳.۸۲ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران، جمع کل صادرات کشور در دو ماه نخست امسال را افزون بر ۱۸ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۲۸ تن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۵۹ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار اعلام کرده بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۴۸ و ۱۴.۶۷ درصد کاهش داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها