بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عمده آنها مرتبط با فروش موفقیت آمیز نخستین ملک عرضه شده در بازار فرعی بورس کالا و مزایای انجام این معاملات در بستر بازاری شفاف بود.

به گزارش «کالاخبر»؛  در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه ۱۳۹۹ در بورس کالای ایران، یک باب واحد تجاری واقع در شهر جدید پردیس روی تابلوی بازار فرعی رفت که با ثبت نهایی معامله نخستین ملک در بورس کالا، پرونده ای جدید در معاملات بازار سرمایه کشور باز شد.

طی معاملات چهارشنبه هفته ای که گذشت، شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه کرد که این معامله با حضور دو متقاضی دنبال شد و در نهایت این ملک به قیمت پایه به فروش رسید.

براساس اطلاعیه های صادره از سوی بورس کالای ایران، فروش این واحد به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به صورت اقساط ۴۸ ماهه است و برنده معامله، باقیمانده ۳۰ درصد وجه اولیه را به حساب بورس کالا واریز و چک ها را هم نزد شرکت عمران شهر جدید پردیس تحویل می نماید و با امضای مبایعه نامه، فرایند معامله در بورس کالا تمام می شود. سه روز بعد از امضای مبایعه نامه، شرکت عمران شهر جدید پردیس ملک فروخته شده را به خریدار تحویل خواهد داد.

ملک در بورس کالا، سکانس جدید معاملات بازار سرمایه

معامله نخستین ملک آماده برای فروش در تالار فرعی بورس کالای ایران در حالی انجام شد که مدیر واحد بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک پاسارگاد به عنوان کارگزار خریدار این ملک، رونق معاملات املاک در بورس کالا به شیوه حراج را روشی کارآمد برای کشف قیمت منصفانه در حوزه املاک و اطمینان خریدار و فروشنده برای ایفای تعهداتشان دانست؛ به گفته حسین نوروزی زاده، اوراق بهادارسازی معاملات مسکن و بهره گیری از ابزارهای مالی در این حوزه می تواند اثرات به مراتب ویژه ای در بازار مسکن کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: معاملات مسکن در بورس کالا را در دو حوزه می توان طبقه بندی کرد یکی معاملات در بازار فیزیکی است که فروش و واگذاری اموال مازاد بانک ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی در آن مدنظر است که این شیوه می تواند جانشین شایسته ای برای روش های سنتی مزایده و ارسال و بازگشایی پاکت های شرکت در مزایده باشد. دسته دیگر که به نظر می رسد از معاملات فیزیکی بسیار با اهمیت تر باشد، بحث تامین مالی بنگاه ها، فراهم آوردن امکان سرمایه گذاری خرد و مدیریت ریسک در صنعت زمین و ساختمان با استفاده از ابزارهای نوین مالی است. از آن جمله می توان به اوراق بهادار سازی و انتشار انواع اوراق صکوک، اوراق سلف موازی استاندارد، صندوق های زمین و ساختمان، معاملات آتی و اختیار معامله اشاره نمود.

وی ادامه داد: وجود بازار مالی، ابزارهای مشتقه در کنار بازار فیزیکی می تواند چرخه معاملاتی در این حوزه را تکمیل نماید. بدون تردید چنانچه معاملات مسکن در بورس کالا رونق بگیرد و بازیگران بزرگ بازار مسکن وارد این حوزه شوند، حداقل در برخی مناطق و حوزه های جغرافیایی می تواند همانند محصولات موجود در بورس کالا مرجع قیمت گذاری شود.

رهایی از کمیسیون های غیرمتعارف بازار مسکن با معامله در بورس

همچنین، یک فعال بازار مسکن، عرضه املاک در بورس کالا را پایانی بر اعلام قیمت های بی پایه و اساس املاک، رهایی از دریافت کمیسیون های غیرمتعارف و در پی آن کاهش هزینه نقل و انتقال، اطمینان طرفین معامله از ایفای تعهدات و همچنین امکان در نظر گرفتن شرایط مناسب برای خریداران بالقوه عنوان کرد.

سید بهروز هاشمی در گفتگو با کالاخبر در خصوص عرضه ملک در بورس کالا و مزایای آن نسبت به بازار سنتی مسکن اظهار داشت: با توجه به سازوکاری که در بورس کالا برای اخذ وثیقه از عرضه کننده در نظر گرفته شده، خریدار این اطمینان خاطر را دارد که ملک خریداری شده را در موعد مقرر از فروشنده تحویل می گیرد. در مقابل فروشنده نیز از بابت وصول مطالبات خود از خریدار، طبق سررسیدهای تعیین شده در قرارداد، نگرانی نخواهد داشت.

وی در خصوص عرضه ملک در بورس کالا گفت: در عرضه ملک در بورس کالا قیمت پایه اعلامی توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و تایید شده و به همین دلیل خریدار این اطمینان خاطر را دارد که قیمت عادلانه و منصفانه ای به عنوان نرخ پایه این ملک اعلام شده است.

فرصتی مناسب برای انبوه سازان مسکن

مدیر کالایی کارگزاری بورس بیمه ایران، مکانیسم بورس کالا را در کاهش هزینه مبادلات و ایجاد شفافیت قیمتی املاک موثر دانست و معتقد است به شرط عرضه نظام‌مند و انبوه املاک در بورس کالا این آثار مشاهده خواهد شد.

علی بخشنده، مدیر کالایی کارگزاری بورس بیمه ایران در خصوص عرضه مسکن در بورس کالا گفت: بازار مسکن از جمله بازارهایی است که هیچ نرخ مشخصی نداشته و یک خودمختاری و نظام آشوب قیمتی در این بازار به چشم می‌خورد به طوریکه هر بنگاه املاکی که متوجه تاثیر متغیرهایی اقتصادی همچون دلار، در حرفه خود باشد، بدون وجود هیچ نظارت و کنترلی افزایش قیمت خواهد داد.

وی تصریح کرد: در بازار فعلی، نظام "عرضه" و "تقاضا" تعیین کننده قیمت مشخص نیست و در صورت کشف قیمت، بازار مسکن قابلیت و کارایی لازم را برای حضور در بورس کالا خواهد یافت.

حذف کارمزد پذیرش املاک/کاهش ۵۰ درصدی هزینه مبادلات مسکن در بورس

در هفته ای که گذشت، همزمان با اعلام برنامه نخستین عرضه ملک در بورس کالا، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران از حذف کارمزد پذیرش املاک در بورس کالا با موافقت هیات مدیره این بورس خبر داد.

جواد فلاح با اعلام این خبر به «کالاخبر» گفت: کارمزد پذیرش در بورس کالا در بخش اموال غیرمنقول معادل یک در هزار ارزش ملک کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و تا سقف ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با موافقت هیات مدیره بورس کالای ایران این هزینه تا اطلاع ثانوی از معاملات املاک حذف شد.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل های موجود، هر شخصی که قصد داشت ملکی را در بورس کالا پذیرش کند، باید فیش واریزی معادل یک در هزار ارزش کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را به همراه سایر اسناد و مدارک لازم ارایه می کرد که این موضوع عدم مطلوبیتی را برای پذیرش در بورس ایجاد می کرد. در همین زمینه، عرضه کنندگان درخواست داشتند کارمزد پذیرش املاک به دلیل احتمال عدم انجام معامله، پس از قطعی شدن معامله پرداخت گردد که حذف این کارمزد با موافقت هیات مدیره بورس کالا تا اطلاع ثانوی به تصویب رسید.

فلاح در خصوص میزان کارمزد انجام معامله در این بازار نیز گفت: در صورت انجام معامله روی تابلوی املاک و مستغلات، کارمزد بورس کالای ایران معادل ۵ در ۱۰ هزار ارزش معامله برای هر یک از طرفین معامله (هم خریدار و هم فروشنده) تا سقف ۱۰ میلیون تومان و کارمزد کارگزاران ۱۸ در ۱۰ هزار برای هر یک از طرفین معامله تا سقف ۱۰ میلیون تومان خواهد بود و در مجموع، کارمزد معامله برای هر یک از طرفین ۲۳ در ۱۰ هزار ارزش معامله تا سقف ۲۰ میلیون تومان است.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در خصوص هزینه مبادلات در بازار سنتی مسکن نیز گفت: در معاملات سنتی بازار مسکن هزینه مبادلات شهر به شهر متفاوت است. اما کارمزد بنگاه داران در شهر تهران ۰.۵ درصد معادل ۵۰ در ۱۰ هزار ارزش معامله برای خریدار و همین مقدار برای فروشنده و برای معاملات با ارزش کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، لحاظ می شود و برای املاک با ارزش بالای این رقم، ۰.۲۵ درصد معادل ۲۵ در ۱۰ هزار ارزش معامله محاسبه می شود.

فلاح افزود: با مقایسه این میزان با کارمزد معاملات بورس می توان به وضوح مشاهده کرد که هزینه نقل و انتقالات حوزه مسکن در بورس حتی از نصف بازار سنتی نیز کمتر بوده و فروش املاک از طریق سازوکار بورس کالا تاثیر قابل توجهی در هزینه مبادلات خواهد داشت. ضمن اینکه در حالی در بازار مسکن به کارمزد بنگاه داران ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز تعلق می گیرد که بورس از این مالیات معاف است.

املاک مان در سراسر کشور را به بورس کالا می آوریم

طی هفته ای که گذشت، عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید از برنامه برای عرضه املاک و زمین های ۱۹ شرکت زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در سراسر کشور از طریق بورس کالای ایران خبر داد.

صادق اکبری افزود: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در کل کشور ۱۹ شرکت زیر مجموعه دارد که این شرکت ها دارای حجم زیادی املاک و زمین هستند که بعد از آماده سازی و پذیرش در بورس کالای ایران به خریداران عرضه خواهند شد. نکته مهم در خصوص این عرضه ها این است که در روش برگزاری مزایده برای فروش دارایی و اموال شرکت های زیر مجموعه به روش سنتی، مجبور به فراخوان و درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و سایت ها و سامانه های مربوطه بودیم تا اطلاعات این اموال به نحو شایسته به دست همه افراد و متقاضیان خرید برسد اما با ورود به بورس کالا این مشکل برطرف شده است.

وی با اشاره به اجرای قانون توسعه ابزارهای مالی به کمک بورس کالا گفت: این قانون فرصت بهره گیری از ظرفیت های بورس کالای ایران را برای فروش اموال مازاد فراهم کرده تا همه دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی بتوانند برای عرضه اموال و دارایی های مازاد خود از این بستر معاملاتی استفاده کنند.

املاک بانک اقتصاد نوین به زودی روی تابلو می رود

بورس کالا در حالی چهارشنبه هفته جاری میزبان معامله یک باب واحد تجاری شرکت شهر جدید پردیس در تالار فرعی بود که یک معامله گر کالایی ایجاد شفافیت قیمتی بازار مسکن را یکی از مهمترین مزایای این معاملات دانست و حضور پررنگ و مستمر نهادهای دولتی و بانک ها برای عرضه اموال مازاد را راهکار اصلی برای پا گرفتن این معاملات عنوان کرد. به گفته مسئول معاملات کالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین، اخیرا بانک اقتصاد نوین اقدام به پذیرش برخی املاک خود در بورس کالا کرده تا از بستر این بازار و مزایای آن برای عرضه املاک خود استفاده کند که مسلما در صورت معامله و فروش این دارایی ها، ارزش گذاری سهام این بانک نیز برای سهامداران و سرمایه گذاران واقعی تر و راحت تر خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها