شیمی بافت

شیمی‌بافت در سال ۹۸ شفاف‌سازی و رقابت سالم را سرلوحه کار خود قرار داد و برای اولین‌بار محصول رافینت۲ خود را در بورس انرژی عرضه کرد. این سیاست در سال ۹۹ با جدیت بیشتری پیگیری شد و در سال جاری هر سه محصول در بورس عرضه شده است؛ براین اساس رافینت۲ و MTBE در بورس انرژی و MEK در بورس کالا عرضه می‌شوند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از روزنامه شرق، تولیدات تخصصی و دستیابی به محصولات با ارزش افزوده ویژگی شیمی‌بافت است. آغاز به‌کار واحد یک شرکت شیمی‌بافت در سال ۱۳۸۱ و با ظرفیت تولید ۴۵۰۰۰ تن MTBE بوده و واحد دوم نیز با همان ظرفیت و در سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید و ظرفیت کلی تولید MTBE در این شرکت به ۹۰۰۰۰ تن در سال افزایش یافت. در سال ۱۳۹۸ و بر اساس سیاست‌های ابلاغی شرکت‌های بالادست به منظور مدیریت هزینه‌ها و افزایش سودآوری، شرکت شیمی تکس آریا سابق در شرکت شیمی‌بافت ادغام و محصولات این شرکت نیز به محصولات شرکت شیمی‌بافت اضافه شد.

MTBE به عنوان ماده اکتان افزا در تولید بنزین پالایشگاه‌ها و MEK (متیل اتیل کتون) به عنوان یک حلال صنعتی تجاری مهم، در پالایشگاه‌های تولید روغن پایه موتور، صنایع رنگ و رزین، چاپ و چرم مصنوعی از تولیدات اصلی شرکت شیمی‌بافت هستند و در کنار آنها محصولات جانبی رافینت۲، رافینت۳ و الکل سنگین نیز تولید می‌شود. 

با اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه بر کشور، شرکت شیمی‌بافت تمام تلاش خود را بر تأمین نیاز داخل کشور متمرکز کرد و با حداکثر توان به تولید دو محصول استراتژیک MTBE و MEK پرداخت. در حال حاضر شاهد هستیم که در زمینه تأمین بنزین داخلی، هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد و مازاد نیاز داخل از طریق صادرات به فروش می‌رسد.

از مهمترین اقدامات انجام‌شده در سال ۹۸، ادغام شرکت شیمی تکس آریا در شرکت شیمی‌بافت است. این امر سبب اصلاح ساختار شرکت شد و نتایج مثبتی را به همراه داشت؛ به دلیل برخی مشکلات فنی و بازرگانی شرکت شیمی تکس زیان‌ده بود و در راستای هم‌افزایی با حفظ نیروی انسانی، این دو شرکت ادغام شدند که این امر بخش‌های بازرگانی و فنی این شرکت‌ را تقویت کرد. با افزایش توان فنی و بازرگانی و انجام تعمیرات و اورهال تجهیزات قدیمی کارخانه سایت۲ (شیمی تکس سابق) از سوی متخصصان شرکت تا ۸۰ درصد ساعات توقف کارخانه در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش یافت و منجر به افزایش هزار تنی محصول نهایی شد. با بهینه‌سازی انجام‌شده در فرآیند، افزایش ۵۰ درصدی تولید MEK محقق شد و در حال حاضر کل نیاز ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تنی این محصول در کشور و توسط این سایت تولیدی تأمین می‌شود.

همچنین در سال ۹۸ و با پیگیری‌های انجام‌شده، همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت، واردات محصول MEK متوقف شد. با این حال نه‌تنها چالشی برای مصرف‌کننده داخلی پیش نیامد بلکه توانست این محصول را با قیمت و کیفیت مناسب تهیه کند؛ حمایت از تولید داخل، حفظ اشتغال و جلوگیری از خروج ارز ۴۲۰۰ تومانی از مهمترین نتایج توقف واردات MEK است. 

همچنین در سال ۹۸، صددرصد بودجه تولید MTBE و رافینت۲ و ۱۱۵ درصد بودجه MEK محقق شد. از طرفی با اقدامات تخصصی انجام‌شده در مدیریت‌های فنی و بازرگانی، رشد یک درصدی تولید MTBE و ۳۱ درصدی MEK به نسبت سال ۹۷ برای شرکت حاصل شده است.

با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سال جهش تولید، شرکت شیمی‌بافت به بالاترین رکورد تولید پنج‌ماهه از ابتدای راه‌اندازی (سال ۱۳۸۱) تاکنون دست یافته و محصولات اصلی MTBE به میزان ۱۶ درصد، MEK به میزان ۳۱ درصد، محصولات جانبی رافینت۲ و الکل سنگین نیز به ترتیب ۱۱ و ۴۰ درصد رشد به نسبت پنج‌ماهه نخست سال ۹۸ داشته است. 

شیمی‌بافت در سال ۹۸ شفاف‌سازی و رقابت سالم را سرلوحه کار خود قرار داد و برای اولین‌بار محصول رافینت۲ خود را در بورس انرژی عرضه کرد. این سیاست در سال ۹۹ با جدیت بیشتری پیگیری شد و در سال جاری هر سه محصول در بورس عرضه شده است؛ براین اساس رافینت۲ و MTBE در بورس انرژی و MEK در بورس کالا عرضه می‌شوند. در همین حال تمام فروش داخلی نیز از طریق انتشار آگهی روزنامه انجام شده است. از مهمترین اقدامات انجام‌شده در توسعه مشتریان داخلی، اضافه‌شدن پالایشگاه شیراز به عنوان مشتری در سال ۹۸ و همچنین پالایشگاه بزرگ اصفهان به عنوان مشتری جدید و عمده در سال ۹۹ به لیست مشتریان داخلی MTBE است. این موفقیت بزرگ، فروش محصول را برای این شرکت تضمین خواهد کرد.

در بحث صادرات نیز مهم‌ترین بازارهای صادراتی محصولات شیمی‌بافت کشورهای چین، امارات، افغانستان، عراق و پاکستان هستند. سال گذشته این شرکت توانسته حدودا ۱۹ میلیون دلار فروش صادراتی محصولات MTBE و رافینت۲ داشته باشد. در همین حال تمام ارز حاصل از درآمد صادرات سال ۹۸ در سامانه نیما به صرافی‌های بانکی عرضه شد و از افتخارات این شرکت است که توانسته بانک مرکزی را در مدیریت ارز کشور با سهم خود همراهی کند.

همچنین در راستای سیاست ورود به بازارهای جهانی اولین محموله صادراتی MEK برای بار نخست در چهارماهه نخست سال جاری به فروش رسید.

در سال ۹۹ ضمن توجه ویژه به جهش تولید، در سایت۱ شرکت شیمی‌بافت، برنامه اجرای بزرگترین اورهال مخازن و نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق بر روی آنها در دستور کار قرار گرفت. فرآیند اخذ مجوزهای مربوطه، تهیه شرح کار، مهندسی خرید و... در سال ۹۸ و مطابق با برنامه‌ریزی انجام‌شده سایر موارد مربوط به آن با جدیت در سال جاری حال پیگیری است. اورهال اساسی در نیمه دوم سال جاری خواهد بود. با اتمام این کار بزرگ، کارخانه سایت۱ از نظر ایمنی مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک شده و ریسک HSE به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

از طرفی با توجه به مسائل روز کشور و توجه ویژه به حفظ امنیت و ایمنی، اقداماتی همچون بهبود روشنایی، تکمیل دوربین‌های نظارتی و بازدید روتین و هدفمند شبانه مطابق با فرمت‌های تعریف‌شده توسط مسئولین کارخانه تعریف و در حال اجراست. 

سیدمحسن شمس، مدیرعامل شرکت شیمی‌بافت درخصوص برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای پیشبرد اهداف اصلی خود می‌گوید: از استراتژی‌های اصلی شرکت شیمی‌بافت ایجاد تنوع در سبد محصولات با هدف صادرات و گسترش بازارهای جهانی است. بدین منظور تحقیق و توسعه را سرلوحه کار خود قرار داده و پروژه‌های فنی و مطالعاتی متنوعی را در دست بررسی داریم. 

مهمترین پروژه تعریف‌شده در سال جاری، اجرای پروژه افزایش ظرفیت تولید سایت ۲ شرکت، از ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰۰ تن به ۵۰۰۰ تن است. با توجه به اینکه شرکت شیمی‌بافت تنها تولیدکننده MEK در خاورمیانه است، لذا در منطقه بازار مناسبی برای فروش این محصول فراهم است. با اجرای این طرح ضمن گسترش بازار صادراتی، ارزآوری مطلوبی برای کشور رقم خواهد خورد.

دومین طرح مطالعاتی، تولید ۱-بوتن از رافینت۲ است. از جمله مزایای اجرای این طرح تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای محصول جانبی رافینت۲ است. از طرفی خوراک ۱-بوتن مورد نیاز واحد MEK و طرح توسعه آن نیز تأمین می‌شود.

تولید بنزین مطابق با استانداردهای جهانی از دیگر طرح‌های توسعه است. با تولید MTBE در واقع یکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید بنزین فراهم است؛ و به دلیل قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی و دسترسی به اسکله‌های صادراتی، فرصت صادرات محیاست. هم‌اکنون شرکت در حال اخذ پروانه بهره‌برداری و مذاکره با اداره استاندارد و صنایع استان است و مراحل در حال پیگیری است.

در همین راستا با توجه به پروژه‌های‌ توسعه‌ای که در دست اجراست، برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان در دستور کار شیمی‌بافت است که با حمایت شستا و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به عنوان سهامدار عمده اجرا خواهد شد.

همچنین با عنایت به سیاست‌های کلی شستا درخصوص عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه، اقدامات مقتضی برای عرضه سهام شرکت در فرابورس انجام شده که پس از رفع موانع موجود و تأیید هیئت پذیرش این امر محقق می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها