• ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
  • کد خبر: 43207
مس

قیمت مس اواخر هفته گذشته تحت تاثیر کاهش ذخایر، افزایش تقاضای چین و محدود شدن عرضه آمریکای جنوبی، آمریکا و آفریقا در پی شیوع ویروس کرونا، افزایش پیدا کرد و از مرز روانی بااهمیت سه دلار در هر پوند گذشت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، تحلیلگران بر این باورند که روند صعودی مس که سرعت آن تعجب بسیاری را در بازار برانگیخت، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. جوناتان بارنس از شرکت تحقیقاتی فلزات و مواد معدنی راسکیل انگلیس در این باره گفت: پیامدهای اقتصادی شیوع بیماری کووید ۱۹ ممکن است مصرف مس را امسال سه تا چهار درصد کاهش دهد اما کاهش تولید معدنی و قراضه مس بسیار بیشتر از این خواهد بود.

این وضعیت در کاهش موجودی مس در سراسر جهان به خوبی قابل مشاهده است. مجموع موجودی مس در سطح جهان شامل بورس ها و انبارهای گمرکی چین در فاصله مارس تا اواخر ژوئیه ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین ۶۰۰ هزار تن رسیده است. موجودی مس در بازار فلزات لندن هم به پایینترین میزان در ۱۳ سال اخیر نزول کرده است.

چین بیش از نیمی از مس جهان را مصرف می نماید و این کشور مس را با رکورد کم سابقه ای می بلعد.

به گفته بارنس، چین تقریبا از همه کشورها در حال وارد کردن مس پالایش شده است که نه یک تغییر موقت بلکه یک تغییر ساختاری را نشان می دهد. در سایر نقاط جهان که تقاضا نسبت به چین کاهش بسیار بیشتری داشته است، موجودی مس تنها به اندازه یک هفته مصرف است.

عدم وجود قراضه مس که وارداتش در نیمه اول امسال ۵۰ درصد کاهش داشت، خریداران مس چینی را وادار کرد کاتد مس را جایگزین منابع ثانویه کنند و ذخایر موجود را بیشتر کاهش داد.

راسکیل کمبود ۳۰۰ هزار تن واردات منابع ثانویه شامل قراضه، شمش و گرانول به چین در فاصله ژانویه تا جولای را برآورد کرده است.

بارنس معتقد است جریان جهانی قراضه مس تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ عادی نخواهد شد اما این امر به مقررات جدید در چین بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد منابع شرکت راسکیل قادر نبوده اند تایید کنند که اداره ذخایر دولتی چین در حال خرید ذخایر استراتژیک مس بوده است اما اگر آنها چنین اقدامی را قرار بود انجام دهند احتمالا زودتر انجام می دادند که قیمت ها بسیار پایین تر بود.

اختلال در عرضه معدنی مس در سال ۲۰۲۰ ممکن است بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تن باشد. هشت معدنکار از میان ۱۰ معدنکار بزرگ جهان تولید کمتر در نیمه اول سال را ثبت کردند. واردات کنسانتره مس به چین هم بر مبنای سالانه کاهش داشت و خرید آند و مس جوشدار از کمربند مس مرکز آفریقا هم محدودیت پیدا کرد.

به گفته بارنس، سیکل ذخیره سازی دو ساله چین با افزایش نفوذ این کشور در بازار مس شدت پیدا کرده و انتظار می رود واردات مس این کشور ۱۱.۵ درصد رشد سالانه داشته باشد. این کشور یک کمبود ساختاری دارد و هر زمان که قیمتها در بازار فلزات لندن جذاب به نظر برسد، به ذخیره سازی مس اقدام می کند. به علاوه چین همواره دیدگاه بلندمدت و نیازهای آتی خود را در نظر می گیرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این تحلیلگر پیش بینی کرد قیمت مس در اواخر سال ۲۰۲۰ رشد بیشتری پیدا خواهد کرد و مشابه افزایش قیمت مس پس از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ خواهد بود. هر پوند مس در ژانویه سال ۲۰۰۹ به رکورد اندک یک دلار و ۳۲ سنت نزول کرد و سپس تا آوریل سال آینده به مرز سه دلار و ۵۵ سنت صعود کرد و در فوریه سال ۲۰۱۱ به چهار دلار و ۵۸ سنت (بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن) رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها