نادر سلیمانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره وضعیت فعلی حاکم بر بازار فولاد کشور گفت: بعد از انتخاب دکتر سرقینی به عنوان سرپرست وزارت صمت، از التهاب بازار فولاد کاسته شده و اکنون ثبات نسبی در بازار حاکم است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایراسین، نادر سلیمانی به یکی از موارد مهمی که در صنعت فولاد طی ماه‌های گذشته به آن پرداخته شده اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی برای صنعت فولاد، درخصوص تامین مواد اولیه بود؛ زیرا در این بخش نیز شاهد به وجودآمدن بازار سوداگری برای مواد اولیه بودیم که بخشی از آن هم التهابات مربوط به صادرات این مواد بود، از سوی دیگر نیز فولادسازان نسبت به دریافت مواد اولیه مورد نیاز خود رضایت کامل نداشتند و تمام این اتفاقات نیز از چالش‌های به وجود آمده برای تغییر در ضرایب قیمتی فولاد نشات می‌گرفت.

وی با بیان این مطلب در ادامه گفت: زمانی که دکتر سرقینی به عنوان سرپرست وزارت صمت انتخاب شد و دستور جلوگیری از صادرات مواد اولیه فولادسازان را تا زمانی که بازار مصرف داخلی به آن نیاز دارد، متوقف و ممنوع اعلام کرد و در کنار آن نیز مذاکرات خوبی را با بخش معدن برای اصلاح قیمت ها آغاز کرد، این مشکل تا حدود زیادی حل شده و بازار فولاد در شرایط فعلی روبه آرامش رفته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: همچنین در گذشته قیمت‌های دستوری در دستور کار بورس قرار می‌گرفت و قیمت‌ها بر آن مبنا تعیین می‌شد؛ این کار ضمن اینکه باعث از بین رفتن شفافیت بورس می شد، سوداگری را نیز رواج می‌داد. اما اکنون با دستور دکتر سرقینی کشف قیمت در بورس با این فرمول که قیمت پایه ۹۵ درصد فوب خلیج فارس رعایت شود، انجام می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: موضوع دیگر درخصوص بازار فولاد مربوط به سوداگری و ورود افراد بدون سبقه تولیدی به بازار بود که تقاضای کاذب در بازار ایجاد می شد و در نهایت تولیدکنندگان از دریافت مواد اولیه محروم می‌شدند. اما اکنون با عدم دخالت در بورس کالا، تامین مواد اولیه فولادسازی و کشف قیمت در بورس، التهاب مربوط به افزایش بی رویه قیمت ها متوقف شده است.

وی معتقد است که اتفاقات رخداده در بازار فولاد، در مابقی بازارهای مرتبط با وزارت صمت همچون بازار خودرو و لوازم خانگی نیز اثرگذار و موثر خواهد بود. زیرا درصورتی که شرایط قیمت گذاری در بازار و صنعت فولاد به تناسب و تعادل برسد، صنایع مرتبط با صنعت فولاد نیز به وضعیت نسبی و مناسب خواهند رسید.

سلیمانی تاکید کرد: البته بخشی از افزایش قیمت‌ها متاثر از افزایش بی رویه نرخ دلار است. زیرا حتی اگر ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان قیمت دلار افزایش پیدا کند به همان اندازه روی محصولاتی که جنبه صادراتی دارند تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی با بیان این مطلب درباره اینکه چه اقدامات مهمی باید از سوی وزیر جدید صمت برای صنعت فولاد و بازار محصولات فولادی انجام شود نیز گفت: در صورتی که دکتر سرقینی به عنوان وزیر جدید صمت انتخاب شوند با توجه به تجربه حدود ۲۰ ساله ایشان در وزارت صمت و شناخت کافی از صنایع، در میان گزینه‌های مطرح شده بهترین گزینه برای وزارت هستند؛ گواه این امر، آرامش نسبی حاکم شده در بازار فولاد بعد از ورود ایشان به وزارت صمت است. همچنین اکنون شاهدیم که افزایش بی‌رویه و سوداگری در بازار رو به کاهش است و قیمت‌ها نیز با نرخ‌های واقعی همخونی دارند و شفاف سازی قیمتی ایجاد شده است.

به عقیده این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با قبول مسئولیت وزارت صمت از سوی دکتر سرقینی تمام بازارهای مرتبط با وزارت صمت به آرامش نسبی خواهند رسید. البته باید دید که ایشان به عنوان گزینه وزارت صمت از سوی دولت به مجلس معرفی خواهد شد یا خیر؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها