photo_2016-06-28_10-16-34.jpg

فروردین ماه امسال بود که همزمان با سفر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به پاکستان و دیدار همتای خود «ممنون حسین»، هدف گذاری حجم مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در چند سال آینده مشخص شد؛ در این بین روز گذشته تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و پاکستان به امضا رسید تا بخشی از تجارت دو کشور از دریچه بورس ها انجام شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان این بورس با بورس کالای پاکستان گفت: بورس ها یک سازوکار و ساختاری شفاف و نظامند را فراهم می کنند تا مبادلات تجاری کشورها از جمله ایران و پاکستان تسهیل شود.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه اقتصادهای پیشرفته از طریق بورس های کالای به دستاوردهای بزرگی رسیده اند، افزود: ارزش مبادلات تجاری ایران و پاکستان، یک میلیارد دلار است که هدف گذاری مورد توافق روسای جمهور دو کشور ۵ میلیارد دلار بوده که بورس های کالایی دو کشور می توانند برای رسیدن به این هدف کمک شایانی کنند.

وی اظهار داشت: بورس کالای پاکستان در زمینه بازار مشتقه بر پایه کالاهای مختلف دارای تجربیات ارزشمندی است و بورس کالای ایران نیز در حوزه اوراق مبتنی کالا، اوراق سلف و سایر اوراق صکوک اقدامات موفقی را داشته است که به زودی تبادل این تجربیات و دانش آغاز می شود.

سلطانی نژاد گفت: بورس کالای پاکستان به دنبال راه اندازی رینگ معاملات محصولات کشاورزی است که ما علاوه بر سابقه معاملات فیزیکی، در اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و معاملات گواهی سپرده کالایی نیز دارای تجربیاتی هستیم که به نظر می رسد مسوولان و کارشناسان بورس کالای پاکستان از این شیوه معاملاتی و نظام قبض انبار استقبال کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه برای استقرار تابلوی مشترک معاملات محصولاتی همچون پتروشیمی و فرآورده های نفتی مانند قیر رایزنی هایی انجام شده است، افزود: بورس ها، دسترسی به بازارها را برای فعالان مرتبط با بازار محصولات مختلف فراهم می کنند به طوریکه می توانیم دسترسی فعالان بازار پاکستان را به کالاهای صادراتی ایران تسهیل کنیم و در طرف مقابل، خریداران ایرانی محصولات مورد نیاز پاکستان از طریق بورس کالا برای بازار داخل تامین کنند.

به گفته سلطانی نژاد، توسعه مبادلات بین المللی از طریق بورس های کالایی علاوه بر اینکه به طرفین معامله نسبت به کیفیت، قیمت و پرداخت به موقع وجوه اطمینان می دهد، شرایط دادوستد کالاها در روندی استاندارد و شفاف را مهیا می کند به طوریکه در صورت رونق این گونه مبادلات، امکان نیاز سنجی کشورها و برنامه ریزی متولیان امر در جهت تولید، صادرات و واردات محصولات ایجاد می شود.

 

عضویت در WFE از اثرات اجرای برجام

 

مديرعامل بورس كالاي ايران در ادامه از عضویت بورس کالای ایران در فدراسیون جهانی بورس ها خبر داد و گفت: ما به خاطر شرايط تحريم از عضويت در نهادهاي بين المللي محروم بوديم اما پس از امضای برجام و با ورود به دوران پساتحريم، فرصتي ايجاد شد تا بتوانيم به عضويت  وابسته (Affiliated status) فدراسيون بورس هاي جهاني دربياييم.

وي با بيان اينكه فدراسيون بورس هاي جهاني، معتبرترين تشكل و نهادي است كه بورس ها مي توانند عضو آن شوند، به مزاياي اين عضويت اشاره كرد و اظهار داشت: تطبيق بورس كالاي ايران با استانداردهاي بين المللي، ارتباط هرچه بهتر و بيشتر با بورس هاي كالايي دنيا، حضور در كارگاه هاي تخصصي فدراسيون و تبادل تجربيات و دانش و همچنين معرفي و به اشتراك گذاشتن بازارهاي جديد مالي در بين اعضا و در نهايت، توسعه فعاليت هاي اقتصادي مانند پوشش ريسك هاي كشوري از طريق بورس ها از جمله مزاياي عضويت بورس كالا در WFE به شمار مي رود.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها