Descending-coins.jpg

حجم معاملات آتی سكه طی هفته اخیر در بورس كالای ایران به ۸۳هزار و ۵۵۵ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۹هزار و ۳۸۵میلیارد ریال رسید که نسبت به دو هفته اخیر رشد ۲۲درصدی را تجربه کرد، به طوریکه حجم معاملات آتی طی دو هفته پیش ۶۸ هزار و ۱۴۳ قرارداد بود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۶۸ هزار و ۷۷۸ قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۷ هزار ۷۶۰ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با ۱۰ هزار و ۶۷۴ قرارداد و ارزش بیش از یک هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و ۷۴۶ قرارداد و به ارزش بیش ۱۸۸ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

قرارداد تحویل تیر ماه نیز با یک هزار و ۳۷۶ قرارداد و ارزش بیش از ۱۴۷ میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد آبان ماه با ۹۸۱ قرارداد به ارزش بیش از ۱۰۷ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

نکته قابل توجه در معاملات هفته اخیر بازار آتی سکه این بود که سررسید تیر و شهریور حجم بیشتری را نسبت به سررسید آبان تجربه کردند.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و ۸۳هزار تومان به فروش رسید که افزایش۰/۵۳ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و ۹۰ هزار تومان معامله شد و رشد ۰/۳۶ درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۰۱هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش ۰/۳۱ درصدی نسبت به پنجشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با رشد ۰/۳۲درصدی با قیمت یک میلیون و۱۱۶هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان، رشد ۰/۱۶ درصدی را تجربه کرد.

هفته ای متفاوت برای سکه نقدی

در بازار نقدی نیز بهای سکه و ارز طی اولین هفته کاری تابستان به عنوان هفته ای منحصر به ‌فرد با ۷ رکورد روبه رو شد. شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با ۳۳ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۶۱ هزار تومان رسید.

 این بالاترین قیمت سکه از شهریور ۹۲ (۲ سال و ۹ ماه گذشته) و بیشترین میزان رشد روزانه از بهمن ۹۴ بود. در همین روز، بهای پوند با ۲۶۰ تومان کاهش به سطح ۴ هزار و ۸۵۰ تنزل کرد. این افت که ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی به واسطه شوک برگزیت بود، پوند را به پایین‌ترین قیمت نسبت به میانگین آن از آذر ۹۲ برد. پس از این شوک قیمتی، پوند در ادامه هفته، روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت.

در ادامه این رکوردها که در ابتدای هفته رقم خورده بود، بازار در انتهای هفته نیز شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بود. دلار که روز چهارشنبه با ۲۳ تومان افزایش بیشترین میزان رشد از ۱۷فروردین ۹۵ را ثبت کرده بود، روز پنج‌شنبه با ۱۵ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۵۴۳ تومان رسید تا بالاترین قیمت این ارز از ۲۰ بهمن ۹۴ ثبت شود. در این بین افزایش آخرین روز هفته موجب شد که میزان رشد هفتگی دلار به ۱/۲ درصد برسد؛ آخرین بار شاخص ارزی در آخرین هفته آذرماه ۹۳ افزایش بیشتر از ۴/۲ درصدی را تجربه کرده بود. همسو با رشد قیمت دلار، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۶ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و ۸۵ هزار تومان رسید. با این رشد، قیمت سکه مجموعا ۵/ ۵ درصد افزایش را در هفته گذشته تجربه کرد که از شهریور ۹۲ (۲ سال و ۹ ماه گذشته) بی‌سابقه بود.

 در نتیجه می‌توان گفت که بازار ارز در هفته گذشته شاهد ثبت ۴ رکورد در بازار ارز بود که شامل: کمترین قیمت پوند، بیشترین افزایش قیمت روزانه و هفتگی و ثبت بالاترین قیمت شاخص ارزی بود. بازار سکه نیز شاهد ثبت ۳رکورد بود؛ بالاترین قیمت، بیشترین میزان رشد روزانه و هفتگی.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها