1440009873_113903_425.jpg

استقرار تابلوی معاملات آتی سکه و یا حتی ارز در صرافی ها از طریق بورس کالای ایران علاوه بر این شفاف سازی قیمت ها و فرهنگ سازی معاملات آتی در میان فعالان بازار طلا و ارز، معامله گران زیادی را به این بازار جلب می کند. بر این اساس با اقداماتی که بورس کالای ایران در پیش گرفته است، در آینده ای نه چندان دور شاهد شفافیت قیمت و معاملات در بازار سکه و ارز خواهیم بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، رئیس اسبق کانون صرافان ایران با بیان مطلب فوق گفت: سال گذشته بحث راه اندازی بازار آتی ارز  مطرح شد و با وجود این که به نظر می رسد تمام شرایط  به ویژه در دوران پسا تحریم برای راه اندازی این بازار مالی فراهم باشد، اما راه اندازی آن به تاخیر افتاده است.

علی اصغر سمیعی افزود: وقتی کاری در دست اقدام قرار می گیرد جا افتادن آن برای معامله گران و اطمینان کردن آن ها به بازار حساسی همچون آتی ارز زمان می برد، بنابراین بهتر است که با فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی و آموزش به معامله گران، هر چه سریع تر این بازار معاملاتی راه اندازی شود.

به عقیده وی قرار دادن تابلوی معاملات آتی سکه یا ارز در صرافی ها شروع خوبی برای این فرهنگ سازی است، گفت: نمایان بودن قیمت ها در دید معامله گران در هر بازاری نمادی از شفافیت آن بازار محسوب می شود، در حال حاضر نیز معاملات آتی ارز که به صورت غیر رسمی در بازار آزاد انجام می شود، نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند و اگر هر چه سریع تر این موضوع عملی شود به نفع بازار ارز خواهد بود.

سمیعی درباره راه اندازی معاملات آتی ارز گفت: ورود سرمایه گذاری در بازار داخلی و جلب اعتماد آن ها برای سرمایه گذاری به بازار منطقی و جامعی از ارز  نیاز دارد تا بسیاری از سرمایه ها که در داخل کشور بلا استفاده مانده است از این طریق پویا شود. بنابراین باید برنامه ای تدوین شود تا علاوه بر افزایش فعالیت سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذاران خارجی هم برای ورود به بازار داخلی ایران ترغیب شوند، بر همین اساس و در راستای خروج از رکود اقتصادی، ضرورت راه اندازی معاملات آتی ارز به میزان زیادی احساس می شود.

دبیر اسبق کانون صرافان کشور افزود: در گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی گریبان گیر فعالان بازار ارز شده است، بر این اساس راه اندازی معاملات آتی ارز با توجه به اینکه مطالعه و کارشناسی شده است، می تواند چشم انداز روشنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار دهد.

به گفته وی، معاملات آتی ارز می تواند در ساماندهی بازار ارز و نرخ آن تاثیرگذار باشد و از حجم سفته بازی ها در معاملات نقدی بکاهد، از سوی دیگر معاملات آتی ارز در صورت حمایت کامل بانک مرکزی و دولت، به خصوص اکنون که تحریم ها علیه ایران رفع شده بدون شک سبب افزایش سرمایه گذاری های بلندمدت در صنایع مختلف می شود چرا که در این معاملات، یکی از ریسک های بزرگ سرمایه گذاران یعنی نوسانات نرخ ارز پوشش داده می شود و از همه مهمتر اینکه نقش واسطه در این میان کمرنگ تر خواهد شد.

رییس اسبق کانون صرافان در ادامه به  تک ‌نرخی شدن ارز اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع برمی‌گردد به تصمیم و توانایی دولت و البته در این‌که انجام این کار امری مبارک و صحیح و شایسته و مطابق با استاندارد‌های تجارت آزاد است، شکی نیست، ولی آیا اراده و توانایی انجام آن در دولت و بانک مرکز هست یا خیر من اطلاعی ندارم اما معتقدم اگر هر چه زودتر بازار آتی ارز راه اندازی شود نگرانی ها از جانب تلاطم های این واحد پولی نیز کمتر می شود.

این کارشناس بازار ارز همچنین در پاسخ به این پرسش که بازار آتی ارز قرار است در کدام نهاد راه اندازی شود؟ گفت: بورس کالا با توجه به تجربیات و سوابق موفق در معاملات آتی سکه که این بازار ثمرات فراوانی برای بازار طلا و سکه داشته است، مقدمات و زیرساخت های راه اندازی بازار آتی ارز را فراهم کرده و از این رو اگر بانک مرکزی به عنوان پایه اصلی بازار ارز نظارت کافی بر این بازار داشته باشد، دیگر جای بحثی باقی نمی ماند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که بورس کالا باید قیمت ها را بر اساس نرخ ارز بازار آزاد معامله کند چرا که  انتشار نرخ ارز دولتی بیشتر موجب ایجاد رانت در بازار خواهد شد. وی افزود: شورای عالی بورس با راه اندازی معاملات آتی ارز موافقت کرده و فعالان اقتصادی در انتظار استارت معاملات ارز در این سیستم هستند که تاکید می کنم این بازار به نفع کشور خواهد بود.

سمیعی به معاملات غیر رسمی آتی ارز در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه قوانین مشخصی در روند معاملات بازار آزاد وجود ندارد، بعضا نوسان‌های  کوتاه مدت ارز باعث می شود تا عده‌ای از معامله گران از این موقعیت‌ها استفادهای نامناسب و غیرقانونی ببرند که این موضوع مشکلات زیادی برای طرفین معامله ایجاد خواهد کرد اما با راه اندازی معاملات آتی ارز، قراردادها استاندارد و شفاف می‌شود و کلیه معاملات در بستر قانون‌مند بورس کالا صورت می گیرد.

سمیعی تاکید کرد: با این تفاسیر، اکثر فعالان، کارشناسان و بازیگران بازار ارز خواهان انجام معاملات در بازاری رسمی هستند که ریسک‌ها را به حداقل رسانده و شرایط مساعد را برای آنان فراهم کند.

وی گفت: راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند علاوه بر ثبات نرخ ارز، در شفافیت و بهبود روند معاملات در بازار ارز تاثیر بسزایی داشته باشد، به طوری که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی و خارجی با پیش بینی از آینده، می توانند به آسانی وارد معاملات شده و از نگرانی هایشان نسبت به نوسانات قیمت ارز بکاهند.

دبیر اسبق کانون صرافان کشور در پایان گفت: معاملات آتی ارز ریسک‌ها را به حداقل می رساند و این موضوع مورد استقبال بخش دولتی و خصوصی است، چرا که بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی متقاضی ارز هستند و می توانند از معاملات آتی ارز و شفافیت در این بازار استفاده کنند.

به عقیده وی بهتر است سبک توزیع ارز به دوران پیش از تحریم، یعنی پیش از مهرماه سال ۸۹ برگردد و از طریق بازار شفافی همچون بورس توزیع ارز عملیاتی شود؛ نه از طریق صرافی بانک‌ها و این نهاد ها تنها حالت نظارتی داشته باشند.

رییس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: بخشی از نوسان  طبعا از طریق فعالان بازار ارز حادث می‌شود که اگر ارز کافی در اختیار بانک‌ها باشد، دامنه این نوع نوسانات به‌شدت کاهش می‌یابد.

سمیعی تصریح کرد: راجع به پیش‌بینی نرخ ارز باید بگویم که ین موضوع بستگی به نرخ تورم و نرخ بهره‌هایی دارد که بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌دهند و البته عوامل دیگری مثل نرخ بیکاری و رونق کسب‌وکار و تولید ناخالص و غیره دارد. اگرچه یک عامل بسیار مهم هم تصمیم دولت و البته توانایی دولت است.

وی در پایان متذکر شد: با توجه به جمیع جهات به نظر می‌رسد نرخ ارز تا پایان سال آینده رشدی کمتری نسبت به نرخ تورم داشته باشد.

 

منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها