نعمت بخش

احمد نعمت بخش می گوید که خودرو در بورس کالا باید براساس عرضه و تقاضا، کشف قیمت شود چراکه قیمت‌گذاری دستوری عملا عرضه خودرو در بورس را بی اثر می کند و از این رو عرضه در بورس با قیمت کارخانه و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا باید رعایت شود.

به گزارش «کالاخبر» صنعت خودرو در یکی دو سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. در این میان مجلسی‌ها طی یکی دوسال اخیر سعی در ارائه طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو داشته‌اند؛ طرحی که سرانجام آن مشخص نشد اما از خانه ملت خبر می رسد که حالا ۴۰ تن از نمایندگان مجلس طرح جدیدی به نام "طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک" را در قالب ۲۱ ماده ارائه کرده‌اند که عرضه خودرو در بورس کالا از محورهای اصلی این طرح است.

 دبیر انجمن خودروسازان در این باره به اقتصاد انلاین گفت: طی دو هفته گذشته جلسه‌ای را به همراه مدیران عامل دو خودروساز، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صمت، انجمن‌های قطعه‌سازی در کمیسیون صنایع مجلس برگزار کرده‌ایم. ۴۰ نفر از نمایندگان یک طرح را پیشنهاد کرده‌اند که ۲۱ ماده دارد؛ در این طرح آمده است که خودرو باید در بورس کالا عرضه شود.

احمد نعمت بخش می‌افزاید: در این جلسه طرح را بررسی کردیم و البته ایرادهایی به آن وارد شد که بروکراسی های در نظر گرفته شده یکی از مشکلات است که باید با همکاری نهادهای درگیر این بروکراسی ها برطرف شود. مشکل بعدی نیز اختصاص بخشی از وجه حاصل از فروش خودرو به قطعه سازان است در شرایطی که وقتی کالایی متعلق به یک شرکت در بازار فروخته می شود باید مدیریت پولی آن در دست شرکت باشد. 

قیمت در بورس باید واقعی باشد

دبیر انجمن خودروسازان در خصوص سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا و اینکه قیمت‌گذاری در بورس کالا چگونه باید انجام شود تاکید می‌کند: باید خودرو در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا، کشف قیمت شود چراکه قیمت‌گذاری دستوری عملا عرضه خودرو در بورس را بی اثر می کند.

وی تصریح می‌کند: اگر عرضه خودرو در بورس کالا با حمایت همه نهادها انجام و نقاط ضعف طرح نیز برطرف شود، بعد از مدتی قیمت خودرو به واسطه شفافیت مبادلات در بورس و کشف قیمت واقعی و کنار رفتن واسطه ها، پایین می آید؛ البته در مقطعی کوتاه و در شروع کار شاید قیمت کمی بالا رود اما با استمرار عرضه ها قیمت کاهش می یابد.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه ما تجربه عرضه انواع محصولات از جمله فلزات را طی سال های گذشته در بورس کالا داشته ایم، بیان می‌کند: پیش از عرضه فلزاتی همچون آلومینیوم در بورس، قیمت ها بدون شفافیت و حساب و کتاب افزایش می یافت اما با ورود محصولات به بورس کالا، شفافیت بر بازار سایه انداخت و شرایط پس از ورود محصولات به بورس کالا با قبل از آن قابل قیاس نیست.

نعمت بخش در پایان گفت: معتقدم اینکه خودرو با قیمت کارخانه در بورس عرضه شود و سپس کشف قیمت در تالار انجام شود بسیار بهتر از شرایط فعلی که از طریق قرعه‌کشی خودرو به فروش می‌رسد، است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها