پالایشگاه

چین ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه‌های بزرگ جدید هزینه می‌کند آن هم در شرایطی که انتظار می‌رود تقاضا برای سوخت در این کشور طی ۵ سال به اوج برسد و پس از آن رو به کاهش رود. بنابراین این خطر وجود دارد که چین منطقه را با صادرات ارزان خود پر کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری‌تسنیم، ۴ پروژه پالایشگاهی با ظرفیت پالایش ۱.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز در چین در حال ساخت است که قرار است محصولات نفتی و پلاستیک بیشتری تولید کنند.

براساس گزارش بلومبرگ، حداقل ۴ پروژه پالایشگاهی با ظرفیت پالایش ۱.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز - بیش از تمام پالایشگاه‌های انگلیس- در حال ساخت است. چین از ابتدای ۲۰۱۹ یک میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشگاهی خود اضافه کرده است. این ظرفیت‌های جدید پالایشگاهی محصولات نفتی و پلاستیک بیشتری تولید خواهند کرد. شرکت ملی نفت چین پیش بینی می‌کند تقاضای سوخت در ۲۰۲۵ به اوج برسد چون خودروهای برقی مصرف را کاهش خواهند داد.

ساخت نامتوازن این پالایشگاه‌ها بر این نکته تاکید می‌کند که انرژی پاک و خودروهای برقی به سرعت در حال تغییر دورنمای صنعت در چین هستند مخصوصاً پس از تعهد رئیس جمهور این کشور به تولید صفر کربن تا ۲۰۶۰. به این ترتیب چین یک صادرکننده بزرگتر برای سوخت خواهد بود و فعالیت‌های پالایشگاهی در سراسر جهان  از کره‌جنوبی گرفته تا استرالیا و اروپا را به خطر می‌اندازد.

مایکل میدن، سرپرست مطالعات انرژی در موسسه آکسفورد میگوید:« چین با افزایش ظرفیت پالایشگاهی بیش از پیش سهم بازار جهانی را در اختیار می‌گیرد، آن هم در شرایطی که رشد تقاضا در خود این کشور کند شده است».

ظرفیت پالایشگاهی چین از ابتدای این هزاره تقریباً سه برابر شده چون شرکت‌های بزرگ نفت این کشور تلاش می‌کنند با رشد سریع مصرف دیزل و بنزین همگام باشند. تولید سوخت چین در حال حاضر بیشتر از نیاز این کشور است که باعث شده صادرات آن به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد یعنی به اندازه صادرات کره جنوبی و هند.

با آغاز طرح صفر کردن تولید کربن، تقاضای داخلی در چین رشد آهسته تری در آینده خواهد داشت. حتی قبل از اعلام هدف ۲۰۶۰ توسط رئیس جمهور چین، شرکت نفت ملی این کشور اعلام کرده بود انتظار دارد تقاضا برای محصولات پالایشی تنها ۰.۹ درصد به صورت سالانه تا ۲۰۲۵ رشد کند. متوسط رشد سالانه تقاضا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۵.۶ درصد بود.

محققین چینی انتظار دارند خودروهای برقی و سوخت‌های جایگزین مثل هیدروژن و اتانول به طور روزافزونی جایگزین سوخت‌های نفتی شوند.

پالایشگاه‌های جدید در دست احداث قرار است نفت خام را مستقیماً به محصولات پتروشیمی و پلاستیک تبدیل کنند. این خبر خوبی برای کارخانه های تایوان و کره جنوبی نیست که مسئول تامین نیاز بازار پتروشیمی چین بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها