تجلی زاده

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در بررسی اوضاع بازار فولاد اعلام می کند که فرمول بسیار ساده ای برای تنظیم بازار وجود دارد. به گفته بهمن تجلی زاده فروش فولاد باید دو نوع باشد، کل عرضه داخلی به بورس کالا بیاید و مازاد نیاز داخل نیز صادر شود؛ اما امروز بازار سومی در بازار آزاد شکل گرفته که منشا مشکلات بازار فولاد است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان درخصوص کاهش قیمت شمش فولاد و در مقابل مقاومت میلگرد در مقابل ارزانی، اینکه برای تنظیم بازار فولاد آیا راه درستی در پیش گرفته شده است و آیا این کاهش قیمت ها به دست مصرف کننده نهایی می رسد یا خیر؟ افزود: تنظیم بازار فولاد بسیار ساده است، اما در سال های گذشته دستورالعمل های متفاوتی ارائه شده که در برخی موارد مانعه الجمع است.

به گزارش کالاخبر، «بهمن تجلی زاده» به معدن۲۴ گفت: هرچند شاید این دستورالعمل ها هر یک در زمان خود کارکردهایی داشته و بخشی از کار تنظیم بازار را انجام داده، اما اکنون مغایرت ها سبب سوء برداشت و در برخی موارد سوء استفاده بعضی ها شده است.

تجلی زاده تاکید کرد: ‌برای رفع این مشکل و تنظیم بازار، می توان با یک دستورالعمل ساده اجرایی همه دستورالعمل های قبلی را پوشش داد و تمام مغایرت ها را از بین برد که مشتمل بر دو اصل است.

وی گفت: اصل نخست، این است که همه محاسبات تایید کننده وجود مازاد تولید فولاد در کشور است که باید بخشی از آن صادر شود تا نیاز ارزی کارخانجات فولاد و همچنین نیازمندی های ملی به ارز برطرف شود.

این مقام مسئول فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: مطابق مجموعه مقرراتی که در سال ۸۲ و زمان تاسیس بورس کالا وجود داشته، مقرر بود محصولات فولادی یا در بورس عرضه شود یا در پروسه قیمتگذاری سازمان های نظارتی قرار گیرد، اما قرار نبود آزاد باشد.

وی اظهار داشت:‌ با این حال، چنین چیزی اتفاق نیفتاده و هیچ یک از بخشنامه ها در این خصوص تاکید نداشته است، هرچند شاید لابه لای برخی بخشنامه های چندین صفحه ای در گوشه ای اشاره شده باشد که باید عرضه ها در بورس باشد، اما در عین حال در برخی بندها جدولی برای عرضه بیان شده است.

تجلی زاده تاکید کرد: باید دو نوع فروش داشته باشیم، یا مازاد محصولات فولادی صادر شود یا باید در بورس عرضه شوند و نباید فروش سومی وجود داشته باشد.

وی افزود: امروز بخش عمده ای از فروش، از نوع سوم است و آنانی که مسائلی همچون کف عرضه، عرضه قطره چکانی و غیره را مطرح می کنند، اغلب به دنبال آن هستند تا همه جنس به بورس نیاید، زیرا اگر شمش مورد نیازشان را از بورس تهیه کردند، آنگاه محصولات نوردی نیز باید تحت کنترل و مانیتورنگ دولت باشد و آنها این را نمی خواهند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان اضافه کرد: آنان به دنبال این هستند که عمده شمش خود را از بازار تهیه کنند و بورس را نیز فقط برای «کشف قیمت پایین» می خواهند تا در بستر آن از رانت استفاده کنند.

وی گفت:‌ برای اینکه این اتفاق ها نیفتد، باید «همه محصولات فولادی» (از شمش فولاد گرفته تا هر جایی که تبدیل محصولات انجام می شود)، یا صادر شده و یا در داخل در بورس عرضه شود و همه سازمان ها نیز خود را با این مفهوم تنظیم کنند.

تجلی زاده اظهار داشت: در عین حال، بورس نیز باید خود را به گونه ای تجهیز کند تا بتواند همه محصولات فولادی را در خود بپذیرد.

وی تاکید کرد: ‌اصل باید عرضه در بورس باشد و تنظیم بازار باید سایر مسائل مرتبط را حل و فصل کند، اما مشکل در مقرراتی است که آزادفروشی مازاد عرضه را مجاز می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها