بازار جهانی غلات

برنج و گندم به‌عنوان اصلی‌ترین محصولات کشاورزی دنیا، سهم عمده‌ای در تأمین غذای مردم دارد. از ابتدای پاندمی گزارش‌های زیادی در مورد افزایش قیمت برنج و گندم در دنیا منتشر شد و این نگرانی را ایجاد کرد که امنیت غذایی مردم دنیا به خطر بیافتد.

به گزارش «کالاخبر»،طی سال‌های اولیه، دلیل افزایش قیمت‌ها مانع‌تراشی در مسیر تجارت این محصولات غذایی، نگرانی از کمبود آن در کشور تولیدکننده عنوان شد، ولی به‌تدریج، این موانع برطرف و تجارت به وضع قبل بازگشت. اما بررسی شاخص‌های قیمتی ارائه‌شده توسط «بانک جهانی» نشان می‌دهد که قیمت برنج در دنیا طی یک سال اخیر بالغ‌بر ۲۶ درصد رشد کرده، اگرچه، از ابتدای فصل سوم امسال در روند کاهشی قرار گرفته است.

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود، اعلام کرد: در ماه اوت سال جاری قیمت جهانی هر تن برنج تایلندی، معادل ۴۸۶ دلار بوده که نسبت به ماه ژوئن کاهش داشته، ولی مقایسه قیمت‌های امسال با سال قبل،  گویای افزایش قیمت این محصول غذایی است.

طبق این گزارش، در فصل دوم سال ۲۰۲۰ هر تن برنج تایلندی در دنیا با قیمت ۵۱۰.۳ دلار به فروش رسیده است درحالی‌که در فصل دوم سال ۲۰۱۹ هر تن برنج قیمتی برابر با ۴۰۵.۳ دلار داشت. طبق این گزارش در بازه یک‌ساله موردمطالعه قیمت هر تن برنج در بازار جهانی ۲۶ درصد رشد کرده است که این رشد قیمت در شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

لازم به ذکر است از انتهای ماه ژوئن یعنی آخرین ماه از فصل دوم سال ۲۰۲۰ تا انتهای ماه اوت شاهد کاهش قیمت برنج بودیم. متوسط قیمت هر تن برنج در ماه ژوئن برابر با ۵۰۱ دلار بود، ولی در ماه اوت با ۳ درصد کاهش به مرز ۴۸۶ دلار رسید.

بانک جهانی متوسط قیمت هر تن برنج را در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۱۰.۴ دلار، در سال ۲۰۱۸ برابر با ۴۰۱.۱ دلار و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۳۷۹.۹ دلار اعلام کرد.

رشد گندم، افت ذرت

در همین گزارش هر تن گندم در فصل دوم سال جاری با قیمت ۲۱۰.۷ دلار به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش حدود ۴ دلاری همراه بوده است. هم‌زمان، در این بازه زمانی قیمت ذرت در دنیا کاهش یافت و از ۱۷۵.۹ دلار در فصل دوم سال قبل به ۱۴۶.۳ دلار در سال جاری رسید.

 متوسط قیمت هر تن ذرت در ماه اوت سال جاری در دنیا برابر با ۱۴۳.۷ دلار و قیمت هر تن گندم برابر با ۲۰۵.۱ دلار اعلام شده است. قیمت گندم در ماه اوت نسبت به ماه ژوئن ۵ دلار بیشتر شد درحالی‌که قیمت ذرت با کاهش ۵.۳ دلاری همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها