شیخان

در تازه ترین تصمیمات از سوی انجمن سیمان قرار است تا تولیدکنندگان سیمان به زودی محصولات خود را فقط از طریق بورس کالا به فروش برسانند. تصمیمی که سال هاست گرفته می شود اما به دلیل قیمت گذاری های دستوری به نتیجه ای نمی رسد.

به گزارش «کالاخبر»؛ تولیدکنندگان سیمان در حالی پیش تر اقدام به عرضه محصولشان در بورس کالا کرده بودند که سایه قیمت گذاری های دستوری همچنان بالای سر این صنعت بود و انگیزه آنان را از عرضه سیمان در بورس کالا از بین می برد؛ این را دبیر انجمن سیمان می گوید. 
عبدالرضا شیخان در این باره به «کالاخبر» گفت: حدود ۸ سال پیش ۱۵ شرکت سیمانی محصولشان را در بورس کالا عرضه کردند اما از آنجا که اجازه نداشتند محصول خود را از قیمت تعیین شده برای آن ها، بالاتر به فروش برسانند برخلاف میل باطنی از بورس خارج شدند؛ اما در برهه کنونی هدف ما این است که با عرضه سیمان در بورس، قیمت ها براساس مکانیسم بازار یعنی عرضه و تقاضا و به شیوه ای شفاف که این موارد از مولفه های حضور در بورس کالاست، کشف شود. 
شیخان به آخرین تصمیمات هیات مدیره انجمن سیمان اشاره کرد و گفت: با تصمیماتی که روز یکشنبه گرفته شد امید داریم نهایت تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده، معاملات کل سیمان را به بورس کالا منتقل کنیم.
دبیرانجمن سیمان در ادامه توضیح داد: قیمت سیمان در حال حاضر دستوری است و یکی از شرایط اولیه ما این است که قیمت سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شود. با این رویکرد به این نتیجه رسیدیم که اگر سیمان به بورس کالا بیاید هم قیمت ها شفاف می شود و هم منطقی تر خواهد شد؛ خبر ورود سیمان به بورس کالا برای سهامداران سیمانی هم خبرخوبی خواهد بود.
به گفته شیخان، شش ماه وزارت صمت، وزیر نداشت و با سرپرست اداره می شد؛ اما با انتخاب وزیر، قرار است جلسه ای با علیرضا رزم حسینی، وزیر جدید صمت داشته باشیم تا نهایتا به این نتیجه برسیم که سیمانی ها ملزم شوند محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند و معاملات، خارج از بورس صورت نگیرد.
دبیر انجمن سیمان افزود: بحث بازگشت سیمان به بورس کالا به صورت جدی از سه سال پیش مطرح بود و تلاش ما این بود و موافقت ها هم گرفته شد اما شرایط طوری نبود که این اتفاق بیافتد چون وزیر وقت با آمدن سیمان به بورس کالا مخالفت کرد و در نتیجه این رویداد مسکوت ماند.
وی اظهار داشت: یک دوره ای حدود ۷ سال پیش ۱۵ شرکت سیمانی به بورس کالا رفتند و اولین معامله هم مربوط به سیمان کردستان بود و چون قیمت ها مصوب بود و اجازه نداشتند بالاتر بفروشند عملا اصلی ترین مزیت بورس یعنی کشف قیمت عادلانه برای آنها کارایی نداشت؛ چراکه در بورس کشف قیمت باید می شد و از قیمت گذاری خارج شود. تصمیم جدید هیات مدیره انجمن فولاد این است که معاملات سیمان در بورس کالا انجام شود. تصمیم روز یکشنبه گرفته شد و مقرر گردید اواخر امسال یا اوایل سال آینده این اتفاق رقم بخورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها