چین

روند بازارهای فولاد و مواد اولیه چین مورد توجه تحلیل گران و خریداران است و انتظار می رود باز هم رکوردهایی در این بازارها مشاهده شود چرا که تقاضای زغال سنگ و سنگ آهن استرالیا امسال در چین ارقام بالایی را ثبت کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، این روزها صحبت از اثرات احتمالی مقررات جدید واردات زغال سنگ به چین است چرا که بهبود بازارهای فولاد آرام است و قیمت زغال سنگ در بازار نقدی این هفته کم شد.

پس از آن که چین در آگوست و سپتامبر قیمت های پایین تری برای فولاد ثبت کرد، در سپتامبر قیمت میلگرد و ورق گرم بهبود داشت و از حاشیه سود فولادسازان حمایت کرد.

در سپتامبر رشد تولید فولاد چین نسبت به رکوردهای بالای ثبت شده کمی آرام تر شد و میانگین کل تولید سالانه برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از یک میلیارد تن بالاتر رفت.

با تداوم رشد تولید آهن و فولاد چین در سال جاری، احتمال افزایش واردات سنگ آهن از برزیل و زغال سنگ از مغولستان مطرح می شود.

در نیمه نخست سال، واردات از برزیل به دلیل محدودیت های حاصل از شیوع کرونا و شرایط جوی و اثرات آن بر تولید، کمتر شد و بسته شدن موقت مرز مغولستان نیز روال عادی حمل زغال سنگ به چین را دچار اختلال کرده است.

از طرفی شرکت واله برزیل برای نیمه دوم سال به دنبال افزایش صادرات سنگ آهن بوده تا به هدف سالانه خود برسد چون این شرکت در نیمه نخست سال تنها توانست یک سوم تولید سالانه خود را صادر کند.

واردات سنگ آهن به چین رشد شدیدی داشته و در سپتامبر ۱۰۸.۶ میلیون تن ثبت شده است. این چهارمین ماه متوالی برای چین با واردات بالای ۱۰۰ میلیون تن بود.

در سپتامبر قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نزدیک به اوج قیمت سال جاری یعنی ۱۳۰ دلار در هر تن سی اف آر بوده و پرمیوم سنگ آهن خلوص بالا، گندله و کلوخه نیز نسبت به قیمت های پایین آگوست رشد داشته است.

در مجموع میزان تولید بالای فولاد و سایر نشانه ها حاکی از آن است که چین در حال مدیریت اقتصاد خود است. با توجه به این که قیمت سنگ آهن نیز به اوج قیمت سال جاری نزدیک است، حاشیه سود فولاد محدود تر شده و اجازه اختلال و تغییرات ناگهانی در قیمت گذاری مواد اولیه را نمی دهد و تجارت یک چالش باقی می ماند. 

با توجه به تأثیر بیش از حد چین در سال جاری و تأثیر ویروس کرونا در بازارهای جهانی فولاد در خارج از چین، شاید یک انتقال آرام ممکن است یک سناریوی برنده برای بازار جهانی باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها