• ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
  • کد خبر: 44585
طلا

ثابت ماندن قیمت طلا در محدوده ۱۹۰۰ دلار ممکن است آرامش پیش از طوفان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دو هفته دیگر آمریکا باشد و بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بحبوحه سطح بالای اضطراب بازار، در حاشیه بمانند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، رونا اوکانل، مدیر تحلیل بازار منطقه خاورمیانه، اروپا، آفریقا و آسیای شرکت استون ایکس به کیتکونیوز گفت: ابهام همچنان بر بازار حکمفرماست و این حقیقت که قیمت طلا تکان نخورده و در معاملات دلاری در بازه محدودی مانده است، منعکس کننده عدم رغبت فعالان بازار در آستانه انتخابات آمریکاست.

عامل اصلی تاثیرگذار بر طلا، مذاکرات مقامات آمریکایی در خصوص بسته کمک مالی کرونا و واکنش دلار آمریکا به اخبار مربوط به این مذاکرات است.

به گفته کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز، طلا و بازارهای سهام به بسته محرک مالی معتاد شده اند. هر گونه صحبتی درباره بسته کمک مالی، همبستگی مستقیمی میان سهام و طلا ایجاد می کند و به همین دلیل است که طلا در الگوی ثابتی مانده است.

افشین نوابی، نایب رییس شرکت بازرگانی ام کی اس سوییس گفت: طلا در حال حاضر در بازهی بین ۱۸۸۰ تا ۱۹۳۰ دلار معامله می شود. طلا حرکت دلار و بازار سهام را دنبال می کند و برای شکستن قیمت بالاتر، باید از سطح ۱۹۲۵ دلار عبور کرد و در مقابل اگر سطح ۱۸۸۰ دلار شکسته شود، روند کاهشی پیدا می کند. در مجموع، فضا در بازار طلا نسبت به افزایش قیمتها خوش بینانه مانده است.

تحلیلگران می گویند در مقطع فعلی به نظر می رسد بعید باشد بسته کمک مالی آمریکا تا پیش از انتخابات سوم نوامبر تصویب شود.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که پرزیدنت ترامپ شخصا از سنا برای حمایت درخصوص هر گونه توافقی که میان مجلس و دولت حاصل خواهد شد، درخواست می کند. با این حال میچل مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا این ایده را رد و تاکید کرده که قادر نخواهد بود تصویب بسته کمک بزرگتری را به اعضایش بقبولاند.

به گفته گریدی، قیمت طلا تحت تاثیر مستقیم بسته کمک مالی قرار دارد زیرا انتظارات تورمی روی قیمت این فلز تاثیر می گذارد. هر چه دولت پول بیشتری چاپ کند، ارزش دلار افت می کند و افت ارزش دلار باعث بالا رفتن قیمت طلا می شود. حتی بیت کوین هم به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین افزایش پیدا خواهد کرد. دلار آمریکا ارز ذخیره جهان است و هنگامی که ارزشش افت کند، قیمت طلا حمایت می شود.

پیش یا پس از انتخابات، بسته کمک مالی نهایتا تصویب خواهد شد زیرا هر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا ضرورت هزینه بیشتر را برای حمایت از اقتصاد می بینند.

عامل دیگری که سرمایه گذاران را محتاط نگه داشته است، افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان به دلیل هراس از اعمال قرنطینه های جدید است.

هان تان، تحلیلگر بازار FXTM در این باره اظهار کرد: با افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و آمریکا، سرمایه گذاران جهانی مراقب جدیدترین تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا هستند. در شرایطی که هنوز واکسنی تولید نشده، احیای اقتصادی یک کشور به مهار شیوع ویروس کرونا منوط است و واکنش هر کشور به شیوع کرونا، اساس احیای اقتصادی آن کشور را تشکیل می دهد. اگر شیوع کرونا مهار نشود احیای اقتصادی ممکن است کند شده یا منحرف شود.

جدیدترین آمار اقتصادی آمریکا تاکنون متضاد بوده اند. آمار متقاضیان بیمه بیکاری به بالاترین حد از اوت رسیده و به مرز ۹۰۰ هزار نفر صعود کرده است و در این بین، میزان خرده فروشی در سپتامبر ۱.۹ درصد رشد کرد که بهتر از حد مطلوب بود.

به گفته گریدی، دولت‌ها در سراسر جهان بر سر دو راهی قرار گرفته اند. اگر بخواهند گشایش اقتصادهایشان را خیلی زود انجام دهند، به قرنطینه شدیدتر منتهی می شود و اگر اقتصادهایشان را نگشایند، به معنای توقف روند احیا خواهد بود. مردم هم می خواهند بیرون رفته و هزینه کنند اما واکسنی وجود ندارد و مردم در معرض ویروس قرار می گیرند. در نهایت این ویروس مهار خواهد شد اما زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اضطراب زیادی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بازار وجود دارد، بی دلیل نیست. بزرگترین ریسک، احتمال اعتراض به نتیجه انتخابات و وقوع یک ناآرامی داخلی است.

به گفته هان تان، نتیجه انتخابات معلوم نیست و ریسکهای سیاسی ممکن است به روند صعودی بازار سهام آسیب بزنند.

اوکانل هم هشدار داد اگر بازارهای سهام پیش یا پس از انتخابات به میزان چشمگیری سقوط کنند، طلا آسیب خواهد دید زیرا سرمایه گذاران به دنبال نقدینگی خواهند رفت. با این حال احتمالا چنین روندی موقتی خواهد بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری آمار اقتصادی شامل مجوز ساخت مسکن آمریکا و شروع ساخت خانه و فروش خانه منتشر خواهد شد. همچنین آمار هفتگی متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و شاخص مدیران خرید بخش تولید از دیگر آمار مورد توجه بازارها هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها