• ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
  • کد خبر: 44644
شاخص

بیشتر شاخص‌های بورسی در اروپا و آمریکا قرمزپوش شدند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، در شرایطی که به عقیده بسیاری از کارشناسان بعید است دموکرات ها اجازه اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر را به دولت ترامپ بدهند، ژانت یلن رییس سابق بانک مرکزی آمریکا در دوان ریاست جمهوری اوباما، اجرایی شدن این بسته حمایتی را به نفع احیای اقتصاد این کشور دانسته و گفته است: بانک مرکزی همین حالا هم برای تقویت رشد اقتصادی کارهای خیلی زیادی انجام داده است اما کنگره هم باید کمک بیشتری کند. 

یلن در ادامه سخنان خود، کرونا را یک ضربه سنگین به اقتصاد معرفی کرد و افزود: چون این وضعیت غیرعادی است در نتیجه باید حمایت مالی غیرعادی هم از اقتصادمان انجام دهیم. 

کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. نانسی پلوسی رییس کنگره از ترامپ خواسته است تا در خواسته های خود تجدید نظر کند. با این حال کارشناسان معتدند بعید است دموکرات ها اجازه اجرایی شدن این بسته را در آستانه انتخابات بدهند. از سوی دیگر در مجلس سنا، میچ مک کانل رییس این مجلس از ارایه بسته پیشنهادی جمهوری خواهان تا هفته آینده خبر داده اند.

در اروپا هنوز انگلیس و اتحادیه اروپا نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده خود دست پیدا کنند. دومنیک راب وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی با انتقاد از مقامات اتحادیه اروپا گفته است که مواضع بروکسل باعث ناامیدی لندن شده است. همچنین برخی از منابع خبری از احتمال استعفای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تا یک ماه آینده خبر داده اند. پیش از این کارشناسان اقتصادی بانک گلدمن ساکس در تحلیلی با هشدار نسبت به عواقب شدید شکست مذاکرات برگزیت برای اقتصاد انگلیس نوشته بودند: اگر انگلیس و اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص به قوانین سازمان تجارت جهانی رجوع کنند، اقتصاد انگلیس دچار پیامدهای سنگینی خواهد شد که تبعات آن احتمالا دو تا سه برابر بیشتر از پیامدهای کرونا خواهد بود.  

اتحادیه اروپا تاکنون با بسیاری از درخواست های انگلیس برای دسترسی به بازارهای خود مخالفت کرده است و این اتفاق در شرایطی می افتد که طرف انگلیسی خواستار امضا یک توافق تجارت آزاد مشابه توافق اتحادیه اروپا با کانادا و برخی دسترسی های بیشتر شده است. انگلیس تاکنون با ژاپن پیمان تجارت آزاد امضا کرده و به دنبال امضای پیمان مشابهی با آمریکا، هند و اتحادیه اروپا است.

میزان رشد بخش خرده فروشی آمریکا که بار اصلی رشد اقتصادی این کشور را به دوش می کشد در ماه سپتامبر به بالاترین سطح سه ماه اخیر خود رسیده است و این مساله می تواند بیانگر به حرکت درآمدن موتور رشد اقتصادی این کشور باشد. در عین حال هنوز سرمایه گذاری ها به ویژه در بخش های تولیدی با سطوح قبل از بحران کرونا فاصله زیادی دارد و این نشان می دهد که از نظر بسیاری از فعالان اقتصادی، فاصله زیادی تا سطح ایده آل باقی مانده است. همین کاهش سرمایه گذاری ها خود را به شکل رشد منفی غیرمنتظره بخش تولید در ماه قبل نشان داده بود. بانک جی پی مورگان- بزرگ ترین بانک آمریکایی نسبت به تداوم روند افزایشی بخش خرده فروشی در ماه های پایانی سال ابراز امیدواری کرده است. 

ریچارد کلاریدا- قائم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا - با اشاره به پیامدهای وسیع ویروس کرونا بر روی اقتصاد این کشور گفته است: بیرون آمدن از این چاله طول خواهد کشید، شاید یک سال زمان لازم باشد تا سطح تولیدات ناخالص داخلی مان به قبل از آغاز بحران برگردد. وی مسیر احیای اقتصاد را طولانی و دشوار دانست و افزود: برای بازار کار شاید حتی زمان بیشتری لازم باشد تا همه چیز به حالت قبل برگردد. 

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهانی با اشاره به شیوع گسترده کرونا و پیامدهای آن روی کسب و کارها و تجارت اعلام کرد انتظار می رود متوسط رشد اقتصادی ۱۸۹ کشورهای جهان امسال به منفی ۴.۴ درصد برسد که اگر چه ۰.۸ درصد بیشتر از برآورد قبلی است اما در صورت تحقق، بدترین عملکرد از زمان بحران مالی بزرگ دهه ۱۹۳۰ تاکنون خواهد بود. 

در خبری امیدوارکننده برای وال استریت، شاخص خوش بینی اقتصادی آمریکا در ماه اکتبر به ۵۵.۲ واحد رسیده که این رقم ۷.۲ واحد بیشتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. همچنین شاخص سیاست گذاری فدرال نیز بالاترین جهش ماهانه خود طی ۱۳ ماه اخیر را تجربه کرده است و این مساله می تواند به نوعی بیانگر خوش بینی فعالان اقتصادی به افزایش شتاب رشد اقتصادی آمریکا در ماه های پایانی سال باشد هر چند که ثبت رشد منفی برای مجموع سال ۲۰۲۰ در این کشور تقریبا اجتناب ناپذیر خواهد بود. 

تاکنون بیش از ۴۰ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۱۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۰۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۲۴ هزار و ۹۶۷ نفر، برزیل با ۱۵۳ هزار و ۹۸۹ نفر، هند با ۱۱۵ هزار و ۲۳۳ نفر، مکزیک با ۸۶ هزار و ۱۶۷ نفر و انگلیس با ۴۳ هزار و ۷۲۶ نفر بوده است.

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و  ۱۹۸.۶۷ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۳۷ درصد ریزش تا سطح ۳۴۳۳.۵۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۶۹ درصد ریزش در سطح ۱۱ هزار و ۴۷۹.۴۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۸۴.۶۵ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۴۲ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۸۵۴.۶۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۴۹۲۹.۲۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۵ درصد بالا رفت و به ۶۸۶۰.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۱۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۷۱.۱۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۶۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۵۴۲.۲۶ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۰.۷۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۵۵.۴۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۸۴ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۲۲۹.۳۸  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۴۰.۷۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۰۷ درصدی به ازای ۴۲.۵۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۰۳.۰۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۳۵ درصدی به ازای ۲۴.۲۹ دلار مبادله شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها