فولاد

طی هفته گذشته یکی از داغ ترین سوژه های خبری در حوزه اقتصاد به موضوع قیمت گذاری دستوری فولاد اختصاص داشت که تقریبا همه فعالان مرتبط با این موضوع از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه و صنعت فولاد تا نمایندگان مجلس همگی با دستوری شدن قیمت فولاد مخالفت کردند؛ در گزارش این هفته کالاخبر، مهم ترین اظهارنظرها در این خصوص را مرور می کنیم.

هفته ای از جنس فولاد

ماجرا از انتشار یک پیش نویس برای تنظیم بازار فولاد در رسانه ها شروع شد که در این پیش نویس برای عرضه فولاد در بورس کف و سقف قیمتی در نظر گرفته شده بود. همین موضوع کافی بود تا جوی منفی به سهام شرکت های فولادی سرایت کند و صنعت فلزات اساسی زمینه ریزش هرچه بیشتر متغیرهای بازار سهام را فراهم کند. جدای از این موضوع توجه فعالان اقتصادی بر لزوم جلوگیری از توزیع رانت با عرضه فولاد با قیمت دستوری در بورس، نوید روزهای بدون رانت را در اقتصاد می دهد تا از این پس هر دستورالعمل غیرکارشناسی (البته با هدف حمایت از مصرف کننده) بدون نظرخواهی از مدیران هر صنعت و برای آزمون و خطای چندباره اجرایی نشود. 

مخالفت رییس سازمان بورس 

به گزارش کالاخبر، حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخی از تصمیمات احتمالی آتی در حوزه قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآیند ذاتی اقتصاد است. 

وی ادامه داد: بر اساس تجربه قبلی این اقدام هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده ای خاصی منجر می شود.

رییس سازمان بورس افزود: با توجه به تاثیر قابل توجه سهام شرکت های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار به شمار می رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می کند.

اعضای شورای عالی بورس به میدان آمدند

پس از رییس سازمان بورس، برخی از اعضای شورای عالی بورس نیز مخالفت صریح خود را با دستوری شدن قیمت فولاد اعلام کردند.

شاهین چراغی در این باره گفت: وزیر اقتصاد در موضوع قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی ورود کرده و شورای عالی بورس هم موضوع را پیگیری می کند.

این عضو شورای عالی بورس، در خصوص مصوبه وزارت صنعت برای قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا تاکید کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز این چنین رانتی در کشور توزیع نشده و چنین اتفاقی یک فاجعه بزرگ برای اقتصاد است.

سعید اسلامی بیدگلی و حسین سلاح ورزی دو عضو دیگر شورای عالی بورس نیز به تصمیم تعیین کف و سقف قیمت برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا واکنش نشان دادند.

اسلامی بیدگلی اعلام کرد: قیمت‌گذاری محصولات شرکت های بورسی، یعنی از جیب سهامدار برداشتن و به جیب واسطه‌ها ریختن. تجربه نشان داده که این گونه قیمت گذاری، تاثیری در کنترل قیمت محصولات نهایی هم ندارد.

سلاح ورزی نیز گفت: افت اخیر ارزش بازار سرمایه بابت تصمیم غیر اصولی در مورد قیمت گذاری دستوری فولاد حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و معادل یک مجتمع تولید فولاد مانند فولاد مبارکه است. دستاورد این زیان چه بوده؟ توزیع چند میلیون تن فولاد یارانه ای وقتی حتی مشخص نیست چقدر از این یارانه به مصرف کننده نهایی می رسد!؟

سید روح الله حسینی مقدم دیگر عضو شورای عالی بورس نیز گفت: حمایت از مصرف کننده، از جیب بیش از پنجاه میلیون سهامدار و به کام تعداد اندکی واسطه!

 منافع قیمتگذاری ها تاکنون به کدام مصرف کننده رسیده است؟

در عرض چند روز، سیصد هزار میلیارد تومان سرمایه دود شده است.

تقدیر مدیرعامل بورس کالا از پشتیبانی اهالی بازار سرمایه

پس از حمایت های اهالی بازار سرمایه از بورس کالا و مخالفت با قیمت گذاری دستوری، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از پشتیبانی خانواده بزرگ بازار سرمایه در حمایت از بورس کالا تقدیر کرد و گفت: این حمایت سبب ارتقای جایگاه واقعی بورس کالا در اقتصاد کشور و ایفای هر چه بهتر وظایف آن در ارتقای شفافیت اقتصاد می شود.

حامد سلطانی نژاد همچنین بر لزوم پرهیز از دخالت در فرآیند قیمت گذاری در بورس کالا تاکید کرد و افزود: تجربه های قبلی نشان داده است این نوع از دخالت در بازار پتانسیل توزیع رانت را داراست و راه حل تنظیم بازار و کنترل قیمت نیست.

مدیر عامل بورس کالای ایران در  پایان به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون، کالای پذیرفته شده در بورس از نظام قیمت گذاری خارج می شود و دخالت  در فرآیند قیمت گذاری خلاف نص مصرح قانون است.

مجلس هم دست بکار شد 

فردای برپایی موج انتقادها به پیش نویس تنظیم بازار فولاد، موضوع فولاد در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که طی این جلسه، مجلس و دولت درباره بازار فولاد و رد قیمت گذاری دستوری توافق کردند.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در این باره بیان کرد: در حوزه مسائل مربوط به بازار فولاد و شرکت‌های فولادی در بورس توافقات خوبی صورت گرفت و برای تامین کالاها و تهاتر کالا در اصلاح روند صادرات و واردات و تامین ارز نیز تصمیمات جدیدی اتخاذ شد.

قالیباف همچنین با اشاره به جلسات مجلس شورای اسلامی با وزرای اقتصادی بیان کرد: مطمئن هستیم پیرو این جلسات شاهد تثبیت در بازار بورس و ادامه روند کاهشی قیمت دلار خواهیم بود. 

مجلس با قیمت گذاری دستوری مخالف است

همچنین، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که مجلس و کمیسیون اقتصادی اساسا با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستند، چرا که این رویه جز ایجاد فساد و رانت در کشور سودی دیگر ندارد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس بیان کرد: با توجه به لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب در حوزه قیمت ‌گذاری چرخه‌های کالایی در کشور و لزوم حمایت از فعالان اقتصادی یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفت قیمت ‌گذاری در حوزه فولاد است. یکی از مسائلی که اخیرا در این حوزه مطرح شد، موجب بروز اشکالاتی در کشور شد و این موضوع را با مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتیم تا قیمت گذاری در این حوزه مورد بازنگری قرار گیرد. خوشبختانه توافق‌های خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت حاصل شد.

همچنین محسن زنگنه رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس پس از این جلسه، در صفحه توییتر شخصی خود نوشت:« امروز وزیر صمت از برنامه های خود برای واردات و صادرات و نیز قیمت فولاد و لزوم عرضه کل فولاد در بورس گفت. با این سیاست ها از جمله تهاتر ارز صادراتی با واردات بیش از ۳۰۰ کالا، باید شاهد کاهش قیمت ارز طی روزهای آینده باشیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها