برندگان جایزه نوبل  2020 ایده پردازان نظریه حراج

آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) در حالی دو اقتصاددان آمریکایی به نام پل میلگروم و رابرت ویلسون را به دلیل مشارکت در «نظریه حراج»، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ اعلام کرد که این سازوکار بنیادین، کاربرد فراوانی در معاملات مختلف از جمله معاملات بورس های کالایی دارد؛ جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ در شرایطی به «نظریه حراج» اختصاص یافته که اقتصاد ایران همچنان در گیرودار قیمت گذاری دستوری کالاهاست.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ میلگروم و ویلسون که هر دو استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا هستند، به دلیل یافته‌های نظری ارزشمندشان که باعث بهبود عملکرد حراج‌ها شده، برنده جایزه نوبل امسال شدند. بنا بر اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، متولی اعطای جوایز نوبل، این دو دانشمند همچنین قالب‌های حراج را برای کالاها و خدماتی طراحی کرده‌اند که فروش آن ها به روش سنتی دشوار است، مانند فرکانس‌های رادیویی.
پیتر فردریکسون، رییس کمیته جایزه نوبل با اعلام نام نوبلیست‌ها گفت: «برندگان امسال در علوم اقتصادی کار خود را با نظریه‌ای بنیادین آغاز کرده و بعدا نتایج کار خود را در کاربردهای عملی که در سطح جهانی گسترش یافته، استفاده کرده‌اند. اکتشافات آن ها برای جامعه بسیار سودمند است.»
بنا به گفته آکادمی علوم سوئد، این دو اقتصاددان آمریکایی قالب‌های جدیدی را ابداع کرده‌اند که با آن می‌توان اشیا متعدد مرتبط با یکدیگر را با شیوه‌ای به جز بالا بردن قیمت و به نحوی که به سود حراج‌گذار باشد، به حراج گذاشت.
مبلغ جایزه نوبل اقتصاد ۱۰ میلیون کرون سوئد، تقریبا معادل ۹۶۱ هزار یورو است، مبلغی که باید میان دو برنده تقسیم شود. 
سفر برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ به ایران
پل میلگروم، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد آمریکا که روز دوشنبه ۲۱ مهر به همراه رابرت ویلسون برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۰ میلادی شد، نزدیک به چهار سال پیش به دعوت دانشجوی ایرانی خود به شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و کاشان سفر کرده و در جمع‌بندی آن گفته بود: «خیلی چیزها دیدم که هنوز تحلیلی درباره آن ندارم. تناقض‌هایی هم دیدم که باید بیشتر درباره آن مطالعه کنم.»
پُل میلگروم(Paul Milgrom) روز یکشنبه چهاردهم شهریور ۱۳۹۵ به دعوت محمد اکبرپور، دانشجوی مقطع دکترای خود به ایران سفر کرد تا در کارگاه آموزشی علم جدید طراحی بازار سخنرانی کند. 
میلگروم در جریان سفر خود به ایران طی مصاحبه ای در مورد سیاست خصوصی‌سازی در ایران گفت: «دولت نباید مهم‌ترین سرمایه‌اش را به راحتی با سپردن به تعدادی ثروتمند فعال در صنعت از دست بدهد. دولت باید برای خصوصی‌سازی مزایده‌ای طراحی کند که اولا درآمد بالایی برای دولت تولید کند و پس از آن، شرایط بازار خصوصی‌شده پس از خصوصی‌سازی به شکلی باشد که رقابت بالای صنایع به بهبود حقوق مصرف‌کنندگان منجر شود.»
پل رابرت میلگروم که در حال حاضر ۷۲ سال سن دارد، از سال ۱۹۸۷ میلادی تاکنون (۳۳ سال) استاد صاحب کرسی دانشگاه استنفورد است. او متخصص نظریه بازی است و تبحر ویژه‌ای بر نظریه حراج و استراتژی‌های قیمت‌گذاری دارد. میلگروم به همراه با رابرت بی ویلسون «برای بهبود نظریه حراج و ابداع روش‌های جدید حراج» به عنوان برندگان جایزه سوریز ریکس‌بنک (Sveriges Riksbank) به یاد آلفرد نوبل (نوبل اقتصاد ۲۰۲۰) معرفی شدند. این دو اقتصاددان آمریکایی موفق شده‌اند قالب‌هایی را طراحی کنند که تعیین می‌کند که تحت چه شرایطی و برای چه کالا و خدمتی، چه نوع حراجی باید انتخاب شود تا سود یا حجم فروش بالاتری حاصل شود. میلگروم همچنین موفق شده چندین شرکت را با هدف ارایه خدمات نرم‌افزاری برای برگزاری حراج‌ها و مبادلات تجاری پیچیده تاسیس کند.
براساس این گزارش؛ جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۰ در حالی به نظریه حراج و یافته‌های نظری ارزشمند آن برای بهبود عملکرد حراج‌ها اختصاص یافت که مکانیسم حراج، سازوکار اصلی معاملات بورس کالای ایران نیز محسوب می شود. به طوری که معاملات کالای فیزیکی در بورس کالا به روش مزایده یا حراج انجام می‌شود. 
این گزارش می افزاید، مزایده یا حراج به نوعی از معامله گفته می‌شود که در ابتدا فروشنده حداقل قیمتی را که حاضر است کالای خود را بفروشد اعلام می‌کند. سپس خریداران در صورت تمایل، قیمتی بالاتر از قیمت نهایی را جهت خرید پیشنهاد می‌کنند. در نهایت کالا به پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت فروخته می‌شود. در واقع حراج، سازوکاری برای دادوستد کالا بر پایه انطباق سفارش‌های خرید و فروش مشتریان با در نظر گرفتن اولویت قیمت و زمان است.
انواع قراردادهای مورد معامله در بازار فیزیکی
قرارداد نقدی: قراردادی است که طی آن پرداخت بهای کالای مورد معامله و تحویل آن در هنگام معامله انجام می‌شود.
قرارداد نسیه: قراردادی است که طی آن کالا در هنگام معامله تحویل و بهای آن در تاریخ سررسید پرداخت می‌گردد.
قرارداد سلف: قراردادی است که طی آن کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل گردیده و بهای آن در هنگام معامله پرداخت می‌گردد.
گفتنی است، معاملات در بازار فیزیکی در دو رینگ داخلی و صادراتی صورت می پذیرد. رینگ داخلی عبارت است از جلسه معاملاتی بورس برای معامله کالاهایی که مقصد آن‌ها صرفا بازار هدف داخل ایران است. رینگ صادراتی بورس نیز برای معامله کالاهایی به کار گرفته می شود که مقصد آن‌ها صرفا بازار هدف بین‌المللی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها