4084.jpg

طی روزهای اخیر بهای سنگ آهن حول ۵۵ دلار در هر تن نوسان کرده و نهادهای تحلیلگر تلاش کرده اند متوسط قیمت این محصول را در ماه های آینده پیش بینی کنند.

 به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، برخی تحلیلگران درباره افق بازار این ماده خام چندان خوشبین نیستند. در این میان وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا در گزارش جدید فصلی خود متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی را کاهش داده است.

در این گزارش آمده است، امسال تاکنون قیمت سنگ آهن ۳۰ درصد افزایش یافته اما در سال جاری میلادی متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد، ۴۴.۲ دلار خواهد بود. پیشتر این رقم ۴۵ دلار ذکر شده بود.

در سه ماهه اول امسال متوسط قیمت ها ۴۸ دلار بود اما این رقم نسبت به سه ماهه اول سال پیش ۱۳ درصد پایین تر است. شرایط بنیادی بازار سنگ آهن تغییر بزرگی نداشته بدین معنا که عرضه در حال افزایش است و رشد تقاضا کند خواهد بود.

استرالیا بزرگ ترین صادرکننده سنگ آهن در جهان است و دولت این کشور اعلام کرده در نیمه دوم سال جاری میلادی متوسط قیمت سنگ آهن کاهش می یابد. عامل این کاهش رشد عرضه است. برای سال آینده میلادی متوسط قیمت ها ۴۴ دلار پیش بینی شده است. پیشتر این رقم ۵۵ دلار ذکر شده بود.

برخی تحلیلگران نیز پیش بینی کرده اند قیمت سنگ آهن کاهش می یابد. میزان ذخیره سنگ آهن در بنادر و انبارهای کارخانه های فولاد سازی چین افزایش یافته و تولید این ماده خام در چین رو به افزایش است. در واقع مجموعه عواملی که بر قیمت سنگ آهن تاثیر می گذارند اجازه رونق بازار را نمی دهند. اکثر نهادهای تحلیلگر معتقدند طی ماه های آینده قیمت ها به سمت ۴۰ دلار تا ۴۵ دلار در هر تن حرکت خواهد کرد.

فشارها بر قیمت سنگ آهن ادامه دارد زیرا تولیدکنندگان بزرگ این ماده خام یعنی شرکت های ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو در حال بالا بردن ظرفیت تولید خود هستند و شرایط اقتصاد چین نگران کننده است. شرکت های یاد شده برای حفظ سهم خود در بازار به تولید میزان بالاتر از تقاضا ادامه می دهند و از آنجا که هزینه تولید آنها کم است، می توانند به تولید در قیمت ها پایین ادامه دهند.

طی ماه های آینده اگر نشانه هایی از رونق در اقتصاد چین نمایان شود قیمت سنگ آهن چند درصد رشد خواهد کرد. بعید نیست تدابیر جدید از سوی بانک مرکزی و دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد این کشور اتخاذ شود. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین کرده است اما اگر تحول مثبتی رخ ندهد نرخ رشد اقتصاد به رقم مورد نظر دولت چین نخواهد رسید.

تحلیلگران سیتی گروپ دیدگاه خوشبینانه ترین نسبت به افق بازار سنگ آهن دارند. آنها معتقدند تقاضا برای این ماده خام در ماه های آینده افزایش خواهد یافت. از نظر آنها امسال و سال آینده میلادی متوسط قیمت سنگ آهن ۴۸ دلار و ۴۲ دلار خواهد بود. در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۳۸ دلار کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر تیانجین چین در ماه های اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها