بورس های کالایی جهان

در صورت درخواست صنایع برای راه اندازی معاملات آتی محصولات پرطرفداری مثل آهن، مس، آلومینیوم، قیر و مواد پلیمری، کشف قیمت سریع تر و شفاف تر انجام می شود و به دلیل ویژگی پوشش ریسک قیمتی در بازار آتی، این اتفاق به نفع اقتصاد کشور است.

محمد نوربخش، کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردانی کوروش با بیان مطلب فوق به «کالاخبر» گفت: در بازارهای معاملات آتی کالاها به دلیل شفافیت معاملات روزانه، بازارگردان می تواند کنترل بالایی روی معاملات بازار داشته باشد اما در حوزه معاملات حوزه طلا به دلایل غیر منطقی امکان معاملات آتی سکه از بازار ایران گرفته شد. 
وی اظهار داشت: ارجحیت دادن به بازار نقدی توسط سیاست گذار در حالی که علت اصلی توقف معاملات آتی را جهت دادن به بازار نقدی عنوان کردند موجب شد تا همچنان شاهد سوداگری در بازار سکه باشیم.
نوربخش افزود: بازگشت معاملات آتی سکه از لحاظ اقتصادی کار درستی است اما مسئله این است که در حال حاضر هر بازاری که اعلام قیمت کند مورد پسند سیاست گذاران نیست. به عبارت ساده تر آنچه کارشناسان در این مورد می گویند با آنچه سیاست گذاران می شنوند کاملا متفاوت است.
مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردانی کوروش در ادامه گفت : اگر نظر کارشناسان ملاک باشد که به اعتقاد کارشناسان، معاملات آتی سکه باعث شفاف شدن قیمت در بازار سکه می شود، باید قیمت ها به صورت شفاف اعلام شودتا  التهاب آن کاسته می شود.
وی در خصوص سایر محصولات پرطرفدار بازار کالای کشور مثل آهن، مس، آلومینیوم، قیر و پلیمری ها نیز گفت: محصولات پرطرفدار مانند قیر و آهن و ... اگر معاملات آتی آنها با درخواست صنایع در بورس کالا شکل بگیرد، ساختار و انضباط خاصی خواهند یافت. در صورت تحقق این رویداد، کشف قیمت سریع تر و شفاف تر انجام می شود و به دلیل ویژگی پوشش ریسک قیمتی در بازار آتی، این اتفاق به نفع اقتصاد کشور است.
این کارشناس در پایان گفت: با راه اندازی معاملات آتی سایر کالاها در بورس کالا، بحث هایی مثل شفافیت مبادلات و قیمت ها به همراه جذب و کنترل نقدینگی بسیار تسهیل می شود کما اینکه در بخش محصولات کشاورزی تجربه موفقی در این حوزه داشته ایم.اما اینها به شرطی اجرایی می شود که سیاست گذار نظری مانند معاملات آتی سکه در مورد معاملات آتی این بازارها نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها