انبارداری

«کالاخبر» در گزارش هایی سریالی برگرفته از گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در خصوص آسیب شناسی نظام انبارداری در ایران، خلاصه ای از تجربیات کشورهای موفق در حوزه نظام انبارداری را مرور می کند.

در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص آسیب شناسی نظام انبارداری در ایران عنوان شده که به منظور تدوین پیش نویسی جامع و یکپارچه در زمینه نظام انبارداری در ایران، شناخت فضای نظام انبارداری در جهان امری ضروری است. همچنین در این گزارش آمده است که تجربیات و ظرفیت های بورس کالای ایران در زمینه انبارداری و سیستم قبض انبار، فرصتی برای ایجاد نظام یکپارچه انبارداری و به روز رسانی قانون انبار در کشور به شمار می رود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ در گزارش سوم، قصد داریم به بررسی تجربه کشور برزیل در حوزه نظام انبارداری بپردازیم که شرح آن در ادامه آمده است.

در سال ۲۰۰۰، برزیل چارچوب قانونی حاکم بر انبارهای ذخیره سازی محصولات کشاورزی را تصویب کرد و این قانون در سال ۲۰۰۴ با ایجاد قبض انبار و گواهی سپرده کشاورزی دنبال شد. دامنه این چارچوب شامل همه محصولات کشاورزی، مشتقات و زیرمحصولات بوده و سازمان نظارتی، وزارت ملی کشاورزی، دام و تامین مواد غذایی است. وزارت ملی کشاورزی، وظیفه ایجاد سیستم قبض انبار، تعیین مدارک مورد نیاز برای راه اندازی انبار، بازرسی برای انطباق و اعمال مجازات در صورت عدم انطباق را دارد. در این بین بانک مرکزی برزیل مسوول ثبت قبض انبار و گواهی سپرده کشاورزی در سیستم ثبت مرکزی است. محصولات تحت قبض انبار و گواهی سپرده کشاورزی، لازم است در برابر هر نوع بلایای طبیعی و حوادثی که ممکن است به محصولات موردنظر صدمه بزنند بیمه شوند. هیچگونه مقررات دیگری برای ارایه تضمین توسط انبار وجود ندارد، مگر در مواردی که امانت گذار و گردانندگان انبار بین خودشان به توافق برسند. با این حال مشخص نیست که عدم ارایه تضامین توسط انبار مانع اثربخشی سیستم می شود یا اینکه با الزامات بیمه و نظارت قوی بر انبار جبران می شود. انبارها مسوول سهل انگاری یا سوءرفتار کارکنان، سرقت، دزدی، خسارات ناشی از رسیدگی نامناسب محصولات کشاورزی ذخیره شده در انبار هستند.

برزیل ابزار جدیدی را برای رسید انبار کشاورزی ایجاد کرده است: قبض انبار کشاورزی و گواهی سپرده کشاورزی. این دو همزمان با هم و پس از سپردن محصول به انبار، توسط انبار صادر می شود. پس از ثبت، قبض انبار کشاورزی و گواهی سپرده کشاورزی، با هم یا جداگانه، قابل معامله در بازار هستند و معاملات به صورت الکترونیکی توسط موسسه ثبت به روز می شوند.

شایان ذکر است معامله بر روی قبض انبار کشاورزی و گواهی سپرده کشاورزی معاف از مالیات است. گواهی سپرده کشاورزی به دارنده آن اجازه گرو گذاشتن محصول را به عنوان وثیقه برای وام بانکی می دهد، در حالی که قبض انبار کشاورزی به دارنده آن اجازه فروش کالاها را می دهد. محصولات تحت پوشش قبض انبار کشاورزی و گواهی سپرده کشاورزی تنها بعد از ارایه هر دو سند و ابطال آنها، ترخیص می شوند. قانون برای برآوردن بدهی های تضمین گواهی سپرده کشاورزی مانند کشور آرژانتین حراج عمومی را میسر می سازد. مدیران انبار در عرض ۲۴ ساعت پس از شکایت صاحبان کالا در دادگاه مبنی بر عدم ارایه محصول ذخیره شده توسط انبار بازداشت می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها