انتخابات امریکا

این روزها بازارهای جهانی منتظر اعلام نتیجه رسمی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستند و اوج‌گیری کرونا بسیاری از کشورها را مجبور به تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و بستن مرزها به روی پروازهای خارجی کرده است؛ در این میان بازارهای کالایی هم نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کنند و نگاه سرمایه گذاران به اعلان نتیجه نهایی انتخابات است.

به گزارش «کالاخبر»؛ این نوسان در بازار طلا بیش از دیگر بازارها محسوس بود. در روز ششم نوامبر یعنی سه روز بعد از اتمام انتخابات امریکا و درگیری‌های حاشیه آن، بازارها از افزایش ۲.۵ درصدی ارزش طلا خبر دادند. رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی در شرایطی اتفاق افتاد که روز بعد از انتخابات قیمت طلا در دنیا کاهش یافته بود.

نشریه «فایننشال ورلد» در مورد این بازار نوشت: «قیمت طلا در بازار رشد کرد که یک دلیل مهم آن افت ارزش دلار و انتظار تداوم این وضعیت در بازار دلار حداقل طی یک سال آینده است. به نظر می‌رسد با طرح‌هایی که قرار است بایدن برای احیای اقتصاد امریکا اجرا کند، ارزش دلار روند کاهشی خود را ادامه دهد و طلا به‌عنوان تنها منبع حفظ ارزش دارایی‌ها در دنیا باقی بماند. درنتیجه ، ارزش طلا در بازار رشد کرده است.»

بازار نفت هم در وضعیت سختی قرار گرفته است. از یک‌سو، افت ارزش دلار و افزایش تنش در امریکا به دلیل ادعای تقلب در انتخابات امریکا توسط رئیس‌جمهوری این کشور وجود دارد و از سوی دیگر، اوج‌گیری کرونا در اغلب کشورهای صنعتی به‌ویژه کشورهای اروپایی و تعطیلی دوباره کسب‌وکارها در این کشورها موجب باعث شده تا تقاضا برای ماه‌های آتی، دوباره سیر نزولی داشته باشد.

کاهش تقاضای نفت و از بین رفتن امید برای ازسرگیری پروازهای بین‌المللی در انتهای سال جاری هم عامل دیگری است که بر کاهش قیمت نفت در بازار تأثیرگذار بوده است. متغیر دیگری که باعث کاهش قیمت نفت در بازار شده، افزایش شانس پیروزی بایدن است. نامزد دموکرات‌ها در نظر دارد سرمایه‌گذاری روی صنعت نفت را کاهش دهد و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک را تقویت کند.

در بازار فلزات هم شرایط کم‌وبیش بر همین منوال است. ازیک‌طرف، تنش‌های ناشی از انتخابات و بی‌ثباتی موجود در بازار، از تعداد معاملات کاسته و از طرف دیگر، تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای اروپایی است که باعث کاهش تقاضا شده است. در این شرایط، قیمت فلزاتی مانند فولاد و مس نیز در بازار جهانی کاهش پیدا کرد، ولی انتظار می‌رود این وضعیت دوام زیادی نداشته باشد. البته اگر پیروزی بایدن در انتخابات امریکا نهایی شود و وی طرح‌های توسعه زیرساختی را در کشور اجرا کند، تقاضا برای فلزات اساسی به‌ویژه، فولاد، مس و نیکل در این کشور رشد خواهد کرد و زمینه برای رشد قیمت آن‌ها در بازار فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها