اوپک

اعضای اصلی اوپک نگران تنش‌هایی هستند که ممکن است با ریاست جمهوری جو بایدن به ائتلاف اوپک بازگردد. منابع نزدیک به این سازمان می‌گویند اوپک دلتنگ ترامپ خواهد شد که به آنها در بسته شدن قرارداد کاهش تولید نفت کمک کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، بایدن می‌تواند روابط دیپلماتیک آمریکا با سه عضو اوپک یعنی عربستان، ایران و ونزوئلا و همچنین روسیه غیرعضو اوپک را بهبود بخشد. روسیه رهبر تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک در ائتلاف اوپک پلاس است.

تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، میلیون‌ها بشکه نفت را دور از بازار نگه داشته است و اگر بایدن بتواند طی سال های آینده تحریم‌ها را کاهش دهد، افزایش تولید ایجاد شده متعادل کردن عرضه و تقاضا را برای اوپک سخت خواهد کرد.

بایدن اعلام کرده دیپلماسی چند جانبه را به تحریم‌های یک جانبه ترامپ ترجیح می‌دهد ولی  قصد ندارد به این زودی‌ها تحریم‌ها را بردارد. وی در کمپین انتخاباتی خود اعلام کرد اگر ایران به مفاد قرارداد برجام عمل کند، این قرارداد را از سر خواهد گرفت.

ترامپ در ۲۰۱۸ از قرارداد برجام خارج شد و دوباره صادرات نفت ایران را تحریم کرد. برخی از اعضای اوپک می‌ترسند بازگشت نفت ایران و عدم کاهش تولید از سوی سایر اعضا، باعث مازاد عرضه نفت به بازار شود. آنها همچنین نگران ادامه مشارکت روسیه در قرارداد اوپک پلاس هستند.

بایدن روسیه را جدی‌ترین تهدید جهانی برای واشنگتن می‌داند. وی همچنین قول داده روابط خود با عربستان را بررسی کند.

ترامپ در ماه آوریل به بسته شدن قرارداد کاهش تولید بین اعضای اوپک و متحدان آن به رهبری روسیه کمک کرد. وی بر عربستان و روسیه فشار آورد تا به جنگ قیمت نفت پایان دهند. نتیجه این مداخله ترامپ بسته شدن قرارداد کاهش تولید بود که طبق آن ۲۰ میلیون بشکه در روز معادل ۲۰ درصد از تولید جهانی نفت کاهش پیدا کرد. ائتلاف اوپک پلاس توافق کرد ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود را کم کند.

 هدف ترامپ از این اقدام، افزایش قیمت نفت و جلوگیری از ورشکستگی ها و بیکاری صدها نفر در صنعت انرژی آمریکا بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها