بورس کالا

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون مصوبه شورای رقابت برای عرضه ۱۰۰ درصدی فروش داخلی اسلاک واکس صرفا از طریق بورس کالا بدون محدودیت رقابت قیمت، استقبال نهادهای عمومی و دولتی از فروش املاک مازادشان در بورس کالا، پیامد دخالت های دستوری در بازار محصولات پتروشیمی، تاکید نمایندگان مجلس بر عرضه کل زنجیره فولاد در این بازار شفاف، مزایای معاملات گواهی سپرده شمش طلا، خرید حمایتی زعفران به کمک سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی و آغاز پذیرش محصول زعفران تولید سال ۱۳۹۹ در انبارهای بورسی اختصاص داشت.

عرضه ۱۰۰ درصدی اسلاک واکس داخلی صرفا از طریق بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»؛ طی هفته ای که گذشت، شورای رقابت در راستای تنظیم بازار اسلاک واکس با صدور مصوبه ای کلیه تولیدکنندگان این محصول را به عرضه ۱۰۰ درصدی فروش داخلی خود صرفا از طریق بورس کالای ایران ملزم کرد و از کشف قیمت بدون محدودیت رقابت در بورس کالا و براساس فرمول تعیین قیمت های پایه براساس ضرایب مصوب این شورا خبر داد.

استقبال نهادهای عمومی و دولتی از فروش املاک در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش املاک در بورس کالا امسال با عرضه موفقیت آمیز چند ملک آغاز شده است؛ طرحی که بورس کالا چندین سال روی آن کار کرده بود و این رویداد امسال برای بازار سرمایه و بازار املاک به ثمر نشست. همچنین به مرور با آشنایی سازمان ها و ارگان ها با این روش معاملاتی شاهد درخواست های زیادی برای عرضه املاک در بورس کالا هستیم.

حسن رضایی پور، قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی به مزایای معامله املاک در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه املاک در بورس کالا مکانیسمی جذاب و روان است که آشنایی سازمان ها و ارگان ها با این روش های معاملاتی باعث شده تا چند نهاد عمومی و دولتی به دلیل مزایای این روش درخواست فروش املاک مازادشان در این بازار شفاف را ارایه کنند.

رشد ٣٠ درصدی تقاضا پیامد دخالت‌ دستوری در بازار پتروشیمی

قائم‌مقام انجمن پتروشیمی ایران با انتقاد از نگاه دستوری سیاست گذاران به بازارهای کالایی گفت: در بحث قیمت‌گذاری دستوری فرقی نمی‌کند که بازار فولاد باشد یا پتروشیمی و یا ارز؛ همه ما تجربه کردیم که این قیمت‌گذاری‌های دستوری در بازار ارز چه مشکلاتی ایجاد کرد و چه کسانی در این عرصه منتفع شدند. در ادامه همین رویکرد، با بخشنامه‌ها و گذاشتن سقف و کف قیمت به تحریک تقاضا و واسطه گری دامن زدیم و با نادیده گرفتن مکانیزم و سازوکار بازار، رشد اقتصادی را مختل کردیم.

فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن پتروشیمی ایران به تبعات قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: «این دستورها مغایر با معنای عرضه و تقاضای آزاد در بورس است و تبعات منفی خود را در قیمت‌ها نشان می‌دهد».

رانت تنها نتیجه قیمت‌گذاری دستوری

دو نماینده مجلس شورای اسلامی در بازدید از مجتمع ذوب آهن اصفهان و دیدار با مدیرعامل این مجتمع فولادی، بر ضرورت عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا تاکید و رانت را تنها نتیجه قیمت گذاری دستوری عنوان کردند.

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن و مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۸ آبان ماه با حضور در ذوب آهن اصفهان ضمن بازدید از خط تولید، با مسئولین این شرکت در خصوص مسائل زنجیره فولاد کشور، به بحث و گفتگو پرداخته و بر لزوم عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس تاکید کردند.

عرضه فولاد در بورس کالا ضامن فضای سالم و رقابتی در بازار

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن تاکید بر فروش فولاد در بازارهای داخلی از طریق بورس کالا، گفت: عرضه فولاد در بورس کالا فضای سالم و رقابتی میان شرکت‌ها را حفظ می‌کند و سبب شفافیت در معاملات می‌شود.

مهرداد تولائیان درباره کشف قیمت فولاد در بورس کالا گفت: بیشتر فولادسازان با بخش‌هایی از مباحث مطرح شده پیرامون تنظیم قیمت فولاد از طریق بورس کالا موافقند.

وی افزود: یکی از بندهای مورد تایید بیشتر فولاد سازان این است که در داخل کشور، فروش داخلی فولاد باید از طریق بورس کالا عرضه شود. عرضه در بورس کالا سبب می‌شود فضای سالم و رقابتی میان شرکت‌ها حفظ شود، همچنین منجر به شفافیت در معاملات می‌شود.

مزایای چندگانه معاملات گواهی سپرده شمش طلا

سرپرست شرکت طلای زرشوران مزایای چندگانه معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا را تشریح کرد.

محسن نادری سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در بررسی مزایای این معاملات اظهار کرد: تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق و مزایای کارگران و بالتبع آن افزایش تولید، کاهش هزینه های نگهداری و جابجایی، امنیت حفظ سرمایه برای دارنده اوراق و کاهش فاصله زمانی بین تولید و متقاضی خرید از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا است.

خرید حمایتی زعفران به کمک ابزار گواهی سپرده کالایی

طی هفته گذشته، مدیرتعاون روستایی خراسان رضوی شیوه های خرید حمایتی زعفران به دو شیوه در بورس کالا را با ذکر جزییات تشریح کرد.

«ایرج ناصری مقدم» مدیر عامل تعاونی روستایی خراسان رضوی به ایران گفت: به دنبال روند کاهشی قیمت زعفران که ناشی از کاهش تقاضا در بازار داخلی و خارجی بود، وزیر جهاد کشاورزی دستور خرید توافقی را به منظور حمایت از تولیدکنندگان داد. خرید توافقی زعفران از دوشنبه هفته گذشته در ۶ شهر مشهد، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار، کاشمر و گناباد آغاز شده که قرار است تا ۳۰ آذر هم ادامه داشته باشد.

وی افزود: خرید توافقی زعفران به دوشیوه «گواهی سپرده کالایی» و «فیزیکی» انجام می شود؛ در روش گواهی سپرده کالایی، کشاورز می تواند تا سقف ۱۰ کیلوگرم از محصول زعفرانش (به صورت خشک) را به انبار بورس زعفران بدهد و رسید سپرده کالایی بگیرد. در گام بعدی این کشاورز با معرفی از سوی جهاد کشاورزی به بانک های عامل می تواند تا سقف ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزش محصولش را در قالب وام با نرخ سود ۱۵ درصد دریافت کند. زعفران تولیدی هر کشاورز در یک بازه زمانی ۳ ماهه در بورس عرضه می شود و اگر کشاورز به هر دلیل از عرضه زعفران در بورس منصرف شود می تواند زعفرانش را پس از پرداخت هزینه های مربوطه پس بگیرد. اگر هم این محصول در نهایت در بورس زعفران به فروش برسد مابه التفاوت قیمت فروش زعفران پس از ۳ ماه به کشاورز داده می شود؛ در روش دوم که فیزیکی نام گرفته هر کیلو زعفران از نوع «پوشال مرغوب» با کیلویی ۱۱ میلیون تومان و از نوع «نگین» با کیلویی ۱۳ میلیون تومان از کشاورز خریداری می شود. ولی درحال حاضر تنها ۳۰ درصد پول به دست کشاورز می رسد و ۷۰ در صد مابقی ظرف ۳ ماه به کشاورز داده می شود.

انبارهای بورسی آماده پذیرش زعفران تولید سال ۹۹

طی هفته ای که گذشت، مدیریت بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی صدور اطلاعیه ای از گشایش انبارهای زعفران نگین و پوشال معمولی جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی محصول تولید سال ۱۳۹۹ از ۲۰ آبان ماه در بورس کالا خبر داد.

براساس این اطلاعیه صادره از سه شنبه ۲۰ آبان ماه جاری انبارهای محصول زعفران شرکت های زرین زعفران مشرق زمین، نوین زعفران، طلای سرخ گلشید ایرانیان و کشاورزی سحرخیز فعال شده و با نمادهای جدید آماده پذیرش محصول مشتریان می شود. نمادهای این انبارها از نمادهای مبنای تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال معمولی خواهند بود. این انبارها در حالی آماده تحویل محصول از کشاورزان زعفران کار هستند که محصول تحویلی به آن ها می بایست تولید سال ۱۳۹۹ باشد و انبار محصول تولیدی سال های گذشته را پذیرش نخواهد کرد.

این گزارش می افزاید، حداکثر زمان نگهداری کالا تا سررسید نماد انبارها به تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها