تالار

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که مهم ترین آن ها به موضوعاتی همچون انتشار اطلاعیه نخستین عرضه ملک وزارت دفاع در بورس کالا، بررسی مشکلات تولید و عرضه پروپیلن در کشور و عدم رعایت کف عرضه برخی نوردکاران در بورس کالا اختصاص داشت.

برخی نوردکاران آدرس غلط به بازار می‌دهند

به گزارش "کالاخبر" مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران با اعلام آن که برخی نوردکاران اطلاعات غلطی را به فعالان بازار منتقل می‌کنند، گفت: ما در هفته‌های متوالی برای افزایش عرضه با نوردکاران مذاکره می‌کردیم، اما متاسفانه کف عرضه اعلامی وزارت صمت توسط برخی از شرکت‌ها رعایت نمی‌شد. سوال ما این است چرا در زمانی که بازار به مقاطع فولادی نیاز داشت، این شرکت‌ها از عرضه محصولاتشان در بورس کالا خودداری می‌کردند؟
وی افزود: در خصوص شرکتی که به تازگی قصد عرضه ۱۱۰ تنی داشته است نیز باید توجه داشت که کف عرضه تعیین‌شده برای این شرکت ماهانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن است و این مجموعه در طول هشت ماه گذشته از سال به هیچ یک از تعهدات عرضه خود عمل نکرده است.
یعقوبی گفت: در این شرایط، آیا ما باید بپذیریم شرکتی که از ابتدای سال به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است، در روزی که می‌داند محصولش فروش نخواهد رفت، ۱۱۰ تن میلگرد طول کوتاه به بورس کالا عرضه کند؟ آیا واقعا مصرف‌کننده نهایی از این عرضه منتفع می‌شود؟

قیمت گذاری، مشکل اصلی تولید پروپیلن
رضا محتشمی‌پور قائم‌مقام بورس‌کالای ایران در گفت و گویی به بررسی مشکلات اصلی کمبود خوراک پروپیلن در کشور پرداخت و گفت: چند مساله در بروز این مشکلات دخیل هستند که مهم‌ترین آن سیاست قیمت‌گذاری (اشتباه) خوراک‌ است که باعث شده صنعت پتروشیمی ایران به سمت خوراک‌های سبک‌تر نظیر گاز متان پیش برود که در این حالت جذابیت تولید محصولاتی مثل پروپیلن کاهش می‌یابد. به دلیل نوع قیمت‌گذاری و عدم صرفه اقتصادی، شرکت‌های پتروشیمی به دنبال خوراک‌های سبک‌تر مثل متان هستند و ترجیح آنها بر این است که از خوراک‌های سنگین‌تر استفاده نکنند. این مساله تولید پروپیلن را به‌طور نسبی پایین می‌آورد. به این معنی که حتی همان مقدار خوراکی که امکان تولید داریم را نیز تولید نمی‌کنیم. 

عرضه یک قطعه زمین وزارت دفاع در بورس کالا 
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در تاریخ ۹ آذر ماه امسال در بورس کالای ایران روی میز فروش می گذارد.
براساس اطلاعیه بازار املاک و مستغلات بورس کالای ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با پذیرش یک قطعه زمین به مساحت ۳۶۲۳.۴۵ مترمربع دارای سند شش دانگ واقع در شهرستان دماوند، آمادگی خود را برای فروش املاک مازاد در بورس کالای ایران را اعلام کرد.
تضمین متقاضیان خرید برای شرکت در حراج مبلغ ۳.۹ میلیارد ریال معادل سیصد و نود میلیون تومان (۳ درصد قیمت پیشنهادی فروشنده) به صورت واریز وجه نقد یا تودیع ضمانت نامه بانکی در نظر گرفته شده است. مهلت واریز وجه تضمین و ثبت درخواست جهت شرکت در حراج نیز تا پیش از پذیرفته شدن بهترین قیمت پیشنهادی و انجام معامله خواهد بود.

وزارت دفاع پیشگام عرضه ملک در بورس کالا
علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار بورس کالای ایران در این باره گفت: وزارت دفاع نخستین ملک مازاد خود را برای فروش از طریق بورس کالا، آماده عرضه کرده است.
ناصرپور اضافه کرد: عرضه املاک در بورس توسط دستگاه‌های دولتی باعث شفافیت عرضه می‌شود و تاکنون برخی بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی برای عرضه ملک در بورس کالا درخواست های خود را ارایه داده اند؛ با عرضه املاک در بورس کالا، امکان کشف قیمت بهتر و رقابت پذیری بیشتر فراهم می‌شود

عرضه بدون محدودیت شمش های یک کیلویی طلای زرشوران 
محسن نادری سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در مورد عرضه شمش طلای تولیدی از سوی این شرکت در بورس کالای ایران گفت: شمش‌های یک کیلویی این شرکت بدون محدودیت در بورس کالا عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها