• ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
  • کد خبر: 45598
سلف بورس کالا

یکی از شیوه های معاملات محصولات در بازار فیزیکی بورس کالا در کنار معاملات نقدی، معاملات سلف است. معاملات سلف، معاملات زمان دار است که فروشنده پول را نقدا دریافت می کند و در آینده، بنا بر تاریخ تحویل اعلام شده در اطلاعیه عرضه بار را تحویل می دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ویکی‌پلاست، معاملات سلف، معاملات زمان دار است که فروشنده پول را نقدا دریافت می کند و در آینده، بنا بر تاریخ تحویل اعلام شده در اطلاعیه عرضه بار را تحویل می دهد. زمان تحویل بار در قراردادهایی که تاریخ تحول آن، بیش از یک ماه باشد، فروشنده فرصت دارد تا ۱۵ روز از زمان سررسید، بار را به خریدار تحویل دهد.

از نظر نوع تسویه، معاملات سلف تفاوتی با معاملات نقدی ندارد و فقط زمان تحویل آن متفاوت است، اما در صورتی که زمان تحویل معاملات سلف، بیش از یک ماه باشد، ۱.۵ درصد از قیمت آن کالا کاهش می یابد و در صورتی که زمان تحویل معاملات سلف، بیش از ۲ ماه باشد، میزان کاهش در قیمت پایه، به ۳ درصد می رسد.

در بورس کالای ایران، زمان قراردادهای سلف، حداکثر تا ۳ ماه است و تحویل در ماه های بیشتر، به قراردادهای دیگری، تغییر می یابد.

تحویل کالای موضوع قرارداد (بر اساس دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران)

ماده۱۹: تحویل کالای موضوع قراردادهای نقد، نسیه و سلف طبق زمان تحویل اعلام شده در اطلاعیه عرضه توسط کارگزار فروشنده انجام می‌گیرد. حداکثر زمان تحویل به شرح ذیل می‌باشد:

۱. در قراردادهای نقدی و نسیه، حداکثر تا سه روز کاری پس از مهلت تسویه، در صورتی که انجام امور تسویه با تاخیر صورت پذیرد، به میزان روزهای تاخیر به این مهلت اضافه می‌شود.

۲.  در قراردادهای سلف با سررسید کمتر از ۳۰ روز، حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از سررسید تحویل

٣.  در قراردادهای سلف با سررسید ۳۰ روز و بیشتر، حداکثر تا ۱۵ روز تقویمی پس از سررسید تحویل

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها