محتشمی پور

برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما شب گذشته با موضوع بررسی بازار پتروشیمی و سامانه بهین یاب وزارت صمت پخش شد که رضا محتشمی پور قائم مقام بورس کالای ایران در ارتباطی تصویری دلیل التهاب بازار برخی محصولات از جمله پلی پروپیلن را ناشی از کمبود ذاتی تولید و نه عرضه کم تولیدکنندگان این محصولات در بورس کالا عنوان کرد. 

به گزارش «کالاخبر»، محتشمی پور گفت: در حال حاضر در تولید برخی از محصولات پتروشیمی با کمبود مواجه هستیم اما در بخش زیادی از بازار این محصولات که تولید مناسب است التهابی در بازار وجود ندارد که نمونه بارز آن محصول پی وی سی است.
محتشمی پور افزود: با اقداماتی که طی چند ماه اخیر انجام شد امروز شرایط بازار پی وی سی به نسبت دو ماه گذشته به کلی تغییر یافته و التهابی در بازار این محصول وجود ندارد. اما در برخی کالاهای پتروشیمی مانند پلی پروپیلن با بالاتر بودن میزان تقاضا به نسبت عرضه مواجه هستیم که دلیل آن، کاهش عرضه تولیدکنندگان نیست بلکه کمبود ذاتی تولید عامل التهاب در بازار این محصول است. 
قائم مقام بورس کالای ایران با اشاره به انتشار اخباری در خصوص نبود ضرورت برای واردات محصولات پتروشیمی ادامه داد: واردات برخی محصولات پتروشیمی که در تولید آن ها کمبود وجود دارد، موضوع جدیدی نیست و همواره این اقدام انجام شده است.  
وی در ادامه به سامانه بهین یاب وزارت صمت به عنوان تخصیص دهنده سهمیه مواد اولیه به مصرف کنندگان اشاره کرد و گفت: سامانه بهین یاب طی یکسال گذشته با تغییرات زیادی مواجه شده و بسیاری از ارقام غیرواقعی از این سامانه حذف شده است. اما عواملی همچون پیگیری نکردن برخی سازمان های استانی وزارت صمت در حوزه بازرسی از انبارها، باعث شده تا بعضا با احتکار آن دسته از محصولاتی که بازار به آن ها نیاز دارد و در تولید آن ها کمبود داریم، روبه رو شویم. 
محتشمی پور اظهار داشت: با این تفاسیر ضعف بازرسی به معنای خطای سیستمی در سامانه بهین یاب نیست و با وجود آنکه همه قبول دارند بهین یاب دارای درصدی خطا در تخصیص سهمیه هاست اما اصلاحات زیادی در آن انجام شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها