ورق سرد

عرضه های اختصاصی فولاد مبارکه در بورس کالا از هفته پیش رو آغاز می شود تا از این پس ورق سرد به سه گروه خودرویی، لوازم خانگی و سایر مصرف کننده ها از قبیل بشکه ساز، سوله ساز و... -که تحت عنوان مصارف عمومی تقسیم می شود- هر کدام دارای عرضه های جداگانه خواهند بود. با این اقدام شرایط تامین مواد اولیه برای صنایع تسهیل شده و شفافیت به طور کامل در میزان سهمیه ها و هویت مشتریان برقرار می شود تا ضعف های فروش مچینگ نیز مرتفع گردد.

به گزارش «کالاخبر»؛ در بازار فولاد تا پیش از این، معاملات مچینگ وجود داشت و فولاد مبارکه اصفهان، عرضه های خود را در میان متقاضیان در مچینگ تقسیم می کرد و سهمیه هر شرکت نیز در این سیستم تعیین می شد اما با ابلاغ شیوه نامه جدید فولاد، عرضه های اختصاصی جایگزین مچینگ شده تا ضعف های مچینگ برطرف شود. به این ترتیب در سامانه بهین یاب وزارت صمت، سهمیه های جداگانه برای ورق سرد، گروه خودرویی، لوازم خانگی و عمومی تعریف شده است و هر یک از بخش ها سهمیه مشخصی خواهند داشت و عرضه کننده باید متناسب با هر یک از گروه های کالایی، عرضه جداگانه ای داشته باشد.

بر این اساس دو هفته قبل، فولاد مبارکه عرضه عمومی انجام داد که برای نخستین بار در روز شنبه ۲۹ آذر ماه عرضه اختصاصی ورق سرد برای خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی را خواهد داشت. بنابراین از این پس کسانی می توانند ورق سرد مورد نیاز لوازم خانگی را خریداری کنند که سهمیه لوازم خانگی دارند و در طرف مقابل، کسانی قادر به خرید ورق سرد خودروسازی هستند که صرفا سهمیه خودرویی برای آن ها مشخص شده است.

مزایای عرضه اختصاصی

از جمله مزایای عرضه اختصاصی فولاد در بورس کالا این است که در این روش هر یک از گروه های کالایی قادرند متناسب با شرایط خود خرید کنند و همچون گذشته، تمامی محصولات در یک بسته دیده نشده است.

بزرگترین حسن عرضه اختصاصی نسبت به معاملات مچینگ نیز مشخص شدن هویت مشتریان است چراکه در مچینگ، هویت مشتریان مشخص نبود و ابهاماتی در مورد مشتریان وجود داشت یا بعضا خریدها از سهمیه خریداران در مچینگ کسر نمی شد و یا فاقد سهمیه بهین یاب بوده اند درحالی که در روش جدید، با هر عرضه و معامله ای، میزان خرید هر مشتری از سهمیه آنان کسر می گردد تا کسی به طور مضاعف خرید نکند.

درخصوص قیمت نیز باید اعلام کرد، در عرضه روز شنبه (فردا) قیمت براساس نرخ کشف شده قبلی ورق سرد انجام خواهد شد اما در صورت اصلاح شیوه نامه، ممکن است قیمت ها براساس قیمت پایه بوده و متناسب با تقاضای ثبت شده رقابت نیز بر روی محموله های عرضه شده صورت گیرد با این تفاوت که تنها تولیدکنندگان لوازم خانگی یا خودروسازان هر یک به طور جداگانه در گروه خود با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

طبق وعده وزیر صمت و موافقت فولاد مبارکه، عرضه ها به صورت اعتباری انجام خواهد شد تا بدین شیوه به خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی در تولید و کاهش هزینه هایشان کمک شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها