سنگ آهن

در حالی به روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ نزدیک می شویم که سنگ آهن نیز همانند مس بهترین عملکرد را در بین کامودیتی‌ها و مواد اولیه داشت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولادبان، به دلیل ادامه تقاضای شدید چین، قیمت هر دو کالای اصلی صنعتی با پایان کار در ۳۱ دسامبر به افزایش خود ادامه خواهند داد و سنگ آهن بیش از ۷۰ درصد و مس بیش از ۳۰ درصد رشد قیمت را نسبت به سال قبل ثبت خواهند کرد.

آیا سنگ آهن می‌تواند تا کریسمس به قیمت ۱۸۰ دلار در هر تن برسد و تا سال نو به ۲۰۰ دلار در هر تن نزدیک شود؟ اکنون سنگ آهن در سطوحی معامله می‌شود که آخرین بار در اکتبر ۲۰۱۱ یعنی نزدیک به بالاترین قیمت تاریخ دیده شد.

بر اساس گزارش متال بولتن، یک افزایش دیگر در روز جمعه باعث شد قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد حدود ۵.۹۰ دلار یا بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کند و به بالاترین قیمت ۹ ساله یعنی ۱۶۴.۳۹ دلار در هر تن برسد.

قیمت سنگ آهن عیار ۶۵ درصد برزیل هم به ۱۷۶٫۷ دلار در هر تن افزایش یافت.

قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد در حال حاضر ۷۸.۳ درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

قیمت سنگ آهن ۶۵ درصد درصد هم ۷۰.۶ درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

دلایل این افزایش مشهود است، ادامه تقاضای شدید کارخانه‌های فولادسازی چین و کمبود سنگ معدن از برزیل (که عملکرد خوبی ندارد) و محدودیت‌های عرضه در استرالیا که به دلیل عملیات‌های تعمیر و نگهداری، صادرات سنگ آهن آن کاهش یافته است.

فولادسازان چینی افزایش ناگهانی قیمت سنگ آهن را غیرمنطقی و غیرعادی خوانده‌اند اما فشار در بازار آتی بورس کالای دالیان بر سنگ آهن ادامه دارد به طوری که در معاملات روز جمعه قیمت آن به بیش از ۱۰۷۶.۵۰ یوان (بیش از ۱۷۱ دلار آمریکا در هر تن) رسید.

نهادهای ناظر چینی سعی کرده‌اند افزایش قیمت سنگ آهن در بورس دالیان را از طریق تغییر کارمزد برای گران شدن آن، تغییر در شرایط و ضوابط و اجازه دادن به معاملات بیشتر ترکیبات سنگ آهن و قوانین مربوط به چرخه‌های فولادی، محدود کنند.

انجمن فولادسازان چین از دولت و نهادهای نظارتی درخواست کمک کرده و از ریو تینتو در مورد افزایش قیمت برخی محموله‌های آن گلایه کرده است.

ریو تینتو با بیان اینکه مایل است با شرکت‌های فولادی برای بررسی سازوکارهای قیمت‌گذاری همکاری کند، سعی در جلب نظر فولادسازان چینی داشت، اما کاهش قیمت را پیشنهاد نکرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها