sanginian-620x400.jpg

تامین مالی از طریق بازار سرمایه از مواردی است که در افق ۱۴۰۴ چشم انداز مطلوبی برای آن رقم خورده است. برهمین اساس طی یک سال اخیر رونق چشمگیر بازار بدهی را شاهد بودیم که توانست تا حد زیادی چالش‌های دولت را در پرداخت بدهی‌ها به بنگاه‌ها رفع کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در همین زمینه علی سنگینیان  رییس کمیسون بازار پول و سرمایه اتاق تهران و مدیرعامل تامین سرمایه امین شفافیت بازار بدهی  را در زمینه میزان بازدهی‏، از مزیت های تامین مالی عنوان می کند و در رابطه با مرحله دوم انتشار اوراق سلف ذوب آهن اصفهان در این گفت و گو معتقد است زمان اجرا و انتشار این اوراق بعد از اخذ مجوز  هیئت پذیرش بورس کالا اجرایی خواهد شد.

- طی چند وقت اخیر‏، مقامات دولتی تاکید بسیاری بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشته‌اند. از نگاه شما علت این تاکید چیست؟

در چند سال اخیر به خصوص با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها‏، اصلی‌ترین مشکل بخش صنعت کشور در زمینه تامین مالی بوده است. در واقع عمده‌ترین چالش شرکت ها و مهم ترین عامل رکود بازار بحث تامین مالی است، به همین دلیل شاهد تاکید دولت بر این موضوع هستیم. در گذشته بودجه عمومی دولت و منابع داخلی بنگاه‌ها به خوبی می‌توانست تامین کننده نقدینگی صنایع باشد، اما در حال حاضر قدرت پیشین وجود نداشته و منابع تامین مالی بسیار محدود شده‌اند. طبیعتا وقتی بودجه دولت محدود شود و از طرف دیگر بانکها توان تامین مالی را نداشته باشند باید دنبال مسیرهای دیگر برای تامین مالی باشیم از همین رو شاهد تلاش دولت برای فعال کردن بازار سرمایه و مشخصا بازار بدهی به عنوان منابع تامین مالی جایگزین هستیم.

- یکی از ایراداتی که برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه مطرح است، در خصوص اوراق سلف و بالاتر بودن مقدار سود آن از میزان سود بانکی و حتی سود بازار سرمایه است. در این خصوص چه نظری دارید؟

به نظرم این موضوع صحت چندانی ندارد. در تمام ادوار به جز دوره های خاص، هزینه تامین مالی از طریق بازار بدهی کمتر از میزان تامین مالی از طریق بانک ها بوده است. به نظر می‌رسد دلیل این انتقادها شفافیت بسیار زیاد بازار بدهی است که مقدار سود آن قابل ملاحظه است، اما این شفافیت در نظام بانکی کمتر بوده و تحلیل‌ها نیز بعضا با مشکل مواجه هستند.

درمجموع تامین مالی بازار بدهی برای شرکت ها نسبت به تامین مالی بانک ها هزینه کمتری را در بردارد. یکی از ویژگی های بازار بدهی این است که از نرخ بازار هم پیروی میکند. برای مثال ممکن است در سال ۹۴ این تامین مالی ۲۳ درصد بوده باشد، این در حالی است که در حال حاضر شاهدیم نرخ تامین مالی زیر ۲۰ درصد است، بنابراین توجیه اقتصادی نیز دارد.

- تامین سرمایه امین  برنامه‌ای برای تامین مالی جدید دارد؟

ما مرحله دوم سلف شرکت پتروشیمی پردیس را در دستور کار قرار داده‌ایم که بخش اول آن در اسفند ماه با نرخ ۲۴ درصد منتشر شد و بخش دوم آن به فاصله ۴ ماه با نرخ ۱۹ درصد منتشر می‌شود. همچنین در آینده‌ای نزدیک اوراق شهرداری مشهد نیز منتشر می‌شود که به دلیل دولتی بودن ارگان، سود آن بالا نبوده و حدود ۱۷ درصد است که ارزش آن ۴۰۰ میلیارد تومان است. در حوزه بورس کالا نیز مرحله دوم انتشار اوراق سلف ذوبآهن اصفهان که به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست که با برطرف شدن بند شرط آن در هیئت پذیرش بورس کالا منتشر می‌شود.

 

منبع: عصر بازار

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها