دلار

یکی از بازارهای بسیار مهم در دنیا بازار دلار و ارزش این ارز پرمصرف در دنیاست. بازاری که در سال ۲۰۲۰ با چالش زیادی روبرو بود و پیش‌بینی‌ها از تداوم وضعیت کنونی تا پایان سال بعد، خبر می‌دهد. تحلیل گران، این بازار را بسیار آسیب‌پذیر می‌دانند و بر این باورند که رشد اندک ارزش دلار در هفته‌های اخیر، به دلیل افزایش انتشار خبرهای خوش در مورد عرضه واکسن و شروع واکسیناسیون است و اگر هر وقفه‌ای در این مسیر ایجاد شود یا خبر بدی در این زمینه منتشر شود، بازار دلار با التهاب بزرگی روبرو خواهد شد. درواقع، وابسته شدن ارزش دلار به تحولات مرتبط با کرونا باعث شد تا آسیب‌پذیری این بازار بیشتر شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ بر اساس گزارش وب‌سایت exchange rate از شروع همه‌گیری کرونا در دنیا ارزش دلار در بازار جهانی روند نزولی داشت و باوجود عرضه واکسن در کشورهای صنعتی و احتمال تکمیل این پروسه تا انتهای سال، پیش‌بینی نمی‌شود این بازار اصلاح شود. بر اساس این گزارش ارزش دلار در سال جدید میلادی نسبت به سال ۲۰۲۰ تضعیف خواهد شد ولی نرخ تضعیف ارزش دلار از پیش‌بینی‌های قبلی یعنی پیش‌بینی‌هایی که قبل از انتشار خبر تأیید واکسن‌ها ارائه می‌شد، کمتر خواهد بود.

این گزارش، روند تغییر ارزش دلار را به شرایط اقتصادی امریکا و دیگر کشورهای دنیا را مرتبط می‌داند و می‌افزاید: «اگر امریکا بتواند در فاصله زمانی کوتاهی، تمام شهروندان خود را واکسینه کند و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور از سر گرفته شود و «فدرال رزرو» از سیاست تسهیل مالی عقب‌نشینی کند، ارزش دلار در بازار جهانی رشد می‌کند. در مقابل با تضعیف روند احیای اقتصادی امریکا و تداوم مشکلات اقتصادی در دنیا، تقاضا برای دلار هم در بازار جهانی تنزل خواهد یافت و ارزش دلار در بازار کاهش می‌یابد». بازسازی قدرتمند اقتصاد دنیا طی سال جدید، فشار زیادی برای افزایش ارزش ارزهای جهانی ایجاد می‌کند که افت ارزش دلار را به همراه دارد، ولی اگر اقتصاد امریکا سریع‌تر از دیگر کشورها رشد کند، ارزش دلار در برابر دیگر ارزها افزایش خواهد یافت.

طبق پیش‌بینی این گزارش، سال جدید میلادی، ارزش یورو به دلار به ۱.۲۵ تا ۱.۲۷ می‌رسد و حتی اگر اقتصاد اروپا بتواند با اقتدار از این بحران عبور کند، ارزش دلار در برابر یورو بیشتر خواهد شد.

سیاست «فدرال رزرو» امریکا مبنی بر تزریق نقدینگی به اقتصاد و کاهش نرخ بهره بانکی روی افت ارزش دلار تأثیر زیادی دارد. در روزهایی که «فدرال رزرو» مدام به عرضه دلار بیشتر در بازار فکر می‌کند، دیگر بانک‌ها و مؤسسات مالی هم فروش دلار را در دستور کار قرار می‌دهند که باعث افت ارزش دلار می‌شود و این سیاست تا زمانی اجرا می‌شود که «فدرال رزرو» از سیاست تزریق به اقتصاد یا حفظ نرخ بهره در سطح صفر درصد، عقب‌نشینی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها