نفت+فولاد+مس+سنگ آهن

سال ۲۰۲۰ به پایان رسید، سالی که از آن به‌عنوان پر نوسان‌ترین سال تاریخ جهان و سخت‌ترین سال برای اقتصاد دنیا نام می‌برند. در این سال پر نوسان، بازارهای کالایی هم با نوسان شدیدی مواجه شدند و به ترتیب، بازارهای نفت، فولاد، مس و سنگ‌آهن بیشترین نوسان قیمتی را تجربه کرده‌اند.

صدرنشینی بازار نفت

به گزارش «کالاخبر»؛ طبق گزارش "اداره اطلاعات انرژی امریکا"، نوسان در بازار نفت دنیا بیشترین میزان از سال ۱۹۸۷ تاکنون بوده است؛ در این سال حداقل و حداکثر قیمت نفت در بازار ۶۷۰.۳ درصد نوسان داشت. در سال ۲۰۰۸ میلادی و در جریان بحران مالی که در این سال اتفاق افتاد، قیمت نفت در بازار جهانی ۳۲۶.۸ درصد نوسان داشت که رکوردی تازه در بازار بود، اما میزان نوسان سال ۲۰۲۰ تمام رکوردهای تاریخی این بازار را شکست.

فولاد، دومین بازار پرنوسان

دومین بازاری که در این سال نوسان زیادی را تجربه کرد، بازار فولاد بود. باوجودی که تولید فولاد به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدکننده در دنیا به‌واسطه شیوع کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن کاهش پیدا کرد، ولی رشد تقاضای فولاد در کشور چین باعث شد تا قیمت این فلز در بازار رشد کند. «اتحادیه بین‌المللی آهن و فولاد» اعلام کرده است قیمت فولاد در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۱۷۹ درصد نوسان داشته است، ولی پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمتی این محصول در سال جدید کاهش یابد. اگرچه به دلیل بی‌ثباتی حاکم بر اقتصاد دنیا در سال جدید میلادی بازهم در این بازار شاهد نوسان خواهیم بود.

مس در جایگاه سوم

بازار دیگری که در این سال نوسان زیادی را تجربه کرد بازار مس است. تعطیلی معادن مس در شیلی، استرالیا و بسیاری از کشورهای دارای معادن بزرگ درنتیجه همه‌گیری کرونا سبب شد تا قیمت این محصول با نوسان‌های زیادی روبرو شود. کمترین قیمت هر پوند مس در بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ برابر با ۲.۱۰ دلار بود و بالاترین قیمت ثبت‌شده برای این محصول فلزی برابر با ۳.۶۳ دلار بود. بدین ترتیب نوسان قیمت این فلز پرمصرف در سال مورد مطالعه بالغ‌بر ۷۰ درصد گزارش شده است.

از طرف دیگر فعالیت‌های ساختمانی و احداث نیروگاه‌ها و پروژه‌های ساخت وسایل الکترونیکی هم در این سال تقریباً تعطیل شده بود که بر بحران در بازار مس دنیا دامن زد. انتظار می‌رود این بازار در سال جدید میلادی رشد قیمت را تجربه کند، ولی بازگشت به وضعیت عادی قبل از همه‌گیری کرونا به این زودی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

سنگ‌آهن در رتبه چهارم

بازار سنگ‌آهن هم در این سال عملکرد خوبی داشت. در این سال به دلیل سیاست‌های تولیدی در کشورهای مختلف قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی افزایش زیادی پیدا کرد. در این سال قیمت سنگ‌آهن شاهد افت‌وخیز نبود و تنها افزایش قیمت در این بازار تجربه شد. پیش‌بینی می‌شود در سال جدید هم قیمت سنگ‌آهن در بازار رشد کند، ولی نرخ رشد قیمت سنگ‌آهن نسبت به سال ۲۰۲۰ کمتر خواهد بود و این بازار به ثبات نزدیک‌تر می‌شود. نرخ نوسان قیمت این ماده معدنی در این سال برابر با ۶۷ درصد گزارش شده است و از قیمت حداقلی ۱۰۲ دلار به ازای هر تن به قیمت ۱۷۲ دلار رسید. قیمت ۱۷۲ دلاری برای هر تن سنگ‌آهن بالاترین قیمت ثبت‌شده برای این محصول طی ۹ سال اخیر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها