سلطانی نژاد

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: امروز با افتتاح معاملات صندوق های کالایی کشاورزی، شاهد تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا برای معاملات حوزه کشاورزی هستیم؛ به طوریکه هم اکنون محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالا فعال هستند.

به گزارش «کالاخبر»؛ حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاح رسمی معاملات صندوق های کالایی کشاورزی و گواهی سپرده خرمای مضافتی گفت: زمان زیادی بود که درصدد راه اندازی صندوق های کالاهای کشاورزی بودیم و با حمایت های سازمان بورس و اوراق بهادار سرانجام این صندوق ها راه اندازی شد.

وی افزود: از وزارت جهاد کشاورزی بابت حمایت ها برای راه اندازی صندوق های کشاورزی و همچنین مجلس تقدیر می کنیم.

وی تصریح کرد: تا قبل از این، صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس کالا فعال بودند که  با ورود این صندوق ها در حوزه کشاورزی، سبد سرمایه گذاری در بازار سرمایه متنوع تر شد.

وی با اشاره به تحکیم پیوند بخش کشاورزی با بازار سرمایه با آغار بکار صندوق های کشاورزی گفت: پذیره نویسی صندوق سحرخیز مورد استقبال قرار گرفت و کل واحدهای آن در روز نخست به فروش رفت و صندوق نوویرا نیز در محله پذیره نویسی قرار دارد. 

سلطانی نژاد افزود: هر دو صندوق کالایی کشاورزی دارای بازار گردان هستند و با راه اندازی این صندوق ها، نقدشوندگی در بازار محصولات کشاورزی افزایش یافته و در گام بعد توثیق آنها را خواهیم داشت.

وی افزود: امروز علاوه بر صندوق کشاورزی، شاهد افتتاح گواهی سپرده خرمای مضافتی بم هستیم تا کشاورزان خرماکار از این پس با سهولت بیشتر و قیمت بهتر امکان فروش محصولاتشان را داشته باشند.

به گفته سلطانی نژاد، گواهی سپرده کالایی، ابزاری است که با استفاده از آن در طرح حمایتی قیمت تضمینی جو و ذرت، حدود ۱۰۰ هزار کشاورز دسترسی به بازار پیدا کردند و توانستند محصول خود را بفروشند.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: در بورس کالای ایران بازارهای مختلفی وجود دارد که خوشبختانه امروز شاهد تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا برای معاملات حوزه کشاورزی هستیم؛ به طوریکه هم اکنون محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالا فعال است.

وی با بیان اینکه بازار کشاورزی یک تفاوت ویژه با سایر بازارها دارد گفت: تولیدکنندگان در بازار محصولات کشاورزی متنوع هستند و باید محصول به یک محصول استاندارد تبدیل و سپس معاملات انجام شود؛ از این رو ابزارسازی برای این کالاها از اهمیت ویژه ای در جهت توسعه بخش کشاورزی برخوردار است.

سلطانی نژاد در پایان اشاره کرد: روند معاملات محصولات کشاورزی از سال ۹۵ تا ۹۹ در بورس کالا روند رو به رشدی بوده و برای مثال در روند معاملات زعفران از ۸ تن در سال ۹۵ به ۶۲ تن در ۹ ماهه امسال رسیده است و در مورد زیره و پسته نیز همین روند را شاهد هستیم. همچنین در حوزه انبارها هم ظرفیت های خوبی ایجاد شده و بالغ بر ۱۰۰ انبار در کل کشور مورد پذیرش بورس کالا قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها