جهرمی

سید جواد جهرمی گفت: تعیین قیمت پایه بر مبنای ۸۰ درصد CIS نیز در ابتدا مورد موافقت بورس کالا نبود و حتی دکتر جهانگیری و دکتر نهاوندیان نیز با این قیمت موافق نبودند اما به دلیل اصرار وزارت صمت این نرخ پذیرفته شد. وی افزود: بورس کالا به هیچ عنوان به دنبال گرانی کالاها نیست و موضوع اینجاست که بورس کالا نمی پذیرد به نام مردم، منابع عده ای خاص تامین شود و چند ده هزار میلیارد تومان پول ۵۰ میلیون سهامدار عدالت و بخش خصوصی به افراد معدودی برسد.

به گزارش کالاخبر، سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: شیوه نامه جدید بازار فولاد و محصولات فولادی نسبت به دستورالعمل ها و مصوبات قبلی که طی دو سال گذشته از سوی وزارت صمت اعلام شده اما بعضا اجرا نشده، مطلب اضافه تری ندارد.

وی افزود: مشکل بازار فولاد این است که وزارت صمت در حوزه وظایف و اختیارات قانونی خود اقدامات لازم را انجام نداده و به دنبال دریافت اختیارات فراقانونی و مداخله در سایر دستگاه هاست.

جهرمی گفت: بحث کاهش قیمت پایه که از سوی این وزارتخانه مطرح شده، مورد پذیرش بورس کالا نبوده و این موضوع را نیز صراحتا در جلسه با وزیر صمت مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: قوانین و مقررات بورس کالا اجازه مداخلات وزارت صمت در معاملات را نمی دهد و شورای عالی بورس نیز به این موضوع صحه گذاشته است.

جهرمی خاطرنشان کرد: تعیین قیمت پایه بر مبنای ۸۰ درصد CIS نیز در ابتدا مورد موافقت بورس کالا نبود و حتی دکتر جهانگیری و دکتر نهاوندیان نیز با این قیمت موافق نبودند اما به دلیل اصرار وزارت صمت این نرخ پذیرفته شد.

وی افزود: اگر قرار است وزارت صمت بازهم قواعد بازی را تغییر دهد، بورس کالای ایران خروج خود را از شیوه نامه اعلام خواهد کرد و براساس قوانین و مقررات اقدام خواهیم کرد چراکه در یک ماه گذشته بورس کالا همکاری کاملی با وزارت صمت در شیوه نامه داشت.

جهرمی تصریح کرد: بحث وزیر صمت درمورد قیمت های پایه ناشی از اطلاعات اشتباهی است که به ایشان می رسد. در معاملات بورس کالا قیمت کشف شده از اهمیت بالایی برخوردار است و قیمت پایه نباید آن قدر پایین باشد که سبب رقابت بسیار بالا و تقاضای کاذب و سفته بازی شود و نه آنقدر بالا باشد که فروش محصول صورت نگیرد بلکه باید شاهد قیمت تعادلی باشیم.

وی اقدامات وزارت صمت درمورد قیمت پایه و مدیریت تقاضا به طور همزمان را عامل متضرر شدن شرکت ها و مخدوش شدن کشف قیمت بورس کالا دانست و گفت: تقاضای ما از شورای عالی بورس این است که براساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی شدن اقتصاد و مدیریت شرکت ها توسط مردم را در نظر گرفته و ضوابط آن را ابلاغ کند تا از این پس شاهد نفوذ وزارت صمت بر شرکت های فولادی و متضرر شدن سهامداران آنها نباشیم.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در بخش دیگری از صحبت های خود درخصوص اظهار نظر جدید وزیر صمت پیرامون این موضوع که بورس برای زمان صلح است نیز گفت: مواضع یک ماه اخیر وزیر صمت با امروز متفاوت است. وزیر در ابتدا از عرضه تمام محصولات در بورس کالا صحبت به میان آورد و به شدت نیز از آن دفاع می کردند اما اکنون نظر ایشان برگشته است. اگر وزیر صمت فکر می کنند که بورس کالا کارایی ندارد، ما نیز اصراری نداریم و همانطور که خودرو و سایر محصولات را در خارج از بورس مدیریت می کنند، فولاد را نیز در خارج از بورس مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است فولاد نیز مدیریت دولتی پیدا کند سرنوشت فولاد هم تقریبا شبیه سرنوشت صنعت خودرو خواهد شد.

جهرمی اظهار داشت: بورس کالا در حوزه قیمت کالاها مانند تب سنج عمل می کند و نمی شود با دستکاری تب سنج، حال مریض را خوب کرد.

وی در پایان اعلام کرد: بورس کالا به هیچ عنوان به دنبال گرانی کالاها نیست و موضوع اینجاست که بورس کالا نمی پذیرد به نام مردم، منابع عده ای خاص تامین شود و چند ده هزار میلیارد تومان پول ۵۰ میلیون سهامدار عدالت و بخش خصوصی به افراد معدودی برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها