زغال سنگ

مقامات چین به دلیل کمبود زغال سنگ، مصرف برق را در چند شهر بزرگ محدود کرده اند. تحلیلگران می گویند قیمت کالاها در این کشور به دلیل بحران گزارش شده، افزایش یافته است. گزارش ها از افزایش تنش های تجاری بین پکن و کانبرا می گویند و برخی تحلیلگران کمبود زغال سنگ و خاموشی ها را به ممنوعیت واردات زغال سنگ استرالیا مرتبط می کنند. روابط بین این دو کشور سال گذشته پس از آنکه استرالیا از تحقیق بین المللی در مورد نحوه شیوع ویروس کرونا در چین حمایت کرد، متشنج شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، سال گذشته، چین به نیروگاه های خود گفت واردات زغال سنگ از کشورهای دیگر را محدود کنند. پکن بعداً این محدودیت ها را لغو کرد، اما محدودیت واردات زغال سنگ از استرالیا را حذف نکرد. گزارش شده است که چین همچنین به شرکت های آب و برق دولتی و کارخانه های فولاد اخطار کلامی داده است تا واردات زغال سنگ استرالیا را متوقف کنند.
چین بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ در جهان است و بزرگترین منبع واردات آن زغال سنگ استرالیا است. زغال سنگ منبع انرژی است که دومین اقتصاد بزرگ جهان عمدتا به آن متکی است، حتی اگر متعهد به یک برنامه انرژی تجدیدپذیر باشد. چین دومین خریدار بزرگ زغال سنگ حرارتی و انواع مختلف زغال سنگ است که برای تولید برق استفاده می شود.
قیمت زغال سنگ در چین به دلیل کمبود، افزایش یافته و پیش بینی می شود در اوج تقاضای زمستان قیمت همچنان بالا بماند. شرکت تحقیقاتی Wood Mackenzie گفت: "بازار زغال سنگ حرارتی چین در هرج و مرج است و تغییرات قیمت بسیار ناگهانی است". در این گزارش آمده است که به دلیل کمبودها، سهمیه بندی برق در برخی استان های چین آغاز شده است.
مارسل تیلیانت، اقتصاددان ارشد در شرکت تحقیقاتی Capital Economics گفت که خاموشی ها تأکید می کند که چین مایل است تمام تلاش خود را برای آسیب رساندن به استرالیا انجام دهد. اما مقامات چینی خاموشی ها را به تنش با استرالیا یا محدودیت های زغال سنگ مرتبط نکرده اند. در عوض، محدودیت های استفاده از انرژی را ناشی از تقاضای فوق العاده زیاد و محافظت های معمول می دانند.
کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات در دسامبر اعلام کرد که چین در دسامبر گذشته 11 درصد برق بیشتر از سال پیش از آن مصرف کرده است. این دپارتمان بهترین ارگان برنامه ریزی اقتصادی کشور است. این کمیسیون گفت بهبود سریع اقتصادی، هوای سرد زمستان و محدودیت عرضه برخی مناطق را وادار کرده است تا مصرف برق را محدود کنند. از طرفی، واردات زغال سنگ در ماه نوامبر در چین 44 درصد کاهش یافته و با سرد بودن هوا تقاضای برق رو به افزایش است.
کارشناسان می گویند این تحولات تأثیر محدودی بر تقاضای کلی زغال سنگ استرالیا خواهد داشت زیرا بازارهای دیگر را به سادگی پیدا می کند. وود مکنزی در یادداشت اخیر خود گفت: "جریان تجارت تغییر خواهد کرد، زیرا زغال سنگ استرالیا به دنبال مقاصد جدید می رود." زغال کک زغال سنگی است که برای تولید فولاد استفاده می شود. 
این شرکت تحقیقاتی گفت به این ترتیب، در سایر جریان های تجاری زغال سنگ تغییراتی رخ خواهد داد.
داده های واردات چین حاکی از افزایش واردات زغال سنگ از مغولستان، کانادا و روسیه است. ماه گذشته، چین با اندونزی قراردادی برای خرید 1.5 میلیارد دلار زغال سنگ حرارتی منعقد کرد. وود مکنزی گفت هنوز چین کمبود زغال سنگ دارد و این شرکت ها را با مشکل مواجه کرده است.
بر اساس گزارشی از کاپیتال اکونومیز، "ما شک داریم که چین تلاش های طولانی مدت خود را برای کاهش اتکا به زغال سنگ وارداتی به طور کلی در سال های آینده ادامه دهد، هرچند که ثمره آن شاید مدتی طول بکشد". یک انجمن ملی صنعت زغال سنگ در گزارش خود گفت سال آینده هنوز فشار زیادی بر روی سه منطقه اصلی تولیدکننده زغال سنگ در چین وجود دارد اما عواملی مانند هدف چین از کاهش میزان انتشار کربن در 10 سال انگیزه کمتری برای افزایش تولید در شرکت ها ایجاد می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها