قیمت گذاری

علی خسروشاهی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری کاریزما در خصوص قیمت گذاری دستوری فولاد و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضاست و هر مکانیزمی که این تقابل را بر هم بزند فلسفه وجودی بورس را زیر سوال برده است و وزارت صمت به جای کنترل قیمت ها در بازارهای غیررسمی، قیمت گذاری دستوری را به بورس کالا اعلام کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از همفکران، علی خسروشاهی با اشاره به نامه روز گذشته وزارت صنعت درباره قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا و واکنش بازار سرمایه به چنین تصمیم هایی گفت: بورس ها مترقی ترین نوع بازارها هستند و بورس هم محل تلاقی عرضه و تقاضا است و هر مکانیزمی که این تقابل را بر هم بزند، فلسفه وجودی بورس ها را زیر سوال می برد.

وی در ادامه به حاشیه های ایجاد شده برای شمش های فولادی اشاره کرد و گفت: وزارت صمت به جای کنترل قیمت ها در بازارهای غیر رسمی، قیمت گذاری دستوری را به بورس کالا اعلام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تفاوت بازار سهام با بورس کالا این است که در بازار سهام مردم عادی با ۵۰۰ هزار تومان هم می توانند وارد شوند سهام بخرند اما بورس کالا این گونه نیست. فعالان این بازار شرایط مشخص و مد نظر بورس کالا را باید احراز کنند، پس با بازاری مواجه هستیم که مشارکت کننده حداکثری ندارد، انحصاری و دو جانبه است و فقط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با شرایط مشخصی اجازه فعالیت در آن را دارند. طی این شرایط پس با بازاری نیمه رقابتی مواجهیم، دست کاری و ایجاد محدودیت در چنین بازاری واقعا دور از عدالت است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در قیمت گذاری های دستوری و کنترل های قیمت عمدتا به طرف عرضه کننده سخت می گیرد، گفت: بررسی صورت های مالی شرکت های تولیدکننده محصولات نهایی نشان می دهد طی دوره ای که در بورس کالا قیمت های ورق فولاد سرکوب شد، تولیدکنندگان ورق هایی که با قیمت پایین تر از بورس کالا خریداری کرده بودند در بازار آزاد با قیمت های بالا به فروش رساندند و از این محل سودهای قابل توجهی را شناسایی کردند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها