عسگری مارانی

علیرضا عسگری مارانی، پیشکوت بازار سرمایه با انتشار یک فایل صوتی به اقدامات وزارت صمت برای تعیین دستوری قیمت فولاد در بورس کالا واکنش نشان داد. عسگری مارانی می گوید که وزیر صمت مدام شعار جنگ اقتصادی می دهد در شرایطی که همه نسبت به این موضوع آگاه هستند که یکی از صنایع مورد تحریم کشور، فولاد است تا از صادرات آن جلوگیری شود؛ اما در کمال تعجب، وزیر صمت امضای طلایی صادرات را در اختیار معاون معدنی خود گذاشته است تا به واسطه زور و فشار، فولادی ها وادار به اجرای سیاست های وزارت صمت شوند.

به گزارش «کالاخبر»، در بخشی از فایل صوتی عسگری مارانی در واکنش به دخالت های وزیر صمت در حوزه قیمت گذاری فولاد عنوان شده که بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و تاثیرات بخش واقعی اقتصاد، تبلور خود را در قیمت ها نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بنگاه ها به لحاظ تولید در وضعیت خوبی قرار دارند، افزود: اگر قیمت ها براساس قیمت جهانی و قیمت تمام شده آنها طبق واقعیت بنگاه ها درست و واقعی مشخص شود، سود بنگاه ها به گونه ای خواهد شد که قادر به برطرف کردن توقع سهامداران در این وضعیت اقتصادی خواهند بود.

عسگری مارانی ادامه داد: نخستین سوال این است که چرا مسوولان بیشتر تمرکز خود را بر قیمت گذاری گذاشتند؟ این موضوع از جمله مسایلی است که باعث به خطر افتادن بستر کسب و کارها خواهد شد.

این پیشکوت بازار سرمایه گفت: با توجه به اخبار منتشر شده در روز گذشته، مشخص شد که وزیر صمت فقط به عنوان یک وزیر به دنبال دخالت در قانون بازار سرمایه است، این در حالی است که حق قانونی برای ابلاغ مصوبه قیمت فولاد با ۷۰ درصد قیمت CIS و اجرای آن در بورس کالا را ندارد.

عسگری مارانی افزود:  وزیر صمت شعار جنگ اقتصادی می دهد در شرایطی که همه نسبت به این موضوع آگاه هستند که یکی از صنایع مورد تحریم فولاد بوده است تا از صادرات آن جلوگیری شود، همچنین امضای طلایی صادرات را در اختیار معاون معدنی گذاشته است تا به زور فولادی ها را وادار کند که از شیوه نامه پیروی کنند.

وی با بیان اینکه امسال شعار نظام، جهش تولید است و جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که تداوم تولید وجود داشته باشد گفت: جهش تولید زمانی به واقعیت تبدیل می شود که سپرده های مردم به سمت بازار سرمایه وارد شود و اقتصادی باثبات زمانی رخ می دهد که نقدینگی کشور بتواند در راستای تولید حرکت کند.

عسگری مارانی اظهار داشت: اقدامات وزیر صمت نه تنها کمک به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط جنگ اقتصادی نمی کند بلکه کمک به کسانی می کند که ثروت های مخفی را از این رانت هایی که ایجاد می شود به دست می آورند.

این فعال قدیمی بازار سرمایه افزود: وزیر باید این را بداند که تاکنون تکلیف دلار ۴۲۰۰ تومانی که در ابتدای سال ۹۷ داده شده مشخص نشده است و حالا به دنبال شیوه دیگری در قیمت گذاری در بازار فولاد هستیم.

به کفته وی، ۷۰ درصد قیمت CIS یعنی کمتر از قیمت آهن قراضه، در این صورت همه جنس ها صادر خواهند شد البته نه توسط بنگاه های بزرگ!

عسگری مارانی خاطرنشان کرد: برخی از مسوولان ما فقط به دنبال قیمت گذاری هستند زیرا قادر به نظارت واحدهای تولیدی، برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی و کنترل افزایش ظرفیت ها نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: معاون معدنی وزارت صمت تاکنون چند بار در  معادن و شرکت های فولادی حضور داشته است؟ چه فرد یا قانونی به شما حق قیمت گذاری دستوری را می دهد؟ امیدواریم دستگاه های نظارتی افراد حاضر در صنعت فولاد و تبعات تصمیم گیری آن ها برای این صنعت مهم کشور را بررسی کنند.

این فعالی قدیمی بازار سرمایه افزود: زمانی که تابلوی بورس را بررسی می کنیم مشاهده می شود که کل بازار سرمایه تحت تاثیر این اشتباهات در تصمیم های داخلی است اما در کمال تعجب مدام بحث جبهه و جنگ مطرح می شود.

عسگری مارانی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور را اینگونه سیاست های دستوری و غیراقتصادی از بین می برد و مردم را از سرمایه گذاری در بازار سرمایه فراری می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها