219598_orig.jpg

امروز در حالی طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور رسمی افتتاح شد که بخشی از تامین مالی این طرح ملی چندی پیش با انتشار اوراق سلف موازی اوره از طریق بورس کالای ایران تامین شده بود.

محسن نعمتی- تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه یکی از اهداف اصلی دولتمردان به شمار می رود که امروز شاهد افتتاح یکی از پروژه های بزرگ در صنعت پتروشیمی با کمک بازار سرمایه بودیم.

براساس این گزارش، چندی پیش پتروشیمی شیراز با طی کردن مراحل قانونی، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی اوره در بورس کالای ایران کرد و با استقبال بی نظیر سرمایه گذاران، توانست ظرف یک ثانیه ٢٠٠٠میلیارد ریال برای نهایی کردن طرح آمونیاک و اوره خود تامین مالی کند. به این ترتیب شاهد پیوند ابزارهای مالی بازار سرمایه کشور با صنایع مختلف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم تا از بار تامین مالی که طی سال های اخیر روی دوش بانک ها سنگینی کرده است، کم شود. همچنین غلامرضا سلیمانی مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری غدیر نیز از این شیوه تامین مالی از طریق بورس کالای ایران برای پتروشیمی شیراز، تقدیر و تشکر کرد.

 در همین راستا امروز معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح طرح سوم آمونیاک و اوره پتروشیمی شیراز گفت: امیدواریم که شرکت‌های پتروشیمی بخش خصوصی در این زمینه افزایش و توسعه یابد و با توجه به فرصت‌های خوبی که برای کشور به وجود آمده و در عین حال چهارچوب‌های‌ اقتصاد مقاومتی بتوانیم وارد رونق اقتصادی شویم.

اسحاق جهانگیری گفت: آنچه اهمیت دارد اینکه باید شرایطی وجود داشته باشد که نهادهای عمومی و خصوصی بتوانند سهام خود را در بورس عرضه کنند و بگذارند تا مردم سهامدار باشند، تا از این طریق تأمین مالی انجام شود. در حال حاضر حجم صادرات کشور به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده و باید از کل واحدهای پتروشیمی فعلی در این بخش قدردانی کرد که توانسته‌اند، در دوران تحریم‌ها این اقدامات را انجام دهند.

جهانگیری با بیان این که یکی از مزیتهای اصلی کشور منابع نفت و گاز است، اظهار کرد: سیاست اصلی دولت جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتراست.

وی ادامه داد: از سیاستهای اصلی دولت این است که منابع تا حد مقدور خام فروخته نشود و به ارزش افزوده بیشتری تبدیل شود.

وی افزود: در این راستا صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین صنایعی است که می تواند اقتصاد کشور را به حرکت در آورد و با تولیدات خود در واحدهای زیر مجموعه مختلف، افزون بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بیشتری تولید کند.

جهانگیری با بیان این که صنایع پتروشیمی دانش بالایی دارد، ادامه داد: در راستای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایران باید دانش بنیان باشد و یکی از پایگاههای اصلی صنایع برای دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مجموعه مزیتهای کشور در این رشته صنعتی جمع شده است و طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت طرح مهمی است که با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیون یورو و چهار هزار میلیارد ریال به اجرا و بهره برداری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری با اعلام این که حجم تولیدات پتروشیمی بیش از مصرف است، یادآور شد: باید به دنبال بازارهای صادراتی برای این محصولات بود، ضمن این که علاوه بر مصرف در بخش کشاورزی باید تلاش کرد در مصرف صنعتی نیز این محصولات مورد استفاده قرار گیرد.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد: با واحدهای متعددی که در صنعت پتروشیمی به بهره برداری می رسد جایگاه این صنعت به نقطعه مطلوب خود برسد.

ظرفیت تولید اوره و آمونیاک کشور به ۵/۵ میلیون تن رسید

بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح این طرح با بیان اینکه بسیاری از طرح های توسعه نفت و پتروشیمی در شرایط تحریم اجرا شده و به بهره براری رسیده است، گفت : این طرح با ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در پتروشیمی مرودشت اجرا شده و بیانگر اهمیت کار و تولید است و راه اندازی آن در برنامه پیش بینی شده جای قدردانی دارد .

وزیر نفت، استان فارس را مهد صنعت پتروشیمی در کشور دانست و گفت : امیدواریم پتروشیمی های پیش بینی شده برای استان فارس هم با تدبیر نمایندگان و مسوولان اجرایی این استان ساخته شود ، نباید همه انتظارات برای راه اندازی این طرح ها به وزارت نفت معطوف شود ، وزارت نفت تامین کننده خوراک پتروشیمی های فارس است اما برای احداث و پیگیری امور باید موضوع از سوی مسوولان استان دنبال شود .

وی گفت: سال ۹۵ برای اجرای طرح های پتروشیمی سالی استثنایی و خوب است و می توان آن را مصداق اقتصاد مقاومتی دانست.

زنگنه ادامه داد: امسال با پنج و چهار دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری های انجام شده در طرح های پتروشیمی بر ارزش تولیدات سالانه کشور بیش از پنج میلیون دلار افزوده می شود.

وی ادامه داد: بخشی از طرح های پیش بینی شده امسال به بهره برداری رسیده و خواهد رسید.

وزیر نفت اظهارداشت: برای افتتاح و تولیدی شدن نزدیک به هشت میلیارد دلار طرح پتروشیمی با ارزش تولید بیش از شش و هفت دهم میلیارد دلار به قیمت پایه سال ۹۰، برنامه ریزی ها را تا نیمه سال ۹۶ انجام داده ایم .

زنگنه گفت: مصرف داخلی اوره یک و شش دهم میلیون تن درسال است که به دو ونیم میلیون تن در سال ۲۰۱۹ می رسیم و توانمندی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هفت و سه دهم میلیون دلار در سال تخمین زده می شود و جمعا به تولید ۱۰ میلیون تن در سال نیاز داریم.

ویر نفت گفت: در نظر داریم سه و نیم میلیون تن اوره و آمونیاک، دو و سه دهم میلیون تن متان و سه و سه دهم میلیون تن پلیمر در سال به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.

نامدار زنگنه برای حل مسایل و مشکلات پالایشگاه دوم شیراز هم ابراز امیدواری کرد و گفت : دراین سفر برخی مشکلات احداث این طرح بررسی می شود .

ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی شیراز ٢ برابر شد

کیانوش کاظمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در این مراسم گفت: طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت، ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی شیراز را ٢ برابر کرده و به ۳.۷ میلیون تن افزایش می دهد، همچنین طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و چهار تا پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی به همراه دارد.

این طرح را مشتمل بر واحد آمونیاک ۳، واحد اوره ۳ و واحد سرویسهای جانبی است. واحد آمونیاک ۳ با ظرفیت ۲۰۵۰ تن در روز با دانش فنی شرکت کازاله سوئیس ازسوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده است در بهمن ماه ۹۴ به بهره برداری آزمایشی رسید.

واحد اوره ۳ نیز با ظرفیت ۳۲۵۰ تن در روز اوره گرانول با دانش فنی شرکت تویو ژاپن ازسوی شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) طراحی و نصب شده و اسفند ماه ۹۴ به بهره برادی آزمایشی رسیده است.

طرح آمونیاک و اوره پتروشیمی شیراز با عنوان شهدای مرودشت، ظرفیت مجمتمع پتروشیمی شیراز را به بیش از سه میلیون تن در سال خواهد رساند و این میزان نسبت به تولید قبل دو برابر می شود.

با این طرح پتروشیمی شیراز که در ۲۲ هکتار اجرا شده این مجتمع در ردیف بزرگترین واحدهای صنعت پتروشیمی قرار می گیرد.

تمام مراحل طراحی، اجرا و راه اندازی این طرح پتروشیمی را متخصصان داخلی انجام داده اند که برای ۵۰۰ نفر به طور ستقیم و چهار تا پنج هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی شده  و برای این طرح ۵۵۰ میلیون یورو و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

عکس: شانا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها