جهرمی

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با انتقاد از قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، گفت: وزارت صمت یک قیمت را هدف قرار داده و به نظرش قیمت های دیگر بالا هستند، اگر به کسی وعده میلگرد یا شمش ۱۰ هزار تومانی داده شده، ما نمی‌توانیم میلگرد یا شمش را به ۱۰ هزار تومان برسانیم.

به گزارش «کالاخبر»؛ سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفت و گوی ویژه خبری با موضوع پیدا و پنهان قیمت گذاری فولاد گفت: مباحث مربوط به روابط بورس و وزارت صمت، در اختیار شورای عالی بورس است. بورس براساس قوانین، اطلاعیه عرضه را منتشر می کند و اجازه تغییر آنرا ندارد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی بورس در قیمت گذاری ها بورس کالا باید برمبنای اختیارات سازمان بورس عمل کند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت، دلیل کارشناسی برای تعیین ضریب ۷۰ درصد ندارد اظهار داشت: وزارت صمت به ضریب ۸۰ درصد هم پایبند نبوده است. بورس کالا ضریب ۸۰ درصد CIS را برای شمش اعمال کرد و در جلسه اخیر در نهاد ریاست جمهوری نیز جمع بندی درخصوص تغییر قیمت انجام نشد و لذا تغییری در ضریب نداشتیم. از کجا معلوم وزارت صمت ضریب ۶۵ درصد یا کمتر را برای قیمت پایه پیشنهاد ندهد کمااینکه در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی هم ضریب ۶۵ درصد توسط آقای اسماعیلی پیشنهاد شد.

جهرمی با تاکید بر این نکته که بازار به ثبات نیاز دارد گفت: سرمایه گذاران و خریداران باید وضعیت شفافی را تجربه کنند. در بحث قیمت ها از مردم خرج نکنیم. تجربه گذشته و اوایل امسال و ابطال معاملات در بورس توسط وزارت صمت در تاریخ هایی بوده که شمش در بدرس کالا ۳ یا ۴ هزار تومان بوده اما میلگرد در بازار به ۶ هزار تومان رسیده بود، پس میلگرد و ورق ارزان هیچ وقت دست مردم نرسیده است و تنها با این اقدام وزارت صمت تعادل و تناسب زنجیره بهم خورده است.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: بازار سه بخش شامل عرضه، تقاضا و قیمت را دارد. دو بخش عرضه و تقاضا جزء وظایف وزارت است اما به درستی از پس آن بر نیامد. برای مثال مصوبات کف عرضه به هیچ وجه از پارسال رعایت نشده است.

جهرمی دلیل بهم ریختگی بازار فولاد در برهه ای از سال را چنین توضیح داد: از تیرماه همزمان با التهاب بازار ارز، با آزادسازی ٣ ماهه صادرات از سوی معاون معدنی وزارت صمت، بازار فولاد بهم ریخت چراکه با ابلاغ معاونت معدنی وزارت صمت به گمرک، اجازه صادرات به شرکت ها داده شد و الزام رعایت کف عرضه الزام برداشته شد، همین موضوع، کمبود را در بازار القا کرد و همزمان با نوسان ارز، به موضوع قیمت ها دامن زد.

وی پیشنهاد داد: سیاست گذار بجای مداخله در قیمت به سایر وظایف خود عمل کند. وزارت صمت یک قیمت را هدف قرار داده و به نظرش قیمت های دیگر بالا هستند، اگر به کسی وعده میلگرد یا شمش ۱۰ هزار تومانی داده شده، ما نمی‌توانیم میلگرد یا شمش را به ۱۰ هزار تومان برسانیم.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران تصریح کرد: شیوه نامه فولاد چیز اضافه تری نسبت به سایر دستورالعمل های قبلی ندارد. بورس کالا به عنوان چارچوب این شیوه نامه را قبول دارد به این شرط که همه طرف ها به آن پایبند باشند.

وی در بخشی از صحبت های خود تاکید کرد: وزارت خانه مصوبات زیادی داشته اما متاسفانه در اجرا مشکل دارد. چرا صمت به یک عدد کارشناسی نمی رسد و ثبات رویه ندارد؟

جهرمی یادآور شد: شیوه نامه اگر مغایر قوانین و مقررات بورس باشد اجرا نخواهد شد. وزارت صمت از توافق قبلی خارج شده و ما هم تعهدی به پذیرش قیمت های جدید نداریم.

وی در انتهای صحبت های خود گفت: مردم را به اشتباه نیندازید. وزارت صمت درصورت تایید ضریب ۷۰ درصد چه تضمینی می دهد که این عدد نیز تغییر نکند. شرکت ها مخیر به اجرای ضریب ۷۰ درصد یا ۸۰ درصد قبلی هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها