تالار بورس کالا

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران بودیم که از جمله مهم ترین آنها می توان به آغاز پذیره نویسی و برگزاری مراسم رسمی افتتاح معاملات دو صندوق کالایی کشاورزی و معاملات گواهی سپرده خرما و اصرار وزارت صمت بر تغییر قیمت پایه فولاد برخلاف شیوه نامه دولت و واکنش فعالان بازار سرمایه، فولاد ونمایندگان مجلس اشاره کرد.

*درج «نهال» و «سحرخیز» و ورود خرمای مصافتی به تابلوی معاملات

به گزارش «کالاخبر»؛ پذیره نویسی دو صندوق کالایی کشاورزی با نمادهای نهال و سحرخیز برای نخستین بار در بورس کالای ایران از روز یکشنبه ۱۴ دی ماه آغاز شده و تا ۲۰ دی ماه ادامه دارد. فعالیت این دو صندوق سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشاورزی از جمله پسته، زعفران و زیره سبز است.

همچنین در روز یکشنبه ۱۴ دی ماه نماد معاملاتی رطب مضافتی در پی بازگشایی انبار این نماد در روز ۱۰ دی ماه، بازگشایی شد.

مراسم افتتاح رسمی معاملات صندوق های کشاورزی و گواهی سپرده خرما نیز سه شنبه ۱۶ دی ماه با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران برگزار شد.

‌*تامین نیاز کامل صنعت پتروشیمی از بورس کالا

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، هرگونه پیش فروش داخلی محصولات این صنعت را رد کرد و گفت: نیاز صنعت پتروشیمی به مواد اولیه باید از طریق بورس کالا تامین شود و در این راستا کل عرضه ها برای مصرف داخلی در بورس عرضه می شود.

*زنجیره ابزارهای مالی کالاهای کشاورزی تکمیل شد

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در آیین افتتاح رسمی معاملات صندوق های کالایی کشاورزی و گواهی سپرده خرمای مضافتی گفت: با افتتاح معاملات صندوق های کالایی کشاورزی، شاهد تکمیل زنجیره ابزارهای مالی بورس کالا برای معاملات حوزه کشاورزی هستیم؛ به طوریکه هم اکنون محصولات کشاورزی در بازار فیزیکی، مشتقه و مالی بورس کالا فعال هستند.

*قیمت دستوری به ضرر میلیون ها سهامدار و تولید است

حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق نیز در این مراسم گفت: زمانی که یک کالا با قیمت ارزان تر از نرخ واقعی در بورس کالا فروخته می شود، علاوه بر آنکه شرکت تولیدکننده با ضرر مواجه می شود، سهامداران این شرکت ها که مشمولان سهام عدالت هستند نیز زیان می بینند؛ این سهامداران با اعتماد به بازار سرمایه، اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کرده اند.

*‌قیمت گذاری دستوری در بورس کالا ممنوع!

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمارهای رسمی کشور نشان می دهد که تمام کالاهای اساسی که صددرصد قیمت گذاری و نظارت دولتی وجود دارد، تورم بالاتری به نسبت کالاهای غیر اساسی ثبت شده است، گفت: چالش اساسی در کشور این است که برخی افراد از ظن و ادبیات خود بازار سرمایه را تفسیر می کنند، اما ملاک عمل در حوزه قیمت گذاری، قانون است و براساس قانون قیمت گذاری در بورس ممنوع است.

‌*هزاران میلیارد تومان رانت به نام مردم به کام عده ای خاص

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: تعیین قیمت پایه فولاد بر مبنای ۸۰ درصد CIS در ابتدا مورد موافقت بورس کالا نبود و حتی دکتر جهانگیری و دکتر نهاوندیان نیز با این قیمت موافق نبودند اما به دلیل اصرار وزارت صمت این نرخ پذیرفته شد اما کاهش این نرخ که توسط وزیر اعلام شده که در واقع به معنای خروج از توافق شیوه نامه است را بورس کالا براساس قانون نمی پذیرد.

*بورس کالا ملزم به اجرای قوانین ابلاغی سازمان و شورای عالی بورس است

محتشمی‌پور قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این زمینه با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه فقط ملزم به اجرای قوانینی است که از طرف سازمان بورس و شورای عالی بورس ابلاغ می‌شود، گفت: در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود و در صورتیکه در شیوه نامه فولاد بر عرضه کامل محصولان در بورس تاکید شده است.

*ارزان فروشی فولاد به مردم می رسد؟!

سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در معاملات اخیر شمش ۲۴ درصد و اسلب ۲۷ درصد ارزان تر از قیمت های جهانی در بورس کالا معامله شد. بنابراین قیمت فولاد داخلی ایران ارزان ترین قیمت فولاد در دنیا است اما سوال اینجاست که چه مکانیسمی برای رسیدن منافع این ارزان فروشی به مردم در نظر گرفته شده است؟ باید تمرکز اصلی در حوزه بازار فولاد را بر عرضه حداکثری محصولات نهایی در بورس کالا و افزایش نظارت ها تا رسیدن محصولات فولادی به مصرف کنندگان نهایی گذاشت تا شاهد باشیم منافع زنجیره فولاد به تولیدکنندگان واقعی و سهامداران آن ها و نهایتا مردم برسد.

*سود هنگفت یک عده در انتهای زنجیره فولآد

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نابسامانی بازار فولاد، گفت: در ۲ ماه پایانی سال ۹۸ قیمت بخشی از زنجیره  فولاد در بورس به صورت دستوری پایین نگه داشته شد اما این تجربه نشان داد که بخش‌های انتهایی زنجیره فولاد که مواد مورد نیاز خود را ارزان قیمت تامین می‌کردند به سودهای کلانی دست یافته‌اند و این روش موجب ایجاد سود بسیار بالایی در انتهای زنجیره فولاد شد؛ مقایسه سود نوردکاران در سال گذشته موید این نکته است و اکنون این تجربه در حال تکرار است.

*قرار بود همه چیز به بورس واگذار شود اما ...

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در واکنش به رویدادهای بازار فولاد و گفته های وزیر صمت مبنی آنکه بورس کالا ابزار گرانی قیمت پایه محصولات بوده و وزارت اقتصاد نیز باید پاسخگوی مردم در حوزه گرانی ها باشند؛ در صفحه توییتر خود نوشت: ‏اینکه ‎بورس کالا یا وزیر همکار را عامل گرانی و پاسخگویی بدانیم بی‌انصافی و توهین به شعور سهامدارانی است که به سخنان ریاست محترم جمهور اعتماد کردند و قرار بود همه چیز به بورس واگذار شود، بالاخره نمی‌شود سهامداران را به بورس اوراق کشاند، بعد با تصمیمات غیرکارشناسی موجب خسارت به آنان شد.

*قیمت دستوری، ریشه اصلی فساد در اقتصاد است

مهدی کرباسیان معاون سابق وزیر صمت می گوید که تجربه شکست خورده قیمت گذاری دستوری کالاها و ایجاد رانت به واسطه دو نرخی شدن بازار طی ۴۰ سال گذشته قابل انکار نیست. اصلا یکی از دلایل ادغام وزارت صنایع و معادن با بازرگانی، کاهش زمان تصمیم گیری برای مدیریت بهتر عرضه و تقاضا در بازارها بود که متاسفانه به آن نتیجه مد نظر نرسیده ایم. وی درخصوص بورس کالا گفت: از اینکه نقش کوچکی در راه اندازی و شکل گیری بورس کالا در کشور داشته ام بسیار خرسندم چراکه این بورس کالاست که به سلامت اقتصادی و جلوگیری از رانت، باندبازی و تصمیم‌های پشت پرده و دلال‌بازی‌ها کمک می کند البته به شرط آنکه از قیمت گذاری دستوری در بورس فاصله بگیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها