ابراهیمی نیا

سوژه داغ این روزهای اقتصادمان که به دلیل ورود پرشور مردم به بازار سهام طی دو سال گذشته چند روزی است بر سرزبان ها افتاده، در واقع موضوع جدیدی نیست و چند دهه است که شاهد اینگونه اتفاقات هستیم اما همواره از نگاه عامه مردم پنهان مانده است. «قیمت گذاری دستوری کالاها» با شعار حمایت از مردم و مصرف کننده یکی از پایه های اصلی برنامه وزارتخانه های ما به خصوص وزارت صمت طی سال های اخیر بوده که امروز به مدد سهامدار شدن شمار زیادی از مردم کشورمان، این قبیل تصمیم های اشتباه و رانت زا بیش از گذشته به چشم می‌آید. نایب رییس دوم اتاق اصناف تهران معتقد است قیمت گذاری دستوری هیچگاه با موفقیت همراه نبوده است و بازار را با دستور نمی توان حفظ کرده و به تعادل رساند. وی می گوید: بورس کالا بهترین مکان برای خرید و فروش کالاهای استراتژیک و مهم است چراکه شفافیت بر این بازار حاکم است و نباید با قیمت گذاری عملکرد این بورس را مخدوش کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اخبار فلزات، در همین زمینه هفته گذشته وزیر صمت، شیوه نامه دولت را زیر پا می گذارد و اصرار دارد تا قیمت فولاد به جای ۸۰ درصد نرخ جهانی، ۷۰ درصد در بورس عرضه شود که بازار سرمایه در مقابل این تصمیم غیرکارشناسی ایستاد. به منظور بررسی این موضوع آیا واقعا قیمت گذاری دستوری کالاها نوعی حمایت از مصرف کننده است یا دلال با خسرو ابراهیمی نیا، نایب رییس دوم اتاق اصناف تهران گفت و گو کرده ایم.

ابراهیمی نیا گفت: صادقانه بگویم تجربه این سال ها نشان می دهد که قیمت گذاری دستوری هیچگاه با موفقیت همراه نبوده است و همواره بازار را با دستور نمی توان حفظ کرد و به تعادل رساند.

نایب رئیس دوم اتاق اصناف تهران در طرح یک پرسش می گوید: به بازار نگاه کنید و متوجه می شوید که تاکنون قیمت گذاری دستوری هیچ یک از کالاها با موفقیت همراه نبوده است.

نایب رئیس دوم اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه تعیین قیمت گذاری دستوری به طور حتم، با خود رانت و فساد را به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این نوع قیمت گذاری می تواند فقط به نفع شمار محدودی از فعالان حاضر در بازار باشد اما در مقابل آن به طور حتم باعث ضرر و زیان بسیاری از مردم و سرمایه گذاران و سهامداران شرکت ها خواهد شد.

ابراهیمی نیا با اشاره به اینکه افراد تصمیم گیر در همه حوزه ها نباید منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح دهند، گفت: بهتر است مسوولان، تصمیماتی را اتخاذ کنند که فقط شامل منافع تعداد محدودی از افراد نشود. عنوان چنین تصمیماتی در بازار، دستوری است که اصلا کار با انجام اقدام های دستوری به درستی پیش نمی رود.

او در ادامه به بازار مواد اولیه صنایع و کالاهای واسطه ای اشاره می کند و می گوید: از سال ها پیش بورس کالا به عنوان بازاری متشکل راه اندازی شد تا مشکلات تامین مواد اولیه تولید با مشکل مواجه نشود که تا قبل از دخالت های قیمتی در بازار مشکلی در بورس به وجود نیامده بود.

به گفته ابراهیمی نیا، بورس کالا بهترین مکان برای خرید و فروش کالاهای استراتژیک و مهم است چراکه شفافیت بر این بازار حاکم است و نباید با قیمت گذاری عملکرد این بورس را مخدوش کرد.

نایب رییس دوم اتاق اصناف تهران با اعلام اینکه در همه جای دنیا، عرضه، تقاضا و رقابت، فعالیت ها را مطلوب به جلو می برد و زمینه قیمت گذاری های منطقی را فراهم می کند، اظهار داشت: اقتصاد کشور باید سالم و در کنار آن، همه مراحل تولید و توزیع باید شفاف باشد، در صورت وجود این عنصرها در کنار یکدیگر، هیچ فعالیتی در کشور با مشکل همراه نخواهد شد.

وی در پایان گفت: در طول چند سال فعالیت بورس کالا، عملکرد این سازمان مثبت بوده است و بهتر است زنجیره کامل کالاها در بورس کالا عرضه شود تا در یک روند مطلوب محصول پس از تولید محصول نهایی به مصرف کننده برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها