فروش متری مسکن

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بورس کالا، برای عرضه زمین و مسکن های دولتی و مازاد شهرداری ها، یک سیستم یکپارچه الکترونیکی را ایجاد و موجبات انجام یک حراج کاملا شفاف و مکانیزم یافته را فراهم کرده است. علاوه بر این، در این بازار، برای خریداران و فروشندگان نیز تضامین لازم در معاملات مسکن ایجاد شده است و همه فاکتورها نسبت به یک مزایده سنتی برتری دارد.

محمدرضا اسلامی کارشناس بازار سرمایه و مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا درباره مزایای عرضه زمین و مسکن های دولتی و مازاد شهرداری ها در بورس کالا به «کالاخبر» گفت:  بورس کالا، سازو کار شفافی در اختیار همه قرار می دهد تا افراد بتوانند از شرایط عرضه زمین های دولتی و مازاد شهرداری ها، اطلاع پیدا کنند و امکان دسترسی اینترنتی به عرضه مسکن را فراهم می آورد که می توان در یک جای مشخص به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرد. در صورتی که مزایده ها در خارج از بورس انجام شود، باید آگهی عرضه در روزنامه چاپ شود و هر شخص خریدار و سرمایه گذار در سایت بانک مشخصی یا ارگان دولتی برود تا از مزایده ها اطلاع پیدا کند؛ ولی در بورس کالا یک سیستم یکپارچه ایجاد شده که موجبات انجام یک حراج کاملا شفاف و مکانیزم یافته را فراهم کرده است.

وی افزود: عرضه مسکن در بورس کالا، دغدغه اصلی فروشندگان که نحوه دریافت پول است را برایشان حل می کند و خریداران نیز از صحت و سقم آن ملک و مدارکش مطمئن می شوند و موارد مربوط به ریسک، برایش از بین می رود و در نهایت اینکه بازار مسکن، بعد از این دوران سنتی که در آن قرار دارد، به یک بازار یکپارچه دیجیتال تبدیل می شود و بورس کالا هم می تواند بهترین بستر برای این موضوع باشد.

ارتباط موثر میان تولید مسکن و بورس کالا

اسلامی در ارتباط با نحوه عرضه مسکن در بورس کالا اظهار داشت: بحث عرضه مسکن در بورس علاوه بر حراج های فیزیکی که قرار است جایگزین مزایده نهادهای دولتی و عمومی شود، باید بیشتر در قالب های روش های سرمایه گذاری و ابزارهای مالی پیش رود. به عنوان مثال برای فروش متری مسکن در بورس، سبدی از مسکن و سپس شاخصی بر روی آن تعریف شود و طبق این عوامل فروش های متری مسکن، صورت بگیرد. مورد مهمی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد ارتباط موثر میان تولید مسکن و بورس کالاست؛ به عبارت ساده تر باید اوراق سلف موازی پروژه های مسکونی مشخصی در شهرهای بزرگ عرضه شود تا در این بازار دیدی بلندمدت شکل گرفته و برای سرمایه گذاری آیندگان مناسب باشد. یعنی شاید بتوان اینگونه گفت که افراد با استفاده از این طرح برای فرزندانشان سرمایه گذاری انجام دهند و از طریق بورس کالا، نیاز فرزندانشان به مسکن را تامین کنند.

راه شفافیت بازار مسکن

این کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با نقش عرضه مسکن در بورس کالا در شفافیت بازار مسکن گفت: توسعه همزمان حراج فیزیکی املاک دولتی و بهره گیری از ابزارهای مالی در کنار حمایت ها و نبود محدودیت ها به شفاف سازی بازار مسکن از دریچه بورس کالا کمک شایانی می کند.
به گفته اسلامی، اگر بتوان عرضه مسکن به بورس کالا را به سمتی برد که ورود مسکن ها بسیار ساده تر و پروسه پذیرش آنها بسیار سریع انجام شود و همچنین تعداد املاکی که در بورس عرضه می شود افزایش پیدا کند، خود به خود تقاضا هم در این معاملات رشد می کند و رونق معاملات، برابر است با ثبت قیمت های واقعی و کارشناسی مسکن که در دسترس عموم مردم قرار می گیرد؛ در صورت تحقق این رویدادها بازار مسکن یک گام بزرگ به سمت شفافیت برمی دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها