تهران

بورس کالای ایران یکی از بهترین گزینه ها برای عرضه املاک و مستغلات بانک‌ها است به طوریکه در صورت رونق بازار مسکن، ساز و کار بورس شرایط مطلوبی را برای کشف قیمت املاک بانک ها و نهادهای دولتی در فضای رقابتی و شفاف فراهم می کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران می گوید: با توسعه بازار فرعی بورس کالا طی دو سال اخیر، زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و عرضه انواع اموال غیر منقول از جمله اموال و دارایی ‌های مازاد بانک‌ها در راستای سیاست‌ های بانک مرکزی فراهم شده و دو بانک برای عرضه اموال خود از طریق تالارهای فرعی بورس کالا اقدام کرده اند.

در ادامه مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل بورس کالای ایران را خواهید خواند:

با توجه به تزریق منابع جدید به بخش مسکن و تسهیلاتی که به این حوزه داده خواهد شد، آیا می توان به خروج از رکود این بخش اقتصادی امیدوار بود؟

با توجه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از اواخر سال قبل بعد از یک دوره تقریبا طولانی، متقاضیان خرید مسکن به توان مالی نسبتا کافی و قدرت خرید نسبتا قابل ‌توجهی دست پیدا کرده‌اند. این موضوع در کنار ماهیت “دوره های تجاری” این انتظار را ایجاد کرده است که بخش مسکن در آینده ای نزدیک با رونق نسبی همراه باشد. به هر حال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به‌ عنوان یکی از سیاست‌ های اساسی وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان که در اواخر اسفند ماه با موافقت بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید همراه با کاهش نرخ سود سپرده ­ها می­تواند موجب سوق داده شدن حداقل بخشی از منابع به سمت بازار مسکن شود.

پیش بینی شما برای ورود بازار به فاز رونق از چه ماهی از سال است؟ و با رونق این بخش تا چه میزان می­توان به تقویت تقاضا و رونق معاملات فولاد و سیمان در تالارهای بورس کالا امیدوار بود؟

پیش بینی دقیق زمان خروج بازار مسکن از رکود باید مبتنی بر مدل دقیق اقتصاد سنجی باشد که بنده به چنین مدلی دسترسی ندارم ولی طبق شواهد همانطوری که در پاسخ سوال قبلی نیز عرض کردم با توجه به احتمال ورود سپرده ­های خارج شده از بانک­ها به دلیل کاهش نرخ سود به بازار مسکن ورود بخشی از منابع مالی آزاد شده از بانکهابه این بازار، این اتفاق از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ دور از ذهن نیست.

به طور طبیعی با توجه به عرضه و معامله زنجیره­ایی از کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان در بورس کالا از جمله محصولات فولادی و سیمان، رونق بخش مسکن به رونق معاملات در بورس کالا منجر خواهد شد و بورس کالا نیز کلیه زمینه ­ها و ابزارهای مالی مورد نیاز در این حوزه را طراحی و پیش بینی کرده است.

حال که رونقی در بازار مسکن در حال شکل ­گیری است راه اندازی بورس مسکن از طریق بورس کالا به کجا خواهد رسید؟

خوشبختانه با توسعه بازار فرعی بورس کالای ایران طی دو سال اخیر، زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و عرضه انواع اموال غیر منقول از جمله اموال و دارایی ‌های مازاد بانک‌ها در راستای سیاست‌ های بانک مرکزی فراهم شده است. واگذاری اموال بانک‌ها در بازار فرعی بورس کالا به دلیل سازوکار مناسب این بازار بهترین بستر برای کشف قیمت در فضایی رقابتی و شفاف فراهم می­کند و این مهم در ماده ۱۹ «قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر» نیز ابلاغ شده است، به این ترتیب کلیه بانک‌ها، شرکت‌های ساختمانی و سرمایه ‌گذاری وابسته به بانک‌ها، نهادهای عمومی و شبه ‌دولتی و همچنین دستگاه‌ های دولتی برای فروش املاک مازاد و غیر مازاد خود، می‌توانند به جای استفاده از روش مزایده، از طریق بورس کالا اقدام کنند که هدف اصلی از این اقدام بهبود شفافیت و همچنین توسعه بازاریابی در جهت فروش اموال و دارایی­ های بانک­ ها و نهادهای عمومی و دستگاه­ های دولتی خواهد بود. در همین راستا بانک سپه نیز به عنوان پیشگام به عرضه ۵ رقبه املاک خود در تالار فرعی شرکت بورس کالا اقدام کرده است و همچنین املاک بانک توسعه تعاون نیز در حال پذیرش است.

درخصوص از سرگیری دوباره عرضه سیمان در بورس کالا، با توجه به عرضه مازاد دراین صنعت، این عرضه­ ها تا چه میزان می­ تواند از بحران تولید کنندگان سیمان کم کند؟

شفافیت در قیمت و همچنین تامین مالی از طریق بورس کالا از جمله انگیزه­های مهم عرضه سیمان توسط شرکت­ های سیمانی در بورس کالای ایران می­باشد، بورس کالای ایران با فراهم کردن بستر مناسب به منظور معامله سیمان در رینگ داخلی و صادراتی و همچنین فراهم آوردن شرایط لازم در جهت شفافیت قیمت بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا و رفع مشکل نقدینگی شرکت­های سیمانی و تامین مالی از طریق سلف موازی استاندارد و همچنین افزایش تقاضا از طریق خروج از رکود داخلی یا افزایش صادرات می­تواند کمک موثری برای خروج تولید کنندگان سیمان از بحران­های پیش رو داشته باشد. در همین راستا تعدادی از شرکت­های سیمانی در شرف عرضه سیمان می­ باشند تلاش بورس کالا بر این است که بازارهای هدف سیمان ایران را گسترش دهد تا رقابت منفی در این صنعت از بین برود. بورس کالا با بهره ­گیری از ظرفیت سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهای معتبر را در تالار صادراتی در دستور کار قرار داده است که با تحقق این امر، حجم کالاهای صادراتی و نفوذ قیمت­ های ایران در منطقه بیشتر می شود.

در خصوص عرضه­ های صادراتی سیمان آیا موافقت­های لازم از سوی وزارت صنعت و سازمان­ های مربوطه اخذ شده است؟ و پیش بینی می­شود از چه زمانی شاهد عرضه­ های صادراتی در تالار صادراتی بورس باشیم؟

با توجه به آزاد سازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، در یک سال گذشته رایزنی و توافق­هایی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا صورت گرفته است، همچنین پیرو هماهنگی­های انجام شده با انجمن سیمان، مرکز پژوهش­های مجلس، و سازمان توسعه تجارت در خصوص صادرات سیمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت معاملات سیمان با عرضه شرکت سیمان اصفهان و همچنین تأمین مالی سلف موازی به میزان ۲۰۰ در این صنعت آغاز شده است با این وجود تمام تلاش ما در بورس کالا این است که مشکلات پیش روی عرضه­ های مداوم صادراتی سیمان را مرتفع کنیم تا شرایط لازم در جهت عرضه این محصول در رینگ صادراتی بورس کالا ایجاد شود. لازم به توضیح است که در همین راستا نهادهای نظارتی از توسعه صادرات از طریق بورس کالای ایران استقبال کرده­ اند.

صحبت­ هایی در مورد تامین مالی کوتاه مدت از طریق اوراق سلف موازی استاندارد و نیز گواهی سپرده کالایی برای تولید کنندگان سیمان از طریق بورس کالای ایران مطرح شده است توضیح بیشتری در این خصوص بفرمایید و بجز سیمان سپاهان کدام واحدها از این طرح استقبال کرده­ اند؟

یکی از دغدغه ­های بزرگ تولیدکنندگان سیمان در شرایط رکودی، تامین مالی و سرمایه در گردش برای متوقف نشدن چرخه تولید و همچنین تکمیل طرح­ های توسعه­ ای است. در این راستا شرکت بورس کالای ایران که از ابتدای فعالیت خود از طریق معاملات سلف کالاهای مختلف همچون محصولات فولاد، فلزات غیر­ آهنی و انواع مواد پتروشیمی و فرآورد های نفتی به تامین مالی کوتاه مدت و چند ماهه تولیدکنندگان پرداخته است، با رویکردی جدید به ­سمت تامین مالی بلند­مدت ­تر روی آورده است. این شیوه تامین مالی با کمترین بوروکراسی اداری، امکان تأمین مالی مبتنی بر توان تولیدی عرضه­کننده را بر اساس قراردادهای اسلامی به وجود می ­آورد. تشکیل بازار ثانویه برای معاملات قراردادهای سلف، استفاده از نقدینگی موجود در بازارهای مالی، تسهیل تامین مالی بلند­مدت طرحهای توسعهای، تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش، معافیت مالیاتی و امکان برنامه ریزی بلندمدت تولید، از مهم­ترین ویژگی های قراردادهای سلف موازی استاندارد هستند. اوراق سلف می­ تواند جایگزین مسیر پُر پیچ­ و خم اخذ تسهیلات از سیستم بانکی شود تا تامین مالی صنایع اقتصادی تسهیل گردد، در این راستا شرکت سیمان سپاهان برای تأمین بخشی از سرمایه درگردش مورد نیاز خود، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر روی کالای سیمان نمود که عرضه اولیه آن درسال ۱۳۹۴ انجام پذیرفت که به دلیل جذابیت آن برای سرمایه­ گذاران در همان دقایق ابتدایی عرضه، کل اوراق عرضه شده برای تامین مالی به فروش رسید و معاملات ثانویه این اوراق در بازار ثانویه همچنان تا پایان سال ۱۳۹۵ ادامه خواهد داشت همچنین علاوه بر سیمان سپاهان تولید کنندگان دیگری هم تقاضای عرضه در بورس کالای ایران را داشته اند که در حال گذراندن مراحل پذیرش در هیئت پذیرش می­باشند.

در خصوص گواهی سپرده نیز این ظرفیت وجود دارد تا در صورت درخواست عرضه کنندگان، سیمان و کلینکر در انبارهایی مستقل و نزدیک به بازار مصرف، به عنوان مثال در مرزها و مناطق آزاد تجاری دپو شده و قبض انبار مذکور که در صورت پذیرش انبار در بورس، قابلیت تبدیل به گواهی سپرده کالایی را دارد، پس از تبدیل گواهی سپرده به صورت پیوسته در بازار بورس معامله شود.این موضوع می­تواند به کشف قیمت مستمر سیمان نیز کمک کند و از سویی معامله گران خرد نیز می­توانند به این معاملات وارد شوند. گفتنی است برای استفاده از این ابزار، انبارهای فوق الذکر باید مورد بررسی و بازرسی قرار گرفته و در صورت احراز شرایط، با سپردن تضامین لازم نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت نماد انبارهای قابل معامله در بورس درج شوند.

وبسایت خبری داسبی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها