• ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
  • کد خبر: 47819
فولاد

علیرغم اعلام سیاست های جدید فولادسازان چینی برای فروش زمستانی، تجار علاقه ای به خرید نشان نداده و بازار محصولات فولادی چین در رکود به سر می برد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از پلنر، برخی فولادسازان در شمال چین، قیمت میلگرد برای فروش پیش از سال نو چینی را ۴۰۵۰ یوان اعلام کرده اند، که در قیاس با قیمت میانگین بازار آزاد، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوان افت را نشان می دهد، اما این سیاست نیز نتوانسته باعث تحریک مشتریان برای خرید شود.

انبارش زمستانی تجار، از دیرباز محرک مهمی برای جلوگیری از افت فروش فولادسازان چینی در فصل سرد سال بوده است و تاثیر مهمی بر شرایط بازار محصولات فولادی در فصل بهار دارد. در حال حاضر، تجار معتقدند با توجه به اوضاع بازار، قیمت های اعلامی کارخانه ها برای انبارش زمستانی کشش فروش با قیمت بالاتر در فصل بهار را ندارد. از سوی دیگر، شیوع مجدد پاندمی در چین، شرایط حمل و نقل محصولات را سخت تر کرده و هزینه حمل برای تجار افزایش یافته است که فشار بیشتری را بر فولادساز برای کاهش قیمت ها اعمال می کند.

فولادسازان اما، به دلیل رشد قیمت مواد اولیه هزینه های بیشتری را برای تولید متحمل می شوند. هزینه تولید فولاد در برخی شهرهای شمالی به ۴۳۰۰ یوان رسیده است. این در حالیست که میانگین قیمت میلگرد چین در روز جمعه با افت ۲۱۸ یوان طی یک هفته، ۴۳۰۳ یوان بوده است، یعنی تنها ۳ یوان سود فولادساز به ازای تولید میلگرد، اگرچه، این قیمت نسبت به سال گذشته ۵۰۹ یوان در هر تن بالاتر است و همین موضوع عامل کاهش رونق انبارش زمستانی توسط تجار شده است. از سوی دیگر، همین رشد قیمت مواد اولیه، یک کف حمایتی برای قیمت ها ایجاد کرده و به نظر نمی رسد فولادسازان حاضر به افت شارپ قیمت های خود شوند.

در بخش بیلت نیز، هزینه تولید فولادسازان در ۱۰ روز میانی ژانویه ۳۸۸۸ یوان برآورد شده که نسبت به ابتدای ژانویه ۲۴.۷ درصد رشد را نشان می دهد. طبق براوردها، تا روز ۱۵ ژانویه سود عملیاتی بیلت ۲۱۵- یوان، میلگرد ۶- یوان و ورق گرم زیر ۱۰۰ یوان بوده است و بسیاری از فولادسازان وارد محدوده ضرردهی شده اند. این مسئله می تواند فولادسازان را مجبور به توقف کوره بلندهای خود برای کاهش ضرر کرده و تقاضا برای سنگ آهن را کاهش دهد که در نهایت می تواند به کاهش قیمت سنگ آهن منجر شود.

در بخش موجودی انبارهای محصولات فولادی نیز طی ۴ هفته گذشته به دلیل عدم تمایل تجار به خرید و کاهش ارسال محموله ها به دلیل محدودیت های ناشی از پاندمی، شاهد افزایش بوده و نرخ رشد در قیاس با هفته گذشته ۳.۳۹ درصد افزایش یافته است. این یعنی انبارها با سرعت بیشتری در حال پر شدن هستند. در این بین، بیشترین سهم در موجودی انبارها را محصولات طویل مانند میلگرد دارا هستند.

با توجه به فاکتورهایی که در بالا ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که قیمت محصولات فولادی در کوتاه مدت از حمایت قیمت مواد اولیه برخوردار است و تا زمان اصلاح قیمت در بازار سنگ آهن و کک، انتظار افت شارپ قیمت ها در بازار چین دور از تصور می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها