در پی آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت خوزستان در بورس کالای ایران طی دو روز اخیر، بخش خصوصی و تعاونی پیشتاز معاملات بوده اند؛ همچنین در جریان معاملات امروز بیش از یک هزار و ۸۳ تن ذرت متعلق به ۷۹ کشاورز مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، براساس اطلاعات معاملات، معاملات مذکور با فعالیت قابل قبول بخش های خصوصی و تعاونی در دو سمت عرضه و تقاضا آغاز گردید که در نهایت این بخش خصوصی بود که توانست نخستین معاملات مربوط به سیاست جدید دولت در راستای افزایش بهره وری بخش کشاورزی را به نام خود رقم بزند و نخستین محموله ذرت دانه ای استان خوزستان در راستای اجرای معاملات قیمت تضمینی خرید ذرت از کشاورزان در بورس کالای ایران، توسط بخش خصوصی خریداری شد. 

گفتنی است بخش تعاونی نیز فعالیت مناسبی در نخستین روز معاملات در این بورس داشته است که براساس اعلام آمادگی مناسب بخش تعاونی جهت حضور در این عرصه، در روزهای آینده شاهد فعالیت موثر تر این بخش در عرصه معاملات مربوط به سیاست قیمت تضمینی خرید ذرت خواهیم بود.

در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، و شرکت پشتیبانی امور کشور در کنار اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی کشور و واحدهای استانی و شرکت ها و تعاونی های تحت نظر آنها نیز فعالیت های مثبتی را در این عرصه آغاز نموده اند که در روزهای آینده و در ادامه معاملات این طرح شاهد ثمر بخشی بیشتر این فعالیتها در راستای رضایت بیشتر کشاورزان و تخصیص بهتر نهاده های کشاورزی و بخصوص به مصرف کنندگان خواهیم بود. 

به نظر می رسد انگیزه بخش خصوصی و تعاونی جهت نقش آفرینی در این عرصه با ورود محصولات مشمول سیاستهای حمایتی دولت به بورس کالای ایران افزایش یافته است که سیاستها و حمایتهای اصولی وزارت جهاد کشاورزی و سازمانها و شرکتهای تابعه در کنار اقدامات اصولی سازمانهای متولی بخش تعاون در حوزه کشاورزی در این عرصه توانسته است این انگیزه را ارتقا بخشد. استمرار این اقدامات اصولی در این بخش از سوی سازمانهای ذی ربط می تواند به گسترش فرهنگ مشارکت بخش خصوصی در بازار اینگونه محصولات علاوه بر تولید آنها بیانجامد.

آمار معاملات روز دوم

این گزارش حاکی است ، در دومین روز از اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی، یک هزار و ۸۳ تن ذرت دانه ای به ارزش بیش از ۶ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال متعلق به ۷۹ کشاورز مورد معامله قرار گرفت.

شایان ذکر است در نخستین روز این معاملات، بیش از ۳۷۶ تن ذرت به ارزش ۲.۴ میلیارد ریال از سوی ۲۱ کشاورز عرضه و مورد معامله قرار گرفت. اما امروز سرعت معاملات بیشتر شد و محموله های ذرت از چهار انبار مورد تایید بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. براساس آمار معاملات، در دومین روز اجرای معاملات گواهی سپرده ذرت خوزستان، ۶۵۶ هزار و ۲۶۰ کیلوگرم ذرت انبار دانه طلایی به ارزش ۴ میلیارد ۲۰۰ میلیون ریال، ۲۲۷ هزار و ۸۳۷  کیلو ذرت انبار بنوت به ارزش یک میلیارد و ۴۴۷ میلیون ریال، ۱۳۸هزار و ۶۷۹ کیلو ذرت انبار آبگرمک به ارزش ۸۷۰میلیون ریال و همچنین ۶۰هزار و ۲۵۲ کیلو ذرت انبار عقیلی به ارزش ۳۷۹ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع یک هزار و ۸۳ تن ذرت دانه ای به ارزش بیش از ۶ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال متعلق به ۷۹ کشاورز دادوستد شد که به گفته مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، این حجم معامله تنها در دو روز نخست اجرای این طرح ملی آن هم بدون سابقه معاملات گواهی سپرده کالایی بسیار رضایت بخش است.

همچنین گفتنی است قیمت ذرت های معامله شده در چهار انبار بسته به انبار، کیفیت و محل تحویل بین ۶ هزار و ۲۷۵ ریال تا ۶ هزار و ۴۰۰ ریال در هر کیلو معامله شد.

کارشناسان حوزه کشاورزی عنوان می کنند، با اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت خوزستان از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، مشکلات سال های اخیر کشاورزان برای دریافت طلب هایشان از دولت که بعضا تا ۶ ماه به طول می انجامید برطرف شده و براساس مکانیسم شفاف و مدرن بورس، وجه معاملات انجام شده در بورس تنها ظرف دو روز کاری به حساب کشاورزان واریز می شود. همچنین اگر قیمت معاملات ذرت در بورس از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت (۹۶۰ تومان) کمتر باشد، دولت ظرف دو هفته مابه التفاوت قیمت را به کشاورزان پرداخت می کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها