دلار+طلا

جو بایدن، رسماً به، عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا کار خود را شروع کرد و تأثیر حضور او و سیاست‌هایش روی بازار طلا و دلار در دنیا چشمگیر بود.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر» به نقل از «بلومبرگ»، زمانی که دنیا تمام توجه و تمرکز خود را روی مراسم تحلیف پیرترین رئیس‌جمهوری تاریخ امریکا قرار داده بود، ارزش طلا در بازار جهانی رشد کرد این در حالی است که طی ۵۰ روز گذشته روند تغییرات قیمت طلا در دنیا نزولی بود و این بازار در مسیر حرکت به سمت تعادل بود.

حال، پیش‌بینی‌ها از تداوم روند افزایشی قیمت تا نیمه سال جاری حکایت دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، می‌توان انتظار داشت قیمت در همین سطح فعلی ثابت باقی بماند. این در حالی است که بازار دلار با لرزه‌های بزرگی این دوره تازه از تاریخ امریکا را شروع کرد و ارزش آن تنزل یافت. پیش‌بینی می‌شود روند کاهش ارزش دلار در بازار جهانی در سال جاری ادامه داشته باشد.

چهارشنبه گذشته، قیمت طلا در بازار جهانی ۱.۵ درصد رشد کرد و در روز پنج‌شنبه خبر از افزایش ۱.۴ درصدی قیمت طلا برای مبادلات آتی تا مرز ۱۸۶۷ دلار به گوش رسید. «هوایی لی» اقتصاددان ارشد بانک OCBC در مصاحبه‌ای با «رویترز» در مورد سقف افزایش قیمت طلا در سال جاری گفت: «به نظر می‌رسد قیمت طلا در بازار جهانی تا مرز ۲ هزار دلار افزایش یابد. پیش‌بینی این است که این سقف قیمتی تا انتهای نیمه اول امسال محقق شود و دوباره ازآن‌پس، سیر نزولی قیمت را شاهد باشیم. دلیل این پیش‌بینی، احتمال تداوم چالش اقتصادی تا نیمه سال ۲۰۲۱ است، زیرا تا این زمان می‌توان انتظار داشت بخش زیادی از مردم دنیا واکسینه شده باشند و پس‌از آن است که زندگی به‌تدریج،  به وضع عادی بازمی‌گردد و رشد اقتصادی در دنیا از سر گرفته خواهد شد.

یک دلیل مهم دیگر برای افزایش قیمت طلا در بازار جهانی سخنان مطرح‌شده از سوی «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری امریکا، هنگام بررسی صلاحیت وی در سنای امریکا بود. او در این سخنرانی بر ضرورت تداوم تزریق به اقتصاد و حمایت مالی دولت از اقتصاد تأکید کرد و گفت: «در شرایط کنونی، این بهترین سیاستی است که برای حمایت از اقتصاد در برابر آسیب‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، می‌توان اتخاذ کرد.» جانت یلن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس خزانه‌داری امریکا بود و در آن زمان هم از اجرای سیاست تزریق به اقتصاد برای حمایت از رشد اقتصادی استفاده کرده و نتیجه مطلوبی هم از این سیاست به دست آورده بود.

«رویترز» در گزارش خود با اشاره به سیاست‌های عنوان‌شده توسط جانت یلن مبنی برحفظ نرخ بهره بانکی در سطح پایین و تداوم تزریق به اقتصاد نوشت: «اجرای این طرح باعث افت ارزش دلار در بازار جهانی می‌شود و با توجه به سیاست جانت یلن انتظار می‌رود این وضعیت تا انتهای سال جاری ادامه داشته باشد.» در واقع، می‌توان این‌گونه  ارزیابی کرد که بازار طلا و دلار، دو بازار مرتبط به یکدیگر هستند که معمولاً، نتیجه افت ارزش دلار، دامن زدن به افزایش ارزش طلا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها