بانک جهانی

در شرایطی که اغلب کشورهای صنعتی واکسیناسیون را شروع کرده اند و فعالیت های صنعتی و تولیدی با رعایت پروتکل های بهداشتی در بیشتر آنها از سر گرفته شده است، خبرها از افزایش حجم تجارت کالاهای اساسی در دنیا حکایت دارد، ولی مهمترین نکته ای که در گزارش بانک جهانی از اوضاع کنونی بازارها جلب نظر می کند، افزایش قیمت کالاهای اساسی (به جز کالاهای در بخش انرژی) در آخرین ماه سال قبل میلادی است؛ خبری که نشان می دهد رشد تولید و تقاضا از سال قبل شروع شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ بر مبنای گزارش منتشرشده توسط بانک جهانی از میان ۶۳ کالای اساسی، ۵۳ قلم از کالاها در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ رشد قیمت را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تجربه کرده اند. طبق این گزارش در ماه دسامبر سال قبل، قیمت کالاهای اساسی از قبیل چای، روغن نارگیل، ماهی، برنج، مرکبات، شکر و رزین و انواع فلزات شامل مس، سرب، نیکل و روی رشد کرد. در این ماه متوسط قیمت انواع کودهای شیمیایی و منابع انرژی شامل زغال سنگ و گاز طبیعی هم با رشد همراه بوده است.

آمارها نشان می دهد متوسط وزنی قیمت این ۵۳ کالای اساسی در آخرین ماه سال قبل بالغ بر۱۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که قیمت نفت خام در بازه یک ساله مورد مطالعه با افت ۲۳ درصدی همراه بود.

گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی نشان می دهد، متوسط قیمت کالاهای اساسی به جز کالاهای بخش انرژی در سال گذشته به بالاترین سطح از اواسط سال ۲۰۱۴ تا انتهای سال ۲۰۲۰ رسید و نرخ رشد قیمت این کالاها در سال گذشته بالاترین نرخ رشد سالانه از اواسط سال ۲۰۱۱ تا کنون بوده است.

در گزارش منتشر شده بانک جهانی در مورد دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی آمده است: «افزایش حجم تولید به خصوص در کشورهای آسیایی که بیشترین موفقیت را در مبارزه و کنترل کرونا کسب کرده اند یک دلیل مهم برای رشد قیمت در این بازارها بود. افت ۳ تا ۴ درصدی ارزش دلار هم در ایجاد این شرایط تازه اثرگذار بود.»

از طرف دیگر افزایش مصرف کالاهای اساسی در دنیا به دلیل از سرگیری فعالیت های صنعتی و تولیدی در دنیا و در نتیجه افزایش تقاضا برای انواع کالاهای اساسی در مقایسه با اولین روزهای پاندمی کرونا به روند افزایش قیمت آنها دامن زد. این شرایط باعث شد تا قیمت کالاهای اساسی رشد کند و تولیدکنندگان هم با رشد درآمد روبرو شوند که از نظر اقتصادی می تواند منافع زیادی برای اقتصاد کشورها به همراه بیاورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها