محمدرضا نجفی منش

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو ضمن بیان این مطلب که قیمت گذاری دستوری اقدامی است که فقط در کشور ما اتفاق می افتد و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد گفت: قیمت گذاری دستوری تنها به زیان صنایع تمام می شود و هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا وارد مبحث قیمت گذاری خودرو نشده است، گفت: قیمت گذاری دستوری تنها به ضرر و زیان صنایع منتهی می شود و هیچ تاثیر مثبتی ندارد. با این رفتار غیر منطقی، خودروساز نیز به قطعه ساز فشار وارد می کند و این مسئله جز نابودی و از بین رفتن کل صنعت، نتیجه دیگری نخواهد داشت. باید شیوه قیمت گذاری تغییر کند تا این آشفته بازار هم ساماندهی شود.

نجفی منش ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می کنند، محصول خریداری شده را نگه نمی دارند و در بازار آزاد به فروش می رسانند. به این ترتیب، خودروساز با ضرر و زیان خودرو را تحویل مشتری داده و مشتری در بازار آزاد با قیمت بالا به فروش می رساند.

وی با ارائه راهکارهایی برای نجات صنعت خوروسازی بیان داشت: دولت می تواند صنعت خودروسازی را با راهکارهایی احیا کند. به این ترتیب که، کل این صنعت به بخش غیردولتی واگذار شود و با حذف دخالت های دولت، اجازه داده شود تا بازار مکانیزم خود را پیش برد.

رئیس انجمن صنایع همگن ادامه داد: قیمت گذاری در هر بخش و صنعتی رانت ایجاد می کند. با قیمت گذاری دستوری نه تنها مشکل برطرف نمی شود، بلکه عمیق تر هم خواهد شد. با ادامه این روند باید با صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خداحافظی کنیم. همین حالا هم صنعت خودرو بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان دارد که اگر نتواند پرداخت کند، این صنعت هم با مشکلات عدیده ای همراه می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها