• ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
  • کد خبر: 48846
سنگ آهن

بازار جهانی سنگ آهن عمدتا بر تحولات چین متمرکز شده است و با توجه به اینکه این کشور بزرگترین خریدار این کالا در جهان بوده و حدود ۷۰ درصد از محموله های سنگ آهن جهان را به خود اختصاص می دهد تعجب آور نیست اما ۳۰ درصد باقیمانده نیز مهم است و علائم بهبود تقاضا علیرغم تداوم شیوع ویروس کرونا مشاهده می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، بر اساس آمار بنادر در سطح دنیا، کل حجم جهانی سنگ آهن تخلیه شده در بنادر در ژانویه سال جاری ۱۳۴ میلیون تن بوده است. این میزان از ۱۲۲.۸۲ میلیون تن ماه دسامبر و ۱۲۵.۱۸ میلیون تن ماه نوامبر بالاتر بوده و همچنین ۶.۵ درصد بیشتر از ژانویه ۲۰۲۰ است.

بهبود واردات سنگ آهن به ژاپن، کره جنوبی و سایر واردکنندگان کوچکتر آسیایی برای جبران هرگونه تعدیل تقاضای چینی ها قابل توجه است. خریداران عمده غیر از چین یعنی ژاپن، کره جنوبی و اروپای غربی، در حال افزایش سهم خود از این بازار هستند.

سهم چین از بازار واردات سنگ آهن دنیا در ژانویه ۹۸.۷۹ میلیون تن بود یعنی سهم سایر کشورها ۳۵.۲۱ میلیون تن بوده است و این درحالی است که واردات سنگ آهن کشورهای مذکور در ژانویه ۲۰۲۰، ۳۴.۰۷ میلیون تن بود. این میزان واردات به معنای رشد تنها ۳.۳ درصدی این کشورها محسوب می شود و اگرچه به نظر نمی رسد که این افزایش چشمگیر باشد، اما از نظر خسارت وارد شده به اقتصاد جهانی با گسترش ویروس کرونا در بیشتر ماه های سال ۲۰۲۰، در واقع یک بازگشت خوب به شمار می رود.

واردات سنگ آهن ژاپن در ژانویه ۷.۶۸ میلیون تن بود که در مقایسه با ۷.۶۴ میلیون تن در دسامبر و ۷.۴۲ میلیون تن در نوامبر، اندکی بیشتر بود اما نسبت به ۷.۷۸ میلیون تن در ژانویه ۲۰۲۰، کمتر است. کره جنوبی در ژانویه ۵.۹۸ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به ۵.۹۷ میلیون دسامبر رشد داشت، اما در مقایسه با ماه نوامبر که ۶.۹۴ میلیون تن بود و ژانویه ۲۰۲۰ نیز که ۶.۲۷ میلیون تن بود کاهش داشت.

به طور کلی، آنچه داده ها نشان می دهد این است، علیرغم اینکه چین هنوز واردکننده اصلی سنگ آهن است و نوسانات تقاضای چین تأثیر زیادی بر بازار جهانی دارد، نقش واردکنندگان کوچکتر احتمالاً دست کم گرفته می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها